FAQ: Program till Mac OSX

Permalänk
Medlem

Det här programmet har nämnts förut i tråden men det är lätt värt att nämnas 5ggr till.

ClickToFlash
Det gör så att för att visa en flashruta så måste man klicka på den, guld om man surfar runt med bara batteriet. Det gör även så att man kan spela upp youtube som h264 i quicktime, vilket är way bättre än att se det som flash. Speciellt när det gäller HD filmer. Cpu'n behöver inte brinna bara för att man ser på youtube vilket get längre batteritid och en mycket svalare dator

Permalänk
Medlem

http://www.coolbook.se/CoolBook.html - Övervakningsprogram för CPU och annat. Betalar man 10$ så får man även verktyg för att undervolta CPU. (Ingen överklockning möjlig med detta program.)

http://sourceforge.net/projects/lubbofancontrol/ - Fläktkontroll för Windows Bootcamp.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk

TeX och allt därtill: MacTeX (gratis, öppen källkod).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm.. Vad rekommenderar ni för musikspelare?

Letar efter något Winamp-aktigt. iTunes hade väll gått om det hade uppdaterat innehållet automatiskt (har min musik på en NFS-share på en server)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Hmm.. Vad rekommenderar ni för musikspelare?

Letar efter något Winamp-aktigt. iTunes hade väll gått om det hade uppdaterat innehållet automatiskt (har min musik på en NFS-share på en server)

Det finns, http://lifehacker.com/5356619/itunes-finally-adds-watched-fol...
Nu har jag inte testat med en nätverkshare men en symlänk _bör_ fixa det.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
Det här programmet har nämnts förut i tråden men det är lätt värt att nämnas 5ggr till.

ClickToFlash
Det gör så att för att visa en flashruta så måste man klicka på den, guld om man surfar runt med bara batteriet. Det gör även så att man kan spela upp youtube som h264 i quicktime, vilket är way bättre än att se det som flash. Speciellt när det gäller HD filmer. Cpu'n behöver inte brinna bara för att man ser på youtube vilket get längre batteritid och en mycket svalare dator

Fint program, kul att man kan ladda ner youtube-filmer också på ett smidigt sätt.

På tal om något helt annat: vad är X11, även känt som X till för egentligen? Jag har än så länge gjort ett fönster med själva X-loggan och ett med ögonen som följer muspekaren. Känns lite meningslöst...

Permalänk
Medlem

Nån som använder Papaya som kan säga om det är lika bra som det verkar?

http://lightheadsw.com/papaya/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravenholm
Fint program, kul att man kan ladda ner youtube-filmer också på ett smidigt sätt.

På tal om något helt annat: vad är X11, även känt som X till för egentligen? Jag har än så länge gjort ett fönster med själva X-loggan och ett med ögonen som följer muspekaren. Känns lite meningslöst...

X11, aka. X, är ett fönsterhanteringssystem. Det är alltså till för att andra program ska kunna rita upp sina GUI:n. Det är dock inte det normala fönsterhanteringssystemet under OS X utan det används främst utav Applikationer vars GUI:n är skrivna för att vara mer eller mindre platformsoberoende. Ett exempel är Matlab.

För mer utförlig beskrivning se wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/X_Window_System (eng) och/eller http://sv.wikipedia.org/wiki/X_Window_System (sv).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Nån som använder Papaya som kan säga om det är lika bra som det verkar?

http://lightheadsw.com/papaya/

Använder det dagligen och tycker det är kanonsmidigt, men varför testar du inte bara?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Använder det dagligen och tycker det är kanonsmidigt, men varför testar du inte bara?

Har väl inte fått tillfälle att göra det. Vad jag fattar det som så kan man dela med sig av filer med detta program.

Permalänk
Medlem

Nån som kan hjälpa mig att komma igång med Colloquy? Jag får de inte de att funka.

Permalänk
Medlem

Rekomenderar IRC-klienten Limechat: LimeChat: IRC Client for Mac

Standardtemat ogillar jag, däremot temat "Simple" tycker jag är väldigt fint:
Themes - LimeChat | Google Groups

Permalänk
Medlem

Nu undrar jag en grej. Jag har nu ett tag haft iMac och haft Adium men jag tycker inte så särskilt om det. Jag undrar om man skaffar mac.com eller nån utav Free Email, Unlimited Storage, Anti-Virus & Spam Protection and Personalized Content - Mail.com addreserna kan få det att funka på iChat och kunna chatta, cama och skicka filer med människor som använder Windows Live Messenger?

Permalänk
Medlem

iChat stöder AIM (och pga det också ICQ) samt Jabber. Jabber är ett öppet protokoll som används av bland annat Google Talk. Oberoende hur du gör så kan du inte kommunicera med windows live-användare via det programmet. Helt skilda nätverk.

Jag har för mig att Mobile Me sitter ihop med AIM på nåt vis också. Mobile Me-användare kan alltså chatta med varandra via AIM, men du behöver inte köpa en prenumeration bara för det, du kan lika bra skaffa ett AIM-konto och få samma funktionalitet.

Att skaffa ett gratis e-postkonto nånstans kommer inte att förändra nånting. Du kommer inte att kunna använda det med någon chatklient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

iChat stöder AIM (och pga det också ICQ) samt Jabber. Jabber är ett öppet protokoll som används av bland annat Google Talk. Oberoende hur du gör så kan du inte kommunicera med windows live-användare via det programmet. Helt skilda nätverk.

Jag har för mig att Mobile Me sitter ihop med AIM på nåt vis också. Mobile Me-användare kan alltså chatta med varandra via AIM, men du behöver inte köpa en prenumeration bara för det, du kan lika bra skaffa ett AIM-konto och få samma funktionalitet.

Att skaffa ett gratis e-postkonto nånstans kommer inte att förändra nånting. Du kommer inte att kunna använda det med någon chatklient.

Saken är den att alla det som jag har chattar med sitter fortfarande med Pc så det är ju Msn(@hotmail.com och @live.se) som gäller för det flesta. Jag har som sagt använt Adium men tycker inte riktigt , filöverföringen är ju segare än sirap och sen så funkar inte cam. Jag har inte själv använt iChat men det jag har sett av det ser rätt bra ut. Hade Apple gjort en (gratis/medföljande) iChat-klient med Push för iPhone så hade nog antalet iChat-användare ökat markant.

Permalänk

Men vilken MSN-klient rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Adium.

Permalänk

Får kolla på den.

Bästa musikprogram då?
(inte iTunes. Vill ha något annat=

Permalänk
Skrivet av Racemouse:

Får kolla på den.

Bästa musikprogram då?
(inte iTunes. Vill ha något annat=

Bäst på vilket sätt då och vad hade du tänkt att det skulle göra? Spela upp dina mp3:or, FLAC, modulärt, litet, strömma musiken? Vill du ha ett bra svar bör du utveckla din fråga mer.
Vad är det du ogillar med iTunes för Mac (iTunes på Windows är tämligen otrevligt, lite "annorlunda" på Mac dock har du provat?)?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rastersize:

Bäst på vilket sätt då och vad hade du tänkt att det skulle göra? Spela upp dina mp3:or, FLAC, modulärt, litet, strömma musiken? Vill du ha ett bra svar bör du utveckla din fråga mer.
Vad är det du ogillar med iTunes för Mac (iTunes på Windows är tämligen otrevligt, lite "annorlunda" på Mac dock har du provat?)?

Jag vill ha en simpel spelare bara. Bibliotek är överflödigt.
Spelar oftast bara upp en låt i taget (ibland flera), så jag vill ha någon spelare som är snabb att starta.

Just nu(på min windows) har jag Foobar2000 som ser ut såhär:

.
Skulle vilja ha något liknande till Mac...

Spelar mest upp MP3, men har även en hel del FLAC, MIDI och OGG.
Vill ha någon liten, snabb och rätt snygg spelare, med inte så många funktioner.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det här programmet spelar för filformat, men det är iaf litet och snyggt

PixiApps : Ecoute - Play your library

Permalänk

Det ser fint ut!
Startar programmet ultrasnabbt med?
Hatar att vänta i flera sekunder för att starta en låt.

Permalänk

Förresten, vad är det för skillnad på gratisversionen och betalversionen?

Permalänk
Medlem

Tyvärr så var de så länge sedan jag provade programmet så jag minns inget mer än att det hade ett litet och snyggt ui. Men ta ner det och prova vetja

Permalänk
Skrivet av HypeX:

Tyvärr så var de så länge sedan jag provade programmet så jag minns inget mer än att det hade ett litet och snyggt ui. Men ta ner det och prova vetja

Laddade ner det... fast det verkar som om det bara kan spela upp låtar ur iTunes bibliotek... För när jag dubbelklickar på en musikfil så öppnas iTunes...
Hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Laddade ner det... fast det verkar som om det bara kan spela upp låtar ur iTunes bibliotek... För när jag dubbelklickar på en musikfil så öppnas iTunes...
Hjälp?

Högerklicka och välj öppna med?

Permalänk
Skrivet av dimebag:

Högerklicka och välj öppna med?

Fungerar ej.

Permalänk
Medlem

Du kan testa Instinctiv också, Instinctiv - A Better Music Player for Mac OS X
Helt gratis, inte lika litet som ditt screenshot, men nåja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

aMsn funkar iaf att använda webcam med msn folk. dock är väl filöverföringen inget att hurra för där heller, annars är ju adium trevligt.

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Du kan testa Instinctiv också, Instinctiv - A Better Music Player for Mac OS X
Helt gratis, inte lika litet som ditt screenshot, men nåja.

Hittade en ganska bra minispelare nu.
Vox :: The Lightweight Music App for Mac OS X
Den fungerar fint!

Skrivet av izikiel:

aMsn funkar iaf att använda webcam med msn folk. dock är väl filöverföringen inget att hurra för där heller, annars är ju adium trevligt.

Varierar faktiskt mellan aMSN och Adium just nu.
Gillar Adium mer, men den saknar så många funktioner...