Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Jag förstår men jag vill inte stödja försvaret, bära vapen eller lära mig kriga. Därför försöker jag bara säga att det finns andra sätt att skaffa sig liknande kunskaper, tex genom att resa.

Tycker du verkar ha ett mycket omogen inställning. Eller så försöker du väl dra in lite pk-poäng på ett ämne du inte riktigt tänkt igenom fullt.
Observera , du säger du vill inte stödja försvaret. Det samhälle vi bygger är ju självklart aldrig värt att försvara enligt dig tydligen. Vapen använder du säkert varje dag och kriga kan du redan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Tycker du verkar ha ett mycket omogen inställning. Eller så försöker du väl dra in lite pk-poäng på ett ämne du inte riktigt tänkt igenom fullt.
Observera , du säger du vill inte stödja försvaret. Det samhälle vi bygger är ju självklart aldrig värt att försvara enligt dig tydligen. Vapen använder du säkert varje dag och kriga kan du redan.

Har jag en omogen inställning bara för att jag inte är en stridspitt och vill kriga? Nej, handlar det om liv och död är det definitivt inte värt att försvara stället jag bor på. Blir det krig i Sverige flyttar jag.

Permalänk
Medlem

Definiera vad en stridspitt är för dig, så har vi kanske något att utgå ifrån då jag är ganska övertygad att din uppfattning är annorlunda än de som gjort lumpen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Definiera vad en stridspitt är för dig, så har vi kanske något att utgå ifrån då jag är ganska övertygad att din uppfattning är annorlunda än de som gjort lumpen.

Alla som tycker något är värt att försvara är stridspittar enligt honom.

Permalänk
Medlem

Här är en lista som jag sammanställt för ett tag sen om vad man lär sig generellt i lumpen. Detta är visserligen baserat på den finska militären och den svenska kanske har blivit relativt "light-betonat" nuförtiden.

Dessutom ska man som sagt komma ihåg, man gör inte lumpen för sig själv. Man gör sin militärtjänst av plikt. Samtidigt så gör man militärtjänsten för att hedra de som dött för dig och dina barn så att du kan leva i ett fritt och demokratiskt sverige. Utan dessa personers pliktkänsla och uppoffring av både liv och lem hade det inte funnits ett sverige att försvara. Det är ingen enorm uppoffring man gör. Att en gång i sitt liv osjälviskt ställa upp och visa att sverige är värd att skyddas. Att man vill fortsätta vara självständig. Det har inget med stridspittar eller krigsgalningar att göra.

Och detta skriver jag trots att jag inte är en del av sveriges försvar.

* Gruppsamarbete
* Ledarskap
* Hur man arbetar under stress (Att kunna tänka klart under psykisk och fysisk press)
* Veta hur mkt man tål fysiskt och psykist ( Du kommer lära dig att du orkar vara uppe så här länge om du fått så här mkt sömn och då kan du arbeta så här hårt, och du behöver så här mkt vatten och så här mkt mat.
* Social kompetens, att umgås med andra människor
* Ansvarstagande (Man får sluta upp med att vara en barnunge och börja ta ansvar för andra människors liv och för ditt eget.)
* Första hjälpen och allmän vård av skadade
* Tända eld (Förvånansvärt många är helt handfallna när det gäller att göra upp eld. Frågor som "höhöhö vart är tändvätskan och jag trodde vi hade elgrill, är rätt så vanliga, ska man lyxa till det så får man ha papper att tända med och möjligen tändstickor)
* Allmänt vildmarkskunnande
* Överlevnadsteknik (Hur man överlever på minmum av resurser och gör minimum skada på naturen.)
* Matlagning (Hur man tillagar mat ute i naturen)
* Kostvanor (vad man bör äta och hur man lägger upp bra matvanor)
* Att lära sig att sy
* Slipa knivar
* Psykologi
* Planering (Planera framåt och tänk inte bara för just den här dagen, hur mkt mat behövs det, är någon skadad, vad behöver han/hon för extra saker, vad behöver med sig på vandringen?)
* Idrott
* Kommunikation
* Hälsa
* Orientering (både på natten och med dagen och med och utan kompass)
* Vandring (Hur man undviker att slita ut sig och vad som är viktigt att tänka på.)
* Riskmedvetenhet (Allting präglas av riskmedvetenhet, inte skada sig, inte skada andra i din närhet och lösa problem innan de dyker upp och överaskar en.)
* Etik&Moral (Vad får man göra och vad får man inte göra)
* Ekonomi (Hur sätter man upp sin privatekonomi, vad har man får rättigheter i samhället)
* Simma/Sjöräddning
* Naturvård (Under fredstid är det viktigt att man inte skadar naturen på något onödigt sätt. Vilka träd man kan fälla, vad man ska bränna och inte bränna. Sanitet, att man gör sina behov på samma ställe o.s.v.)
* Anpassa sig efter omständigheter (Vad har man för resurser, hur använder man dessa resurser maximalt? Vad händer sen när man använt resurserna, hur får man mer?)
* Lagar och förpliktelser och varför man följer lagar. (Varför har man lagar och hur efterföljer man dem, vad kan man få för straff?)
* Matematik (Olika beräkningar, används i samband med fysik. Hur mkt kan man bära under vilken sträcka o.s.v)
* Geografi ( Vart är du, hur vet du att du är där, och vad kan hända på den geografiska platsen som du måste tänka på, vart finns farorna?)
* Kemi ( Vad består olika ämnen av för nåt. Vad häner om man blandar den och den kemiska blandningen? Varför händer det där?)
* Packning (Hur man packar optimalt med saker och vad ska man ta med sig)
* Strukturering (I allmänhet, hur man skapar en struktur som gör det lättare att överblicka arbete/sysselsättningen)
* Jobba under tidspress
* Hur man sätter upp mål och delmål i ett arbete. (Vad är effektivt? Hur mkt kan man jobba på en dag? Hur många behövs det ungefär? När är det klart?)
* Studieteknik (När man pluggar i lumpen är det mer likt högskola än gymnasium, proven är skrivna mer som tentor)
* Hur man bygger upp skallgångskedjor och hur man använder dem effektivt. (Detta inbegriper också hur man hittar skadade eller förvirrade personer i skog och mark och vad de lämnar för tecken efter sig)
* Enklare teckenspråk och enklare morsekod (somliga lär sig mkt mer av detta om de går nån slags radiosamband eller liknande givetvis, jag tar bara upp saker som de flesta lär sig i lumpen)
* Materialvård (Hur man sköter verktyg, tält och annan utrustning så att de håller längre och fungerar bra.)
o.s.v o.s.v

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Förlåt... Va saru sa du!? Gillar något sådant... överhuvudtaget!?
Är det bara jag eller finns det verkligen strids-pittar i verkligheten?

Själv så förstår jag verkligen inte varför man gör lumpen. Visst, man skaffar sig mycket erfarenhet, men man lär sig också bli en strids-pitt genom att lära sig bära vapen. Det är exakt det som är fel. Man kan lära sig exakt samma sak genom att bara ge sig ut och resa eller studera eller nåt... Bära vapen/göra lumpen, är något jag aldrig skulle få för mig under några omständigheter...

Se dig omkring, titta på Kongo, titta på Sudan, titta på Somalia. Där behövs hjälparbete, människor som hjälper andra människor. Men det är ofta en sak som brister och tvingar hjälparbetarna att avbryta: säkerheten. Utan en fredsbevarande styrka är hjälparbete i ett konfliktområde helt omöjligt. Det är en av de främsta anledningarna till att jag vill göra lumpen, att göra lite riktig nytta.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Ledsen men jag håller inte alls med dig... för fem öre faktiskt. Visst, lumpen ger dig en liten utbildning men det är inte alls vad du skulle kunna få genom vilket jobb eller utbildning som helst. Väldigt många förespråkar lumpen men faktum är att jag anser att lumpen inte ger ett skit mer än vilken resa eller utbildning som helst efter gymnasiet...

Jo jag håller med, klart att det är lika värt att åka till Australien i ett år, plocka bär och dricka öl på stranden.
Det bygger karaktär det och man lär sig mycket om livet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Text

Väldigt bra skrivet! Det fina med lumpen är så fall det som Tifius skriver, räddningsarbete och allt kring att rädda människor. Det är väl i så fall en sådan tjänst jag skulle kunna tänka mig om jag gjorde lumpen.

Det jag vill säga är i alla fall att man kan lära sig väldigt mycket om sig själv, ansvar och få livserfarenhet genom att ge sig ut och resa, jobba utomlands eller på annan ort. Sen är det ju bevisat att man lär sig mycket i lumpen men jag som inte vill bära vapen tyckte att resa och jobba var mer lockande än lumpen. Och nej, när jag skriver resa menar jag inte åka till Australien och dricka bärs.

Permalänk

var sambands gruppchef ganska najs. slippa sova i tält efter att man fått bilen(ingen eldvakt etc)

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Väldigt bra skrivet! Det fina med lumpen är så fall det som Tifius skriver, räddningsarbete och allt kring att rädda människor. Det är väl i så fall en sådan tjänst jag skulle kunna tänka mig om jag gjorde lumpen.

Det jag vill säga är i alla fall att man kan lära sig väldigt mycket om sig själv, ansvar och få livserfarenhet genom att ge sig ut och resa, jobba utomlands eller på annan ort. Sen är det ju bevisat att man lär sig mycket i lumpen men jag som inte vill bära vapen tyckte att resa och jobba var mer lockande än lumpen. Och nej, när jag skriver resa menar jag inte åka till Australien och dricka bärs.

Det finns vapenfri tjänst i lumpen Sen om man ska vara fredsbevarande styrka krävs det ju att man gjort grunderna i lumpen. Ingen mening med att vara fredsbevarande om man inte har kunskapen att kunna försvara de som man försvarar...? Då är man ju ändå värdelös om nu man skulle bli anfallen.
Jag tror att lumpen är bra, även om jag inte gjorde den. Dock skulle man kanske tjäna mer på att ha en yrkesmilitär? Är inte så insatt men det känns lite slöseri att såpass många gör lumpen varje år.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
[...] Du lär dig precis lika mycket disciplin och dig själv i båda avseenden. [...]

Haha, jo det tror jag med...

Eller inte

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Det finns vapenfri tjänst i lumpen

Nedlagt. Finns inte längre.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nedlagt. Finns inte längre.

eftersom http://lumpen.nu/Lumpen/ länkar till ansökan om vapenfri vill jag be dig om länk

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Nedlagt. Den enda "civilplikten" som står att finna på lumpen.nu är tjänsten som särskild beredskapspolis.

Förtydligande: Du kan fortfarande ansöka om vapenfri tjänst, dock, med allt vad det innebär.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
eftersom http://lumpen.nu/Lumpen/ länkar till ansökan om vapenfri vill jag be dig om länk

Din egna länk funkar utmärk. Gå in på fliken "Utbildningar" och läs:

Civilpliktiga utbildningar
Under 2008 ska utbildningen av civilpliktiga avvecklas.
Det innebär att de sista civilpliktiga ryckte in i januari 2008.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Re: Mönstrat...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Hej Swec!

Jag har precis mönstrat och fått två preliminära placeringar. Den ena som radiolänksoldat och den andra som sambandsoldat, förare. Ni som gjort lumpen, vad är ert intryck av de här två placeringarna? Jag är orolig att jag bara ska få sitta och titta på skärmar långt bort från "fronten" under övning. Borde jag vara orolig :P?

Jag fick själv något liknande, antingen radiolänkman i Halmstad eller bandvagnsförare i Skövde. Hamnade på reserven tråkigt nog. Verkar som att dom som vill göra lumpen inte kommer in
Hade för lågt BMI och fick dåliga poäng hos psykologen (hon såg ju ut som en marsian, klart som fan man blev osäker xD)
Annars hade jag topp-poäng på resten förutom styrka där jag fick 6-7 någonting.

Radiolänkman hade ju varit riktigt intressant om jag kom in i lumpen, men icke sa nicke

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Jag fick själv något liknande, antingen radiolänkman i Halmstad eller bandvagnsförare i Skövde. Hamnade på reserven tråkigt nog. Verkar som att dom som vill göra lumpen inte kommer in
Hade för lågt BMI och fick dåliga poäng hos psykologen (hon såg ju ut som en marsian, klart som fan man blev osäker xD)
Annars hade jag topp-poäng på resten förutom styrka där jag fick 6-7 någonting.

Radiolänkman hade ju varit riktigt intressant om jag kom in i lumpen, men icke sa nicke

Att försvaret (pliktverket) använder sig utav BMI visar ju bara hur inkompetenta dom är.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Lumpen i sig behöver inte vara en dålig upplevelse. Men överskattat är det