Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Men nu är ju folk uppenbart inte beredda att betala hur mycket du vill för dina tjänster. Ser du diskrepansen? I en marknadsekonomi löses detta automatiskt med att antingen sjunker priset på din vara så den speglar värdet eller så försvinner den om ingen vill betala för din fåniga vara.

Nu är ju detta inget huvudargument eftersom piratkopierare betalar noll för något de faktiskt vill ha, men poängen är att ditt resonemang är trasigt.

Jag vet inte hur du kan ha ungått det, men nu säljs det ju faktist ganska stora mängder film och musik. Om priserna faktiskt vore "för höga" skulle folk sluta köpa och företagen skulle bli utan inkomster. Givetvis skulle de då reagera på något sätt, till exempel genom att sänka sina priser eller gå i konkurs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Har du svårt att skilja brott från rättssäkerhet? Detta drabbar o-s-k-y-l-d-i-g-a eftersom det är hyggligt med godtycke som behövs för bevisningen. Vi har redan sett dumheter som att nätverks-skrivare har blivit varnade och IP är inte samma sak som person. Ett öppet trådlöst nätverk och du kan vara körd.

Lagändringen öppnar upp för godtycke och är därtill verkningslös för att fälla pirater - om lagen nu kommer att användas som det är sagt, dvs att jaga de "professionella", lanserande, piraterna. Men det kommer den antagligen inte, eftersom den ändamålsglider.

Detta är rättsvidrigt eftersom hela rättssamhället bygger att den som kommer med anklagelser har hela bevisbördan. Här kan du hamna i en situation där du ska bevisa att du är oskyldig. Du kan möjligen påvisa frånvaro av bevis, men du kan inte bevisa frånvaro. I sådana här fall finns det rent av jurister och representanter som vill se t.ex. kryptering som bevis i sig eller en försvårande omständighet vilket är horribelt. Snarare är det ju så att den som inte krypterar sina personliga data är ett pucko.

Håller med, man kan helt klart vara för intellektuell äganderätt och vara emot ipred. Men jag ser inget konstigt i att man är ansvarig för sin internetuppkoppling och därmed sitt ip-nummer, på samma sätt som man är ansvarig för sitt vapen om man råkar ha ett. Dock blir man ju såklart inte en mördare om någon bryter sig in i ens hus och dödar någon med ens vapen.

Folk får helt enkelt kryptera sina trådlösa nät och hålla koll på vad ungarna gör.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén
Håller med, man kan helt klart vara för intellektuell äganderätt och vara emot ipred. Men jag ser inget konstigt i att man är ansvarig för sin internetuppkoppling och därmed sitt ip-nummer, på samma sätt som man är ansvarig för sitt vapen om man råkar ha ett. Dock blir man ju såklart inte en mördare om någon bryter sig in i ens hus och dödar någon med ens vapen.

Folk får helt enkelt kryptera sina trådlösa nät och hålla koll på vad ungarna gör.

Problemet är väl då att IP-adresser inte är tillräckligt säkra för att se det som bevis. När det gäller barnporr så är tydligen felprocenten 0,5. Det är ganska högt. Särskilt när det är så osäkert rättsligt det, man utsätts för om man blir "haffad". [1]

Jag tycker att du har helt fel när det gäller att alla bör kryptera sina egna nät. Det ska väl ändå vara upp till var och en och inget krav? Om jag vill vara schyst mot mina grannar och låta de surfa på mitt internet så ska väl det vara upp till mig (möjligen ISPn också då det kan finnas avtal som har med sånt att göra).

Vapenanalogin haltar dessutom då det är just ett vapen och dess enda användning är att döda (djur/människor/papptavlor), vilket skiljer sig lite från en IP-adress användningsområde. Det ligger ganska så mycket mer ansvar inom det första.

Källor:

1: http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3941672.ab (Den inbäddade videon i artikeln)

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag vet inte hur du kan ha ungått det, men nu säljs det ju faktist ganska stora mängder film och musik. Om priserna faktiskt vore "för höga" skulle folk sluta köpa och företagen skulle bli utan inkomster. Givetvis skulle de då reagera på något sätt, till exempel genom att sänka sina priser eller gå i konkurs.

Visst gör det det. Det var ju bara ett svar på ett fånigt exempel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén
Håller med, man kan helt klart vara för intellektuell äganderätt och vara emot ipred. Men jag ser inget konstigt i att man är ansvarig för sin internetuppkoppling och därmed sitt ip-nummer, på samma sätt som man är ansvarig för sitt vapen om man råkar ha ett. Dock blir man ju såklart inte en mördare om någon bryter sig in i ens hus och dödar någon med ens vapen.

Folk får helt enkelt kryptera sina trådlösa nät och hålla koll på vad ungarna gör.

Precis. Fast trådlösa nätverk kan man inte ställa krav på att folk ska låsa. Det finns ibland annat goda anledningar till varför man ibland vill ha _helt_ öppna nätverk (som inte har åtkomst till det privata nätet).

Det har ju också lyfts sanslösa idéer om att kryptering av t.ex. hårddiskar ska ses som en försvårande omständighet vilket ju är helt galet. Fler människor, ja alla, bör kryptera sina data. Det är folkvett och det finns inga argument bra mot det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

fan politikerna som sitter bakom makten idag har knappt gymnasial utbildning ffs... är de eliten i Sverige??? AHAHAHAH vilket skämt...

seriöst så handlar det hela om monopol. det är ETT ENDA skivbolag som ger ut jay Z skivor. Dessa skivor prissätts och sedan säljs till olika lokala butiker som säljer skivorna till ännu ett högre pris för att själva tjäna.

nu är det så att i det här fallet så finns det ingen konkurrens, i och med att skivbolaget sätter ett X pris som är högt och som ska gälla alla som köper jay Z skivor = ETT bolag sätter ett pris på ALL JAY Z MUSIK ---> monopol.

Detta bort ser EU domstolen ifrån, medan bill gates pröjsar ett X antal miljoner euro för att han har WMP inbyggd i hans egna operativ system som "hindrar fri konkurrens" ^^ vilket skämt....

Om detta är den svenska lagen vi följer så föreslår jag att vi tar och FUCK IT.... strävan efter att ge ett bolag total monopol på alla jay Z musik som tillverkas, BAHAHA crack of SHIT! fuck hellre spränga riksdagen än att gå me på d där!

ha istället flera bolag som tillverkar en och samma skiva... absurt alltså

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
fan politikerna som sitter bakom makten idag har knappt gymnasial utbildning ffs... är de eliten i Sverige??? AHAHAHAH vilket skämt...

seriöst så handlar det hela om monopol. det är ETT ENDA skivbolag som ger ut jay Z skivor. Dessa skivor prissätts och sedan säljs till olika lokala butiker som säljer skivorna till ännu ett högre pris för att själva tjäna.

nu är det så att i det här fallet så finns det ingen konkurrens, i och med att skivbolaget sätter ett X pris som är högt och som ska gälla alla som köper jay Z skivor = ETT bolag sätter ett pris på ALL JAY Z MUSIK ---> monopol.

Detta bort ser EU domstolen ifrån, medan bill gates pröjsar ett X antal miljoner euro för att han har WMP inbyggd i hans egna operativ system som "hindrar fri konkurrens" ^^ vilket skämt....

Om detta är den svenska lagen vi följer så föreslår jag att vi tar och FUCK IT.... strävan efter att ge ett bolag total monopol på alla jay Z musik som tillverkas, BAHAHA crack of SHIT! fuck hellre spränga riksdagen än att gå me på d där!

ha istället flera bolag som tillverkar en och samma skiva... absurt alltså

Antingen är du ironisk, eller så har du ingen koll på vad monopol innebär. Eller menar du t.ex. att det är fel att enbart volvo får tillverka volvobilar?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Antingen är du ironisk, eller så har du ingen koll på vad monopol innebär. Eller menar du t.ex. att det är fel att enbart volvo får tillverka volvobilar?

absolut inte... när det gäller bilar så finns det flera tillverkare som kunkurrerar mot varandra. ex. mercedes, bmw, toyota etc. alla dessa är nästan likadana produkter, kvalite och utseende skiljer sig såklart, men nästan alla bilars uppgift är att ta dig från punkt A till punkt B.
Dessa företag konkurrerar mot varandra för att kunna sälja sina färd medel till ett så pass billigt pris så att kunde blir villig till att köpa deras bil.

när det gäller musik så har du endast ett företag som heter FUCKED UP RECORDS som sätter pris på en vara som är i detta fall JAY Z skivan. kanya west skivor är en helt annan sak än jay Z skivorna. så i själva verket är jay Z skivan en unik produkt som endast ett enda företag ger ut med ingen likvärdig produkt på marknaden, och på så sätt så kan de kontrollera priset som sätts på den varan.

NÄSTAN alla varor på marknaden idag har en likvärdig produkt de konkurrerar mot, men så är inte fallet när det gäller musik / film industri.

för diskussionens skull så antar vi att de lyckas förbjuda all fildelning. Hur många alernativ har vi till att få tag på en viss artists musik? vi har ett enda, att köpa den, vilket är det rätta att göra. MEN det finns ett enda bolag som ger ut denna artists musik, och på så sätt så kan de kräva 500 DOLLAR för skivan --> vi är tvungna att betala eftersom vi har inte tillgång till en annan likvärdig produkt.

har jag fel? ^^

angående politikernas utbildning:

http://svensk-politik.blogspot.com/2007/03/mona-sahlin-r-den-...

https://www.flashback.info/archive/index.php/t-635489.html

jag tycker bara att politikerna i sverige är inte tillräckligt utbildade. visst erfarenhet har de, men det är inte så man styr ett land. ett land behöver människor som vet vad de heller på med och inte bara ta beslut som går med partiets ideologi.

departement finns med utbildade människor som undersöker och kartlägger skit etc. men jag trivs inte då politikerna som tar beslut har så pass låg utbildning.

edit: jag säger inte att alla är outbildade, men seriöst så bör den svenska elitens utbildnings nivå vara högre än så...

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
har jag fel?

Ja, eller i alla fall obalanserade värderingar. Det är väl inget som säger (förutom att möjligtvis du tycker så) att en skiva av JAY Z är mindre utbytbar än till exempel en exklusivare bil. En bil är en bil lika mycket som en skiva är en skiva. Börja lyssna på något annat om du tycker att JAY Z är för dyrt och köp en annan bil om du inte har råd med en rolls royce.

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt, men säger IPRED något om att proxy-tjänster, typ Relakks och liknande, måste lämna ut riktiga IP-addresser?

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
[B] Nej. Priset är inte detsamma från butik till butik. Det är inte varan som konkurrerar, det är butikerna från vilken varan säljs. Alltså är det butikerna som sätter priset. Capish?

capish och det vet jag, men när butiken köper skivan för 200 kr och säljer den för 230 så finns det inga konkurrens marginaler och det vet jag eftersom jag har jobbat på åhlens där de säljer en del skivor här nere i stan. det är helt sjukt så det inte är sant. inga marginaler i liknande produkter eftersom allt går till den man köper ifrån.... hur ska man kunna konkurrera med så låga vinst marginaler.

Citat:

JaÄr du dum? Om du läser innehållet i första länken du skickade står det lite längre ner "År 1990 tog han civilekonomexamen " (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Reinfeldt), alltså har Fredrik Rienfeldt en utbildning. Eftersom du saknar läsförmåga antar jag att DU saknar utbildning. Mona Sahlin är ett dåligt exempel, för sossarna är allmänt korkade (sarkasm) [/B]

ehm... kolla flashback forumet länken jag posta, tycker du att det ser bra ut? seriöst.... personligen så tycker jag att det är FÖR LÅG utbildnings nivå. jag har läst om fredrik och vet att han har en utbildning, klagar inte på honom... jag klagar på den allmänna nivån!

edit: nej jag ville posta flashback länken men postade fel... bytte det när jag såg att CTRL + C fuckar sig ibland XD

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
absolut inte... när det gäller bilar så finns det flera tillverkare som kunkurrerar mot varandra. ex. mercedes, bmw, toyota etc. alla dessa är nästan likadana produkter, kvalite och utseende skiljer sig såklart, men nästan alla bilars uppgift är att ta dig från punkt A till punkt B.
Dessa företag konkurrerar mot varandra för att kunna sälja sina färd medel till ett så pass billigt pris så att kunde blir villig till att köpa deras bil.

när det gäller musik så har du endast ett företag som heter FUCKED UP RECORDS som sätter pris på en vara som är i detta fall JAY Z skivan. kanya west skivor är en helt annan sak än jay Z skivorna. så i själva verket är jay Z skivan en unik produkt som endast ett enda företag ger ut med ingen likvärdig produkt på marknaden, och på så sätt så kan de kontrollera priset som sätts på den varan.

NÄSTAN alla varor på marknaden idag har en likvärdig produkt de konkurrerar mot, men så är inte fallet när det gäller musik / film industri.

för diskussionens skull så antar vi att de lyckas förbjuda all fildelning. Hur många alernativ har vi till att få tag på en viss artists musik? vi har ett enda, att köpa den, vilket är det rätta att göra. MEN det finns ett enda bolag som ger ut denna artists musik, och på så sätt så kan de kräva 500 DOLLAR för skivan --> vi är tvungna att betala eftersom vi har inte tillgång till en annan likvärdig produkt.

har jag fel? ^^

Ja din argumentation att Jay Zs specifika skivas utgivande på ett enda företag skulle innebära en monopolsituation är helt felaktig. Det finns inget stöd för att Jay Z skulle bli tvungen att vända sig till X antal olika skivbolag för att ge ut sina alster. Det står honom fritt att skriva kontrakt med det skivbolag som gynnar honom mest. Likaväl som det står fritt för Ulf Lundell att ge ut sin skiva på ett annat bolag eller samma bolag för den delen.

Fucked Up Records i ditt exempel har inte monopol på marknaden. Han kan inte tvinga alla olika artister att enbart ge ut skivor på hans bolag. Han har heller ingen kontroll över vilka andra artister som ger ut sina skivor på andra bolag. Därav råder ingen monopol. Jay Z skiva är inte mer unik än Volvos V70 modell. De agerar på olika marknader och de agerar inte i monopol-situationer. Det står fritt för andra aktörer att efterlikna Jay Zs musik och att konkurrera med denne om marknadsandelar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja din argumentation att Jay Zs specifika skivas utgivande på ett enda företag skulle innebära en monopolsituation är helt felaktig. Det finns inget stöd för att Jay Z skulle bli tvungen att vända sig till X antal olika skivbolag för att ge ut sina alster. Det står honom fritt att skriva kontrakt med det skivbolag som gynnar honom mest. Likaväl som det står fritt för Ulf Lundell att ge ut sin skiva på ett annat bolag eller samma bolag för den delen.

Fucked Up Records i ditt exempel har inte monopol på marknaden. Han kan inte tvinga alla olika artister att enbart ge ut skivor på hans bolag. Han har heller ingen kontroll över vilka andra artister som ger ut sina skivor på andra bolag. Därav råder ingen monopol. Jay Z skiva är inte mer unik än Volvos V70 modell. De agerar på olika marknader och de agerar inte i monopol-situationer. Det står fritt för andra aktörer att efterlikna Jay Zs musik och att konkurrera med denne om marknadsandelar.

du vet tydligen ingenting om vilka sorts kontrakt som finns där ute som artister känner sig tvungna till att skriva på, du har NOLL KOLL kan jag säga. vad är det bästa sättet till att sprida musik idag?

jo.. det är genom myspace, youtube etc. har du tänk på varför det är så?

kontrakten som du snackar om är designade på så sätt att bolaget ska tjäna på artisten i flera år framåt. Flera st av mina DJ vänner har skrivit på kontrakt som gör de skyldiga till att producera musik med endast ETT ENDA bolag i flera år framåt. Ifall de vänder sig till ett annat under kontrakts tiden, så blir de skyldiga record bolaget en stor summa pengar, och detta är just varför artister oftast vägrar skriva på kontrakt och väntar på en bättre "deal".

FUCKED UP RECORDS vet mycket väl hur de ska utnyttja artister för o skapa monopol på en viss låt, då ingen annan kan ge ut samma låt som de ger ut --> monopol på låtens / artistens vara. lycka till med att försöka argumentera mot att detta inte är nån sorts monopol.

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
du vet tydligen ingenting om vilka sorts kontrakt som finns där ute som artister känner sig tvungna till att skriva på, du har NOLL KOLL kan jag säga. vad är det bästa sättet till att sprida musik idag?

jo.. det är genom myspace, youtube etc. har du tänk på varför det är så?

kontrakten som du snackar om är designade på så sätt att bolaget ska tjäna på artisten i flera år framåt. Flera st av mina DJ vänner har skrivit på kontrakt som gör de skyldiga till att producera musik med endast ETT ENDA bolag i flera år framåt. Ifall de vänder sig till ett annat under kontrakts tiden, så blir de skyldiga record bolaget en stor summa pengar, och detta är just varför artister oftast vägrar skriva på kontrakt och väntar på en bättre "deal".

FUCKED UP RECORDS vet mycket väl hur de ska utnyttja artister för o skapa monopol på en viss låt, då ingen annan kan ge ut samma låt som de ger ut --> monopol på låtens / artistens vara. lycka till med att försöka argumentera mot att detta inte är nån sorts monopol.

Nej det är inget monopol. Slå upp ordet monopol istället för att hålla på och tjafsa. En artist alster ges ut på ett skivbolag. Givetvis har de ofta ensamrätten på hela låten. Hur hade du tänkt det ska funka annars? Det är exakt samma sak som att vissa bilföretag gör volvo-bilar. De kan inte gå och börja göra bilar åt fiat också. Det är inte monopol. Givetvis ska bolaget tjäna en vinst på artisten de ger ut och lanserar. Det är fortfarande ingen monopolverksamhet.

Tvätta dig bakom öronen och kom tillbaka när du har en aning om vad monopol överhuvudtaget innebär. Du har uppenbarligen ingen som helst aning och blandar ihop begreppen.

Givetvis så är avtalsbrott reglerade. Det gäller alla avtal. Ditt hyresavtal, ditt låneavtal ditt arbetsavtal osv. Avtalsbrott leder till vite. Du blandar återigen ihop begreppen. Ett slutet avtal innebär inte monopol.

Det står dig fritt att skriva under avtal. Att "pacta sund servanta" gäller har med avtalssituationer att göra. Inte monopolverksamhet. Du skriver ju till och med själv om att det står artisten fritt att välja. Att du som slutkonsument inte kan välja vilket företag som tillverkar och lanserar den produkt du tänkt köpa är inte monopol.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej det är inget monopol. Slå upp ordet monopol istället för att hålla på och tjafsa. En artist alster ges ut på ett skivbolag. Givetvis har de ofta ensamrätten på hela låten. Hur hade du tänkt det ska funka annars? Det är exakt samma sak som att vissa bilföretag gör volvo-bilar. De kan inte gå och börja göra bilar åt fiat också. Det är inte monopol. Givetvis ska bolaget tjäna en vinst på artisten de ger ut och lanserar. Det är fortfarande ingen monopolverksamhet.

Tvätta dig bakom öronen och kom tillbaka när du har en aning om vad monopol överhuvudtaget innebär. Du har uppenbarligen ingen som helst aning och blandar ihop begreppen.

Givetvis så är avtalsbrott reglerade. Det gäller alla avtal. Ditt hyresavtal, ditt låneavtal ditt arbetsavtal osv. Avtalsbrott leder till vite. Du blandar återigen ihop begreppen. Ett slutet avtal innebär inte monopol.

Det står dig fritt att skriva under avtal. Att "pacta sund servanta" gäller har med avtalssituationer att göra. Inte monopolverksamhet. Du skriver ju till och med själv om att det står artisten fritt att välja. Att du som slutkonsument inte kan välja vilket företag som tillverkar och lanserar den produkt du tänkt köpa är inte monopol.

aiight då smart petter, ge mig ett ord/begrepp som innebär följande:

ett bolag som har ensam rätt till att tillverka, distribuerar och prissätta en viss vara utan att ha några som helst konkurrenter som kan erbjuda en likgiltig produkt.

O.B.S. Jay Z musik är inte samma sak som kanya west, så som Tiesto inte är samma sak som armin van buuren.
det finns endast en enda Jay Z och med tanke på att ett bolag äger ensam rätten till att producera och sälja hans låtar, DÅ ÄR DET MONOPOL!

har jag fel så ge mig det rätta ordet....

Edit: Jag är en professionell musik producent / DJ.
Jag VET mycket väl vad det är jag snackar om. Jag kan slå vad om att du inte har läst ett enda avtal som har med musik produktion att göra. leta upp ett sådant avtal (speciellt i USA) och kolla på hur de ser ut, sen kom efteråt och säg att det inte heter monopol på allt man som artist har att bjuda på.

visst... ingen har tvingat mig till att skriva på ett liknande avtal, och det är just därför jag (L) fildelning.
det är tack vare fildelning en snubbe som mig har chansen till att sprida sin musik utan att behöva vända mig till ett bolag som tar in 96% av vinsten min musik genererar till sin egen ficka.

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
har jag fel så ge mig det rätta ordet....

Det är inte monopol och om man tänker efter är situationen inte heller så unik som du vill få den till; detsamma gäller faktiskt så gott som allt som produceras. Jag gör till exempel större skillnad på loka- och ramlösavatten än på jay z och kanya west, är det monopol där också då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
aiight då smart petter, ge mig ett ord/begrepp som innebär följande:

ett bolag som har ensam rätt till att tillverka, distribuerar och prissätta en viss vara utan att ha några som helst konkurrenter som kan erbjuda en likgiltig produkt.

O.B.S. Jay Z musik är inte samma sak som kanya west, så som Tiesto inte är samma sak som armin van buuren.
det finns endast en enda Jay Z och med tanke på att ett bolag äger ensam rätten till att producera och sälja hans låtar, DÅ ÄR DET MONOPOL!

har jag fel så ge mig det rätta ordet....

Så då har Kungsörnens makaroner monopol på sina makaroner också. Det är inte samma recept som används för makaroner från t.ex. ICA eller Coop eller liknande företag. De har ett eget makaronrecept baserat på durumvete och vattenblandning. De har alltså monopol på Kungsörnens makaroner?

Samma sak med Coca Cola. Coca Cola har alltså monopol på Coca Cola? Eller kallas det något annat tror du? Inser du inte hur absurt det blir med användandet av monopol-ordet i sådana här sammanhang. Det är helt fel kontext.

Jay Z får vara hur unik han vill. Hans produkt är musik, eller ja vissa kallar det i alla fall musik men det är en annan diskussion. Varken Jay-Z eller skivbolaget som representerar honom har ensamrätten på musik. Hade det bara varit ett skivbolag som gav ut ALL musik i en nations marknads ekonomi eller i en global marknadsekonomi. Ja då hade du kunnat prata om monopol. Det står fritt att välja vem som ska ha ensamrätten över dina varor eller tjänster. Det betyder inte monopol. Det är avtalsfrihet. Och nej avtalsfrihet betyder inte att du kan bryta mot ett skrivet avtal osv.

Äpplen och päron. Skilj på begreppen. Du måste driva med mig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
....

Jag har monopol på mina hårstrån! Det är bara jag som äger mina hårstrån! Jag sätter priset på mina hårstrån! Jag har även ett avtal med mina hårstrån! Jag äger dom så hårt! Mitt avtal är evil! För jag har ju monopol på hårstråna!

Som sagt av både Elgot och Sentenced så har du misstolkat innebörden av begreppet monopol gravt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är inte monopol och om man tänker efter är situationen inte heller så unik som du vill få den till; detsamma gäller faktiskt så gott som allt som produceras. Jag gör till exempel större skillnad på loka- och ramlösavatten än på jay z och kanya west, är det monopol där också då?

som sagt... använder jag fel ord så får antingen du eller Sentenced ge mig det rätta ordet så att jag kan använda det i framtiden. jag förstår exakt vad ni menar och hur ni resonerar, men i ditt exempel så säger du loka- eller ramlösavatten. du har dessa produkter under en och samma kategori, nämligen (drick vatten). dessa är 2 likvärdiga produkter som konkurrerar mot varandra under samma kategori.

i artist fallet så är inte samma sak. Jay Z och kanya west tillhör absolut inte samma kategori och är absolut inte likvärdiga, eftersom jay Z musiken ger inte samma (eller likadan) smak som kanya. om vi går tbx till ditt EX så kan vi säga såhär:

jay Z = ramlösa
kany = Cola

ramlösa och cola är 2 heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt olika grejer, men däremot loka och ramlösa stilla är 2 likvärdiga produkter på marknaden (smakar UNGEFÄR likadant).

visst jag förstår sättet ni ser på saken, att både jay Z och kanya tillhör samma kategori (musik), men i själva verket så är det inte så.

återigen... jag kanske använder fel ord, har du ett bättre ord som passar detta sammanhang så är du mer än välkommen till att skriva ner det så slipper jag göra samma misstag i framtiden

btw.. ja hatar både Jay Z och kanya -_-

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
som sagt... använder jag fel ord så får antingen du eller Sentenced ge mig det rätta ordet så att jag kan använda det i framtiden. jag förstår exakt vad ni menar och hur ni resonerar, men i ditt exempel så säger du loka- eller ramlösavatten. du har dessa produkter under en och samma kategori, nämligen (drick vatten). dessa är 2 likvärdiga produkter som konkurrerar mot varandra under samma kategori.

i artist fallet så är inte samma sak. Jay Z och kanya west tillhör absolut inte samma kategori och är absolut inte likvärdiga, eftersom jay Z musiken ger inte samma (eller likadan) smak som kanya. om vi går tbx till ditt EX så kan vi säga såhär:

jay Z = ramlösa
kany = Cola

ramlösa och cola är 2 heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt olika grejer, men däremot loka och ramlösa stilla är 2 likvärdiga produkter på marknaden (smakar UNGEFÄR likadant).

visst jag förstår sättet ni ser på saken, att både jay Z och kanya tillhör samma kategori (musik), men i själva verket så är det inte så.

återigen... jag kanske använder fel ord, har du ett bättre ord som passar detta sammanhang så är du mer än välkommen till att skriva ner det så slipper jag göra samma misstag i framtiden

btw.. ja hatar både Jay Z och kanya -_-

Sista inlägget i detta:

Jay Z Musik = Jay Z unika musik = Monopol på Jay Z musik = Visst korrekt men det är inget monopol i marknadsbegreppets mening. Du behöver inget ord överhuvudtaget för det. Förutom en artist har i det här fallet rätt till sin egen musik och avtala om det på det sättet han eller hon behagar.

Samma sak gäller:

Coca cola = Coca Cola Dryck = Monopol på coca cola dryck ? = Även det är korrekt men inte heller det har med monopol att göra. Man har ensamrätten till sin egen produkt pga internationell rätt och avtal om ägande osv. Även här har ett företag rätt till sin egen produkt att avtala om på det sättet han behagar. Men där kan man inte heller prata om monopol.

Du pratar om avtalsrätt äganderätt och liknande frågor. Skilj på det och marknadsekonomiska termer som t.ex. monopol. Du kan inte föra över ett ord till ett annat begreppsområde. T.ex. du säger väl inte att du har monopol på en eventuell flickvän om ni lever i ett vanligt parförhållande? Det blir helt fel slutsatser om du gör på det sättet. Begreppet är inte tänkt att användas på det sättet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sen gällandes Cola precis som Jay Z som jag iofs inte har en aning om vem i glödheta det är men iaf den musikstil han representerar är nog inte så unik utan det är smakskillnad och inte en unik produkt precis som jag oftast eller snarare alltid köper Lidls Cola ictället för Coca-Cola då Lidls är prisvärd och smakar nästan likadan som den vanliga Coca-Colan så nått monopol finns det inte där och inte gällande Jay Z heller för annars skulle han kunna sälja sina skivor till vilket pris som helst men då köper folk istället skivorna ifrån Jay Å som låter nästan likadant.

Sorry grabbar kunde inte låta bli att lägga mig i när jag ser att ordet monopol misstolkas så gravt ;).

Däremot har Jay Z upphovsrätten till sin musik men det är nått helt annat det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Sen gällandes Cola precis som Jay Z som jag iofs inte har en aning om vem i glödheta det är men iaf den musikstil han representerar är nog inte så unik utan det är smakskillnad och inte en unik produkt precis som jag oftast eller snarare alltid köper Lidls Cola ictället för Coca-Cola då Lidls är prisvärd och smakar nästan likadan som den vanliga Coca-Colan så nått monopol finns det inte där och inte gällande Jay Z heller för annars skulle han kunna sälja sina skivor till vilket pris som helst men då köper folk istället skivorna ifrån Jay Å som låter nästan likadant.

Sorry grabbar kunde inte låta bli att lägga mig i när jag ser att ordet monopol misstolkas så gravt ;).

Däremot har Jay Z upphovsrätten till sin musik men det är nått helt annat det.

jag kanske använder ordet monopol på fel sätt, men det gör jag för att jag vet hur det ligger till med skivbolagen..

för att vara mer detaljerad så är det här monopol på en unik produkt sort, det är inte monopol på hela musik industrin så som ni tror att jag menar.

du säger att du köper lidls cola för att det är en likvärdig produkt till coca cola (den kostar mindre dessutom ), men så är inte fallet när det gäller musik. varje enskild producent har sin egna stil som han/hon bygger sitt namn på. du kan inte säga att det är små skillnader på jay Z eller nån annans artist musik bara för att det har samma genre. så är det definitivt inte. xD

när det gäller konst så är det nästan ALDRIG så att 2 konstnärer är likadana. varje artist/producent uttrycker sig på sitt sätt vilket gör att hans musik är aldrig någon annan lik.

yes det är smaksak... men den dagen ni läser ett avtal som ett skivbolagen ber dig skriva på så lär ni inse vad jag menar med monopol.

det här var sista inlägget

puss o kram.. läggdags (L)

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
jag kanske använder ordet monopol på fel sätt, men det gör jag för att jag vet hur det ligger till med skivbolagen..

för att vara mer detaljerad så är det här monopol på en unik produkt sort, det är inte monopol på hela musik industrin så som ni tror att jag menar.

du säger att du köper lidls cola för att det är en likvärdig produkt till coca cola (den kostar mindre dessutom ), men så är inte fallet när det gäller musik. varje enskild producent har sin egna stil som han/hon bygger sitt namn på. du kan inte säga att det är små skillnader på jay Z eller nån annans artist musik bara för att det har samma genre. så är det definitivt inte. xD

när det gäller konst så är det nästan ALDRIG så att 2 konstnärer är likadana. varje artist/producent uttrycker sig på sitt sätt vilket gör att hans musik är aldrig någon annan lik.

yes det är smaksak... men den dagen ni läser ett avtal som ett skivbolagen ber dig skriva på så lär ni inse vad jag menar med monopol.

det här var sista inlägget

puss o kram.. läggdags (L)

Nu överdriver du väldigt mycket. Att en artist skulle ha sin unika stil betyder inte att den stilen inte är snarlik en annan. Hip hop artister har ju alla hip hopen gemensamt, så redan där är hip-hopare snarlika.

Jag förstår vad det är du vill ha fram, men sluta kalla det för monopol. Det finns inget "monopol" i det sammanhanget du ger som exempel.
Att Jay Z och Kanye West inte är samma artist råder det ingen tvekan om, men har dom något gemensamt så är det musiken och hip-hopen. Hade Fucke Up records haft monopol på Jay Z hade det inneburit ett monopol på musik och hip hop. Förstår du hur orimligt det låter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Brottsprovokation är inte tillåten för polisen eller andra myndigheter. För övriga gäller bestämmelsen i BrB 23 kap. om bland annat stämpling och medverkan till brott.

fick jag som svar på en fråga om brottsprovkation, så kan antipirater komma kring detta på något sätt?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
fick jag som svar på en fråga om brottsprovkation, så kan antipirater komma kring detta på något sätt?

Antipiratbyrån är ju ingen myndighet. Eller vad var du ute efter?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3919218.ab

Piratkopieringen är ett hot mot nya, oetablerade filmare och artister.

Det säger Arn-skådespelaren Joakim Nätterqvist och välkomnar därför Ipred-lagen.

Huh? Är det inte tvärtom, att många artister får sitt "genombrott" genom fildelningen? Bättre det än att ingen får reda på vem artisten är eller?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3919218.ab

Piratkopieringen är ett hot mot nya, oetablerade filmare och artister.

Det säger Arn-skådespelaren Joakim Nätterqvist och välkomnar därför Ipred-lagen.

Huh? Är det inte tvärtom, att många artister får sitt "genombrott" genom fildelningen? Bättre det än att ingen får reda på vem artisten är eller?

jag tror oxå att det ä så

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Klart att den där skådisen säger så för han är väl i början på sin karriär så då måste han tänka på vad han säger och i vilka sammanhang han framträder för annars så är han korkad och får inga fler filmjobb vem han nu är denne Joakim för jag har inte sett eller läst nån ARN.

Sen kan det ju också vara så att musiker kan tjäna väldigt mycket på fildelning som PR eftersom deras konserter kostar så pass mycket att komma in på idag medan en skådis ska göra ja vad finns mer än teater och där finns det nog inga stora pengar att tjäna men det bör iaf räcka till mat, hyra och övriga omkostnader så man kan hålla sig flytande ganska bra sett till en industriarbetarlön åtminstone.