fick för hög lön, vad gör man?

Permalänk
Medlem

fick för hög lön, vad gör man?

Jobbar på ett rätt stort företag och fick idag mitt lönebesked hemskickat. Jag har för 2 månader sen förhandlat upp min lön från 98->105kr/h, vilket skulle börja gälla denna lön. Men istället har jag blivit uppflyttad ytterligare 2 lönegrupper till 124kr/h.

Så nu undrar jag lite hur man borde göra. Känns ju som om jag borde ringa och fråga chefen, för visst måste dom upptäcka sånt efter ett tag? Eller hur skulle ni ha gjort? Är man skyldig att se till att sina lönebesked stämmer?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk

Då du redan ökat i lönegrupp så är det väl inte värt att riskera den kraft du redan lagt i ditt arbete. Tror personligen att ärlighet varar längst, och om nåt så lär det ge din arbetsgivare ett gott intryck om dig som en ärlig människa. Vad händer t.ex. vid nästa löneförhandling och din arbetsgivare ser att han faktiskt kommer behöva sänka din lön för att du ska få den lön du förhandlar om?

Hur som helst, kör på vad som känns bäst, men jag personligen hade spelat säkert.

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på att vara ärlig, det kommer man långt med

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

I detta fall tror jag sanningen gör sig bäst om den träder fram i tid, och av rätt person. Du riskerar inget, och du får säkert ett plus i kanten istället.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Jag hade också sagt det till arbetsgivaren. Tror att han/hon skulle bli imponerad om du gjorde det.

Permalänk

lite förenklat gäller följande:

om du har tagit emot pengarna i ond tro är du återbetalningsskyldig. ond tro innebär i det här sammanhanget att du förstod eller borde ha förstått att du fått för mycket.

har du däremot tagit emot pengarna i god tro, dvs utan att ha förstått och utan att du borde ha förstått det, så är du återbetalningsskyldig vid anmodan, såvida du inte förbrukat pengarna.

att bevisa god tro i det aktuella fallet skulle jag säga är i princip omöjligt då det är ett så pass uppenbart fel (3 040 kr för mycket på en heltidslön om 16 800 kr).

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Det är bäst att säga till i tid innan de själva märker det. För det kommer de göra så småningom.

Jag råkade ut för en liknande grej på mitt förra jobb. Var timanställd och tjänade runt 15k i månaden. Men en månad fick jag för mycket. Alldeles för mycket, närmare bestämt 50k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
lite förenklat gäller följande:

om du har tagit emot pengarna i ond tro är du återbetalningsskyldig. ond tro innebär i det här sammanhanget att du förstod eller borde ha förstått att du fått för mycket.

har du däremot tagit emot pengarna i god tro, dvs utan att ha förstått och utan att du borde ha förstått det, så är du återbetalningsskyldig vid anmodan, såvida du inte förbrukat pengarna.

att bevisa god tro i det aktuella fallet skulle jag säga är i princip omöjligt då det är ett så pass uppenbart fel (3 040 kr för mycket på en heltidslön om 16 800 kr).

Är det den som tagit mot pengarna som måste bevisa att det är i god tro? Eller menar du att det blir enkelt att visa att han agerat i ond tro pga av det uppenbara felet?

(intressant att veta hur man ska agera om man själv hamnar i likande situation fast men en mindre summa som skilljer)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Är det den som tagit mot pengarna som måste bevisa att det är i god tro? Eller menar du att det blir enkelt att visa att han agerat i ond tro pga av det uppenbara felet?

(intressant att veta hur man ska agera om man själv hamnar i likande situation fast men en mindre summa som skilljer)

Det är den som kommer med påståendet om ond tro som ska bevisa det. Däremot blir det svårt att argumentera mot ett påstående om ond tro när felet är så pass uppenbart. Ond tro är nämligen även aktuellt när betalningsmottagaren borde ha insett att betalningen var felaktig.

Det här gäller dock inte när ersättningens storlek är reglerad i lag. Då är du alltid i ond tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Är det den som tagit mot pengarna som måste bevisa att det är i god tro? Eller menar du att det blir enkelt att visa att han agerat i ond tro pga av det uppenbara felet?

(intressant att veta hur man ska agera om man själv hamnar i likande situation fast men en mindre summa som skilljer)

Problemet är att formuleringen är något i stil med att du förstod eller borde ha förstått att det var fel. Som en lärare en gång uttryckte det "dumhet är ingen godtagbar ursäkt".

Så det handlar inte om att bevisa ond eller god tro, det handlar om vad man borde ha förstått.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Är det den som tagit mot pengarna som måste bevisa att det är i god tro? Eller menar du att det blir enkelt att visa att han agerat i ond tro pga av det uppenbara felet?

(intressant att veta hur man ska agera om man själv hamnar i likande situation fast men en mindre summa som skilljer)

till att börja med har Arbetsdomstolen i flera domar konstaterat att en grundförutsättning för att condictio indebiti (återbetalningskravet) ska godtas är att det aktuella lönebeskedet rent allmänt sett kan anses ha en tillräckligt tydlig och klar utformning för att arbetstagaren med ledning av detsamma ska kunna utläsa om rätt lönebelopp faktiskt har betalats ut.

de fall jag hittat då arbetstagaren ansetts vara i god tro har i samtliga fall byggt på särskilda omständigheter i det enskilda fallet, däribland att avlöningsförhållandena varit svåröverblickbara och att det varit komplicerat att med ledning av lönebeskedet förstå att fel hade begåtts, att arbetstagaren blivit misstänksam och frågat arbetsgivaren om lönen varit rätt beräknad och fått beskedet att så varit fallet, samt att det till en början inte varit möjligt att förstå att lönebeskeden varit felaktiga och att det senare inte förelegat något motiv för arbetstagaren att detaljgranska lönebeskeden.

utfallet beror helt enkelt på omständigheterna. exempelvis kan arbetsgivaren söka visa att lönebeskedet var sådant att det rimligen inte kunnat misstolkas. arbetstagaren å sin sida kanske söker visa att avlöningsförhållandena var sådana att det var omöjligt att förutse vilken lön som skulle utbetalas en viss månad och att det därför inte spelar någon roll hur väl lönebeskedet var utformat. det handlar helt enkelt om en sammanvägning av samtliga relevanta omständigheter.

rent generellt kan man nog säga att det är klokt att betala tillbaka utan anmodan om man inser att man fått för hög lön. dels strikt juridiskt, då man med största sannolikhet kommer att förlora en rättegång, men också i övrigt då det knappast gagnar en arbetssituation att försöka lura sin arbetsgivare.

edit: insåg att jag inte direkt besvarade din fråga. som djonn sa så är det principiellt den som hävdar ond tro som har bevisbördan. uttryckte mig lite bakvänt i mitt förra inlägg.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
till att börja med har Arbetsdomstolen i flera domar konstaterat att en grundförutsättning för att condictio indebiti (återbetalningskravet) ska godtas är att det aktuella lönebeskedet rent allmänt sett kan anses ha en tillräckligt tydlig och klar utformning för att arbetstagaren med ledning av detsamma ska kunna utläsa om rätt lönebelopp faktiskt har betalats ut.

de fall jag hittat då arbetstagaren ansetts vara i god tro har i samtliga fall byggt på särskilda omständigheter i det enskilda fallet, däribland att avlöningsförhållandena varit svåröverblickbara och att det varit komplicerat att med ledning av lönebeskedet förstå att fel hade begåtts, att arbetstagaren blivit misstänksam och frågat arbetsgivaren om lönen varit rätt beräknad och fått beskedet att så varit fallet, samt att det till en början inte varit möjligt att förstå att lönebeskeden varit felaktiga och att det senare inte förelegat något motiv för arbetstagaren att detaljgranska lönebeskeden.

utfallet beror helt enkelt på omständigheterna. exempelvis kan arbetsgivaren söka visa att lönebeskedet var sådant att det rimligen inte kunnat misstolkas. arbetstagaren å sin sida kanske söker visa att avlöningsförhållandena var sådana att det var omöjligt att förutse vilken lön som skulle utbetalas en viss månad och att det därför inte spelar någon roll hur väl lönebeskedet var utformat. det handlar helt enkelt om en sammanvägning av samtliga relevanta omständigheter.

rent generellt kan man nog säga att det är klokt att betala tillbaka utan anmodan om man inser att man fått för hög lön. dels strikt juridiskt, då man med största sannolikhet kommer att förlora en rättegång, men också i övrigt då det knappast gagnar en arbetssituation att försöka lura sin arbetsgivare.

edit: insåg att jag inte direkt besvarade din fråga. som djonn sa så är det principiellt den som hävdar ond tro som har bevisbördan. uttryckte mig lite bakvänt i mitt förra inlägg.

Uttömmande svar, tackar

Permalänk
Medlem

Så, ringde precis min arbetsgivare och han sa att han som har hand om lönerna haft lite båttom och att jag därför glidit upp 2 lönegrupper extra. "Du kan se det som en bonus, men säg det inte till någon annan" sa han. Sen var han tvungen att avsluta samtalet. han skulle ringa upp senare. får se vad som händer...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Så, ringde precis min arbetsgivare och han sa att han som har hand om lönerna haft lite båttom och att jag därför glidit upp 2 lönegrupper extra. "Du kan se det som en bonus, men säg det inte till någon annan" sa han. Sen var han tvungen att avsluta samtalet. han skulle ringa upp senare. får se vad som händer...

slutet gott, allting gott med andra ord. trevligt att du får behålla pengarna.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

pratade med chefen igen och han sa att jag skulle få den nya lönen tills vidare. WEEE

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

trevlig julklapp dårå :D:P

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Vilken chef!
Bara visa nu att det speglar sig på ditt jobb du utför

Permalänk
Medlem

Nästan det jag trodde, kan ju faktiskt bli så med snälla chefer.
Grattis

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Grattis... låter som ett trevligt ställe att jobba på med sådanna chefer

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Helt underbart att se hur ärligheten lönar sig till slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Helt underbart att se hur ärligheten lönar sig till slut.

jo, det håller jag verkligen med om. Inte lika kul på biljardstället där dom ofta glömmde ta betalt för ölen och när man påpekade det fick man inte änns ett tack...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
pratade med chefen igen och han sa att jag skulle få den nya lönen tills vidare. WEEE

Grattis!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
pratade med chefen igen och han sa att jag skulle få den nya lönen tills vidare. WEEE

Gå till facket och klaga. Nä grattis.

Som sagt de hade märkt detta för eller senare så det är ingen ide att försöka lura, dessutom hade man kanske fått en dålig referens om man någon gång söker ett nytt arbete..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
pratade med chefen igen och han sa att jag skulle få den nya lönen tills vidare. WEEE

GRATTIS!!!!!
BRA CHEF !!
BRA ANSTÄLLD !!

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
jo, det håller jag verkligen med om. Inte lika kul på biljardstället där dom ofta glömmde ta betalt för ölen och när man påpekade det fick man inte änns ett tack...

Jobba extra hårt nu så lär chefen märka det, så lär han låta dig ligga kvar där

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag blir tårögd, vilket vacker historia. Relationen mellan chef och anställd när den är som allra vackrast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Jag blir tårögd, vilket vacker historia. Relationen mellan chef och anställd när den är som allra vackrast

Det e fan kul med lite positiva historier. Allt som står i media är ju om när folk blir lurade. Men det händer alltså bra saker också. Intressant!

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon påpekat det, men när jag ser texten "fick för hög lön, vad gör man!"

så tänker jag: dagens I-landsproblem?

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Skänk den till mig om du inte behöver den.

Visa signatur
Permalänk

Grattis! ärlighet varar längst.. Jobbade påe tt jobb och hade råkat stämpla fel.
En vecka hade jag plötsligt jobbat 3 skift i 3 dagar ^^ ja jisses.. Bara sa till min person jag gick under att han skulle ta en titt för jag tyckte det stod lite väl mycket timmar på stämplingsuret .. tjänade dessutom bra. tråkigt nog fick jag inte vara kvar pga flytt till 08 område!!!

Visa signatur

I am Extrazz.