Permalänk
Medlem

WD eller seagate?

Hejsan, jag tänkte införskaffa mig en extern hårddisk under mellandagarna, men är osäker vad jag ska välja och hoppades ni hade goda råd här att ge.
Jag behöver en del utrymme så jag tittar på är dessa två
Western Digital My Book Essential Edition 2.0 1TB
Seagate FreeAgent Cedar USB 1TB
Seagaten har 5 års garanti,men WDn har bara 2 år. Dock förstår jag det som att WDn funkar på Mac också men seagaten måste man köpa en speciell produkt för att det ska funka på mac. Går det att koppla in den som vanligt på en mac men bara att funktioner såsom timemachine inte funkar?
Jag ska mestadels använda hårddisken hemma på min windows/linux dator, men kan möjligen ibland behöva den på universitetet på min mac dator.

Om någon äger endera av dessa undrar jag också hur mycket de låter. Det spelar ingen större roll för mig, men det är ju alltid trevligare att välja en tystare hårddisk såklart.

Väldigt tacksam för tips, och god jul i efterskott!

Permalänk
Medlem

Re: WD eller seagate?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melothe
Hejsan, jag tänkte införskaffa mig en extern hårddisk under mellandagarna, men är osäker vad jag ska välja och hoppades ni hade goda råd här att ge.
Jag behöver en del utrymme så jag tittar på är dessa två
Western Digital My Book Essential Edition 2.0 1TB
Seagate FreeAgent Cedar USB 1TB
Seagaten har 5 års garanti,men WDn har bara 2 år. Dock förstår jag det som att WDn funkar på Mac också men seagaten måste man köpa en speciell produkt för att det ska funka på mac. Går det att koppla in den som vanligt på en mac men bara att funktioner såsom timemachine inte funkar?
Jag ska mestadels använda hårddisken hemma på min windows/linux dator, men kan möjligen ibland behöva den på universitetet på min mac dator.

Om någon äger endera av dessa undrar jag också hur mycket de låter. Det spelar ingen större roll för mig, men det är ju alltid trevligare att välja en tystare hårddisk såklart.

Väldigt tacksam för tips, och god jul i efterskott!

Skit i den disk som kräver massa extraskit för att fungera i OSX.. Jag har två externa hårddiskar varav en är IOMEGA med en WD-disk i samt ett noname-chassi med en Samsungdisk i.. De fungerar klockrent direkt utan några extra drivrutiner.. Externa diskar som kräver drivrutiner eller extraprogram för att överhuvudtaget fungera skulle jag hålla mig undan, iallafall av principskäl.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ingen aning om just dessa diskar men båda märkerna är bra, så hade nog valt WD'n då du slipper installera en massa för att kunna köra på MAC.

Tråkigt dock på 3 "missade" garantiår.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen installera något för att få disken att funka i MAC, det är inte så att det handlar om någon tillhörande backup-mjukvara som bara funkar i Windows?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Behöver du verkligen installera något för att få disken att funka i MAC, det är inte så att det handlar om någon tillhörande backup-mjukvara som bara funkar i Windows?

Precis, det var det jag undrade. har inte använt mac ännu eftersom den datorn ska installeras på mitt kontor nu under julen, så har inte så bra koll på det ännu. Men i så fall är seagaten bästa valet men sin snygga design och 5 års garanti. tackar för hjälpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Skit i den disk som kräver massa extraskit för att fungera i OSX.. Jag har två externa hårddiskar varav en är IOMEGA med en WD-disk i samt ett noname-chassi med en Samsungdisk i.. De fungerar klockrent direkt utan några extra drivrutiner.. Externa diskar som kräver drivrutiner eller extraprogram för att överhuvudtaget fungera skulle jag hålla mig undan, iallafall av principskäl.

Word.
Dock betyder inte detta att du måste använda mjukvaran som följer med Seagate-disken. Min Seagate (iofs en bärbar 2,5"-disk på 120Gb, men ändå, de ska ha samma mjukvara om jag förstod det hela rätt) tyckte jag va lite jobbig, så jag formaterade den och vips fungerar den som ett USB-minne SKA fungera, dvs utan massa extra lull-lull skit som jag inte önskat mig.

Permalänk
Medlem

Ang garantin så har ju seagate ändrat sin 5 års garanti till 2 eller 3 år.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

De ska ändra garantin efter nyår vad jag vet. Efter det kommer diskarna som säljs ha 3år. De som redan är sålda då kommer fortfarande ha 5år.

(med reservation för felaktig uppfattning)

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Oj då, då är det bra att passa på nu i så fall ja. Även om 5 år är onödigt mycket så skadar det ju inte, och jag lär blåsa den ren såsom AtreX gjorde på sina.