Hur säger ni wii? ett wii eller en wii?

Permalänk
Medlem

Hur säger ni wii? ett wii eller en wii?

Tjo..
som rubriken lyder.
Hur säger ni wii? ett wii eller en wii? vad är det rätta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det har varit på tapeten förut.
Jag tror man kom fram till att man ska säga EN Wii/Xbox/Playstation, eftersom det heter EN spelkonsol.

Men likförbannat hänger jag kvar vid ett

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag säger också "ett" (tyvärr?).. ett playstation, ett wii..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Ett.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Låter ju bättre med ett. Men jag vet inte ifall det är grammatiskt rätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Det har varit på tapeten förut.
Jag tror man kom fram till att man ska säga EN Wii/Xbox/Playstation, eftersom det heter EN spelkonsol.

Men likförbannat hänger jag kvar vid ett

//Gorian

Jag skulle nog också säga "ett".
Med samma resonemang skulle det annars heta "Ett Volvo", "Ett Ford" - då de alla är ett fordon. Eller om nu resonemanget stämmer kan man köra med att det är "en bil", och då stämmer det med "En Volvo" och "En Ford"!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen som helst logik när man ska använda en/ett i det svenska språket, och det är ett problem som människor som ska lära sig svenska ställs inför. Så att man skulle använda "en" eftersom det heter en spelkonsol är föga troligt, precis som exemplet ovan om bilen.

Känner någon till en förklaring som jag inte känner till om användandet av en/ett så berätta gärna. Det finns säkert en förklaring på varför det är som det är, men inte ett system för när man ska använda vad.

Ett träd, en skog.
En bil, en cykel, en moped, en båt.. ETT fordon. Rörigt värre.

Som svar på frågan: Jag säger Ett Wii, Ett Nintendo, Wtt Wii, Ett Playstation, Ett XBox. Men däremot så säger jag EN PS3:a och EN 360.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazchi
Ett XBox.

Xbox-fallet borde väl vara lättare; då ordet box är reale bör även alla konstruktioner som slutar på detta vara sådana. Jämför till exempel med ord som "en postbox" eller "en digitalbox".

Permalänk
Medlem

Jag säger En Xbox, Ett Playstation, men Wii var krångligt, hmm....
Men jag säger nog Ett Wii. Tänk såhär, en = din och ett = ditt. Din Xbox, Ditt Playstation, Ditt Wii.

T.ex. så låter din Wii eller din Playstation mongo.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tycker en Wii, en Playstation, en Xbox låter så förbannat fult så säger ett istället.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

ett.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

din eller ditt wii? din=en ditt=ett

Permalänk
Medlem

tror jag säger både en och ett faktiskt.,

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

jag säger bara 'Wii'.
varken ett eller en framför.

Permalänk

En spelkonsol, ett wii/ps3.
xbox360 Känns lurigare, Känns som att både en/ett Funkar... men bara för att så får jag väl säga ett nu då

Edit: Som ovan:
"Jag säger bara 'Wii'.
varken ett eller en framför."
Det funkar ju också

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Enwii, flera viftlådor. En, inte ett. Jag äger en ps3:a. Inget wii, no envy.

Refererar man till eländet irl, så tillägger jag nog nintendos spelkonsoll, då fattar gubbarna...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att man ska titta på hur det böjs. ex trädet slutar på et alltså sätter man ett framför och bilen slutar på en och då sätter man en framför. alltså borde man säga ett Wii eftersom man säger Wiiet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Enwii, flera viftlådor. En, inte ett. Jag äger en ps3:a. Inget wii, no envy.

"Ingen wii" menar du, om du skall vara konsekvent.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mera "inget skräp", sorry...
Wiiet har jag inte hört nån säga, svenskan är inte alltid så logisk, lol...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

En måste vara det mest logiska eftersom det heter en konsol/spelmaskin

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Jag tänkte mera "inget skräp", sorry...
Wiiet har jag inte hört nån säga, svenskan är inte alltid så logisk, lol...

Problemet är ofta inte svenskan, utan att vi envisas med att plocka in och använda ord som ej är riktigt kompatibla med den. Med tiden brukar de normaliseras dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
En måste vara det mest logiska eftersom det heter en konsol/spelmaskin

Ett tv-spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Problemet är ofta inte svenskan, utan att vi envisas med att plocka in och använda ord som ej är riktigt kompatibla med den. Med tiden brukar de normaliseras dock.

Ett tv-spel?

Tv-spel är för mej ett spel du köper till din konsol/spelmaskin.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Tv-spel är för mej ett spel du köper till din konsol/spelmaskin.

Rätta mig om jag har fel, men att kalla sin burk för "konsol" har väl inte varit vanligt i mer än ett par år och "spelmaskin" tror jag inte heller är särskilt utbrett. Jag skulle hävda att till exempel ett supernintendo var ett typiskt tv-spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Rätta mig om jag har fel, men att kalla sin burk för "konsol" har väl inte varit vanligt i mer än ett par år och "spelmaskin" tror jag inte heller är särskilt utbrett. Jag skulle hävda att till exempel ett supernintendo var ett typiskt tv-spel.

Jo du har rätt i att "burken" kallades för tv-spel för en 5 år sen.Nu förtiden hör jag ingen kalla sin x-box,ps3 för tv-spel.Som sagt språket förändras även för en gammal uv som mej.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linse
Jag har lärt mig att man ska titta på hur det böjs. ex trädet slutar på et alltså sätter man ett framför och bilen slutar på en och då sätter man en framför. alltså borde man säga ett Wii eftersom man säger Wiiet.

Jag säger Wiin inte Wiiet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
En måste vara det mest logiska eftersom det heter en konsol/spelmaskin

Detdär håller ju inte:
Ett pekdon, en mus.
Ett klädesplagg, en tröja.
Ett fordon, en bil/cykel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Jag säger Wiin inte Wiiet.

Och jag säger Wiiet/Wiit

Problemet som uppstår är att dessa ord inkl. alla diverse engelska ord osv som kommer in i språket idag är alldeles för nya för att det har hunnit bildats en fullkomligt korrekt form av varje ord, såsom ex. om det heter "wiiet" eller "wiien" (som jag iof aldrig hört någon säga förens jag läste här i tråden, men iaf... you get the point).
=> Svårt att säga vilka som egentligen har rätt/fel, majoriteten för ett visst alt. avgör helt enkelt...

Här är fö. regeln (saxat från ett annat forum som saxat från wiki eller nått, men det är även såhär jag vill minnas regeln)

Citat:

Substantiven kan delas upp i s.k. n-ord och t-ord, där den förra gruppen är sådana som tar ändelsen "-en" i bestämd form och görs obestämda genom att placera "en" framför (båten, en båt). Motsvarande gäller för t-orden (huset, ett hus).

Men om du söker en regel för att avgöra om det exempelvis heter en/ett falsarium, en/ett autodidakt o.s.v., ja då kan jag tala om att sådana regler finns tyvärr inte. Svenskan är i många avseenden helt godtycklig.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

har en/ett inte att göra med mjuka och hårda konsonanter?

edit för de intresserade kolla in:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utrum
http://sv.wikipedia.org/wiki/Neutrum

och eftersom Wii låter som Bi och Parti och både dessa är neutrum, dvs
Ett Wii
Wiiet
Flera Wiin
De Wiina

Så där, nu har det varit alltför mycket språkbögeri för en dag....

Permalänk
Medlem

äh ska man kanske börja säga Ett wiimaskineri, ett playstationmaskineri osv haha

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk
Medlem

hahahaha ja då blir det ett ett framför... ingen diskussion där inte

Permalänk
Medlem

Ett Playstation, Ett Wii, En Xbox. Vilka är med mig?! Antagligen majoriteten

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u