Blåsa rent en MacBook?

Permalänk
Medlem

Blåsa rent en MacBook?

Hej!

Jag har en MacBook "vita modellen" som jag har haft i ca 4 månader. Men nu ska jag sälja den och vill blåsa rent den så den är som ny, och jag undrar hur man gör detta på bästa sätt?

Tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Formatera hårddisken men något lämpligt program som skriver över den med massa ettor och nollor i alla oändlighet. Vet inte om Kill disk fungerar till mac men är ju bara att googla lite. Vad ska du ha för den ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Formatera hårddisken men något lämpligt program som skriver över den med massa ettor och nollor i alla oändlighet. Vet inte om Kill disk fungerar till mac men är ju bara att googla lite. Vad ska du ha för den ?

Jag vill ha kvar operativsystemet, bara att den liksom "återställer" så den blir som ny (mjukvarumässigt).

MacBook
Core 2 Duo 2,14GHz
2,5GB Minne
120GB HDD

Visa signatur
Permalänk

Använd skivorna du fick med när du köpte den.

Du kan välja att formatera och installera om. Måste vara det smidigaste sättet. Då får du in alla bundlade program också.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vill du sälja saker använder du Marknaden.

Permalänk
Medlem

Installera om den med skivorna som följde med datorn. Nu minns jag inte exakt var och hur det var, men nånstans i installationen får man välja att göra "säker radering" på hela hårddisken så det inte går att återskapa nåt av det du haft på den.

En vanlig formatering eller filradering markerar nämligen bara utrymmet på hårddisken som ledigt. Datan raderas inte fysiskt. Allt som raderats på det sättet går att återskapa utan större ansträngning och jag skulle inte sälja en dator till en vilt främmande person utan att se till att datorn är rensad på riktigt.

Permalänk
Medlem

-Kör backup på hårddisken.
-Avautorisera dator i i Tunes om du använt det till att handla något med.
-Formatera dator, om du är paranoid kör en 7-pass formatering ifall du är rädd för att den nya ägaren ska vara nyfiken och leta rätt på din gamla data.
-Installera OS, när frågor om kontouppgifter m.m kommer upp tror jag det ska gå att trycka CMD + Q så kommer de upp igen nästa gång man startar datorn, allt för att köparen av datorn ska få uppleva en "Ny" Mac.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2