Aopen XC Mini MP45-BDR

Permalänk
Melding Plague

Aopen XC Mini MP45-BDR

Med Intels senaste styrkrets med integrerad grafik samt inbyggd Blu-ray-spelare är Aopen XC Mini MP45-BDR en välutrustad barebone som borde passa perfekt som bas för en liten HTPC. Häng med då vi testar chassit för att hitta dess styrkor och svagheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Najs, smidig att ha med sig is till LAN om man inte är kräsen med prestandan.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Trevligt! En liten notis bara, i början av texten står det "Tidigare i år..."
Antar att denna artikel skrevs 2008, men för oss läsare blir det ju inte helt rätt.
Mvh

Permalänk
Avstängd

var allt annat än snygg - så mycket kan jag säga.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

kopia på mac mini

rätt snygg ändå. men ushh vad fult moderkort och den levde inte redight upp till vad den skulle. Dock kanske priset kan vara avgörande.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ja ryktena säger att det kommer en ny mac mini snart, så det ska bli kul att jämföra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

rätt snygg ändå. men ushh vad fult moderkort ...

Viktigt

Permalänk

Jag brukar inte (har inte gjort alls tidigare tror jag) gnälla på nyheterna men i just denna så va det väldigt illa med stavningen. Och det är inte så stort jobb att fixa till så därför säger jag nåt.

Bra recension annars, intressant produkt.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

VART ÄR HDMI?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
VART ÄR HDMI?!

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6138&page=3

andra bilden uppifrån, under dom två högra usb portarna.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Hedersmedlem

UltraLord: Så går det när en recension är färdig i slutet av ett år och helgdagar kommer :). Tack för du såg det. Det verkar som någon hann före att fixa det.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6138&page=3

andra bilden uppifrån, under dom två högra usb portarna.

eSATA != HDMI

Permalänk

Det verkar tyvärr vara den av djävulen framtagna DVI->HDMI-konvertern som gäller.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6138&page=3

andra bilden uppifrån, under dom två högra usb portarna.

Det där är inte HDMI.

Aja de var ganska tråkigt, om man ska köra med en sån här så måste man minst ha 3 kablar i alla fall. baah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
kopia på mac mini

rätt snygg ändå. men ushh vad fult moderkort och den levde inte redight upp till vad den skulle. Dock kanske priset kan vara avgörande.

Moderkort från laptops är sällan särsklit vackra, detta kortet är nämligen ett sådant.

Permalänk
Medlem

xbmc på denna under tven hade varit najs
aja för dyrt för mig tyvärr..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

"Vi kan dock inte låta bli att drömma om en liknande barebone som bygger på AMD 780G-plattformen."

Motivering till varför ni drömmer om det? Kan vara bra att veta om det är något som man personlig vill ha eller inte för att överväga att vänta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
xbmc på denna under tven hade varit najs
aja för dyrt för mig tyvärr..

Förutom att det hade varit trevligt med plats för 2-3 sata-diskar, finns kanske en sådan redan som fortfarande har "rätt" storlek.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Moderkort från laptops är sällan särsklit vackra, detta kortet är nämligen ett sådant.

Varför ska ett moderkort över huvudtaget se "bra ut"?
Så längde det funkar som det ska så.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
"Vi kan dock inte låta bli att drömma om en liknande barebone som bygger på AMD 780G-plattformen."

Motivering till varför ni drömmer om det? Kan vara bra att veta om det är något som man personlig vill ha eller inte för att överväga att vänta.

För att de är totalt överlägsna Intels när det kommer till HD-avkodning och 3d-prestanda.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som P1nGviN skriver så handlar det främst om att de är klart överlägsna Intel's styrkretsar med integrerad grafik för HD-avkodning. 3D-prestandan är också klart bättre även om det naturligtvis inte handar om topp-prestanda utan mer om att det iallafall går att spela lite mer spel vid "ok" prestanda än med Intels 4500.

Efter jag skrev färdig denna så dök även NVidia's nyaste styrkrets med GeForce 9300 upp på horisonten och den (och faktiskt även moderkort med GeForce 8200) är också intressanta i en sådan liten låda.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Förutom att det hade varit trevligt med plats för 2-3 sata-diskar, finns kanske en sådan redan som fortfarande har "rätt" storlek.

nene man streemar från fete datorn såklart inget annat.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Avstängd

Orka Blu-Ray, det har ju DRM så det känns bara onödigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Orka Blu-Ray, det har ju DRM så det känns bara onödigt.

Hyr blueray-film, rippa den, lägg på disk, spela upp. Eller tanka ner filmer, lägg på disk, spela upp.

Att sitta med fysiska skivor idag känns väldigt osmidigt och jobbigt. Mycket bättre att ha en mediaspelare som ger en meny med alla filmer etc.

Permalänk
Medlem

Den blir nog inte så billig med tanke på vad den nuvarande modellen kostar.
http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501011415...
(tycker den är snyggare)

Sen har den i testet blu-ray vilket borde betyda att det blir dyrare.

Permalänk
Medlem

Såg ju riktigt nice ut. Stilren, bra layout invändigt och vettiga anslutningar. Avsaknaden av HDMI var ju tyvärr olyckligt. Anledningen till detta är väl för att de inte vill ha både VGA och HDMI, och väljer då att köra en DVI med medföljande splitter till VGA och adapter till HDMI.

Sen så står det i spec:en att det inte finns några pci-e-platser, och det stämmer ju inte eftersom det finns två stycken (i vilka det kopplats in wifi och DVB-T-tuner). Skit samma egentligen, men ändå :).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Vad var det för bitrate på filmklippen? En c2d i 2,3Ghz klarar inte film med 10MB/s, således är inte systemet så bra för mich. Att den har DVI istället för HDMI ser jag som en fördel då det finns sladdar med DVI i ena änden och HDMI i andra, och DVI är en bättre kontakt som inte halkar ur.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?