Permalänk
Avstängd

Varför linux`?

Vf använder hackers linux för och inte windows? alla snackar om att linux är bättre när man hackar och crackar hit o dit. Varför?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk

i win kan man inte aktivt sniffa nätverk... eller paket...tror jag.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
i win kan man inte aktivt sniffa nätverk... eller paket...tror jag.

Sniffa fram lösenordet på trådlösa nätverk eller?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
i win kan man inte aktivt sniffa nätverk... eller paket...tror jag.

Jodå det går att kolla vad som skickas på ett nätverk i Windows med.

Permalänk

Man använder Linux för att man tycker om saft.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Har man inget bättre att göra på dagarna än att hacka så har man garanterat tiden att köra linux också. Helst typ gentoo som man skrivit om helt själv.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Re: Varför linux`?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
Vf använder hackers linux för och inte windows? alla snackar om att linux är bättre när man hackar och crackar hit o dit. Varför?

Historiskt beror det på att Windows inte stödde hela IP-stacken, men det gör man sedan Windows 2000 och då har man samma möjligheter (dock vissa prestandaskillnader i vissa avseenden - men ovesäntligt för denna diskussion).

Trivia: Om jag inte missminner mig så hade Microsoft helt sonika tagit källkoden från SUN och kompilerat den till Windows 2000/XP, dock glömde man radera skaparens namn som fortfarande fanns att hitta i koden
Detta är direkt från wetware så källa saknas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Man använder Linux för att man tycker om saft.

Haha! Ja, särskilt om man vet vad "tycka om saft" är kod för.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

SÅ "hackers" idag använder både win och linux så det spelar ingen roll vad dem har, de är bara en smaksak?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem

jag trodde alla hackers körde netbsd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
SÅ "hackers" idag använder både win och linux så det spelar ingen roll vad dem har, de är bara en smaksak?

Nope...nu är det helt fel...

En "hacker" inom öppen källkod gör precis vad han vill med sin kod eftersom
det inte finns några stängda binärer.. förutom för vissa drivare,

Det ger en viss frihet för den som kommit en bit på vägen

Att hacka kod är då något fint....

Att "cracka" däremot då är man ute och cyklar... då fastnar man förhoppningsvist i någon FRA eller NSA fälla...

Att sniffa Svenssons icke krypterade trådösa nätverk är enklare med Linux...;) EDIT alternativt för dåligt krypterade.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns rätt så mycke Färdiga Linux program för att hacka allt möjligt. Det finns ju en LiveCD full proppat med olika verktyg..

Allt från att kunna hacka en mobil genom bluetooth till att kunna ta sig in på privata nätverk..

Men jag tänker inte säga vilken det är..
Tror det är mot regel §8..

Permalänk
Avstängd

Unix är lite grand som datorbyggare som ska modda och bygga allting själva. De har byggt många datorer och vet exakt hur de vill ha sin dator, kabeldragningen, sågat chassi med fönster så man ser in, lys dioder i olika färger, vatten kylning, överklockning med speciella kylare, etc. Inga dussin saker. De vill ha stenkoll och tycker det är roligt att bygga om sin dator.

Windows är mera, du köper en Dell PC och ändrar aldrig i den. Du får datorn förinstallerad, med antivirus och reklam och allting. Bloatad och dan.

Unix snubbar tycker det är kul att mecka och programmera och fixa och dona. För sånt är Unix bra, för det låter en ha total kontroll vad som finns och vad som körs i bakgrunden.

Windows snubbar bryr sig inte. Deras Windows installation är full av bakgrundsprocesser som drar kraft och man kan inte ändra gui enkelt, eller modda. De är mainstream och köper en standard big mac & co. Ändrar inte så mycket i systemet. Windows är svårändrat, ger inte enkelt total kontroll som Unix gör.

Så vill du modda och så, välj Unix/Linux. Vill du att bara datorn ska funka, kör Windows.

Permalänk
Avstängd

Finns flera anledningar.

Men historiskt sett, så beror det mycket på TCP/IP stacken. Linux har alltid haft en bra en, och var först med IPv6, etc. Windows hade en usel TCP/IP stack som inte stödde raw sockets (SOCK_RAW), så man kunde inte göra egna packets, och stacken i Windows var så sämst så man fick bluescreen om någon skicka OOB (out-of-band) data. Seda Windows 2000 så har Windows en bra TCP/IP stack.

Sen var Unix boxar också väldigt eftertraktade att hacka, eftersom de ofta kördes på snabba linor på universitet. Med raw sockets kunde man utföra avancerade attacker som SYN floods, Christmas tree packet, IP source address spoofing, OOB, idle scan, och allt möjligt. Köra program som smurf, papasmurf, WinNuke, +++ATH0, targa3, etc. Man kunde bygga botnets med Stacheldraht, tfn2k, trinoo, etc. Ladda ner exploits från PacketStorm som man kompilerar, etc.

Nu har ju Windows en bra TCP/IP stack också, men Linux är ju ändå fortfarande väldigt trevligt även idag för hacking och cracking, etc.
Man har ju en kraftful terminal med bra shells som bash, som man kan skriva scripts i. Du har tillgång till programmering i Perl, Python, Ruby, etc.
I det flesta distributioner följer det med en kompilator (GCC) och en debugger (GDB). Du kan ta bort debug symbols med 'strip', du kan packa binärer med UPX. Du kan koppla upp dig mot andra datorer via SSH och använda dem för att hacka andra datorer.

Du har massa bra program som hexdump, Wireshark, AirSnort, Aircrack-ng, dSniff, Metasploit Framework, Ettercap, nmap, hping3, tcpdump, etc.

Det finns även Linux distributioner ämnade för säkerhet och penetration testing. Knoppix STD, nUbuntu, BackTrack, etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
.....Vill du att bara datorn ska funka, kör Windows.

Är det inte då man köper en mac? :).

Visa signatur

Our life is what our thoughts make it

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stiligamannen
Är det inte då man köper en mac? :).

Word!

Då är väl Windows det sista man köper

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför linux`?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Historiskt beror det på att Windows inte stödde hela IP-stacken, men det gör man sedan Windows 2000 och då har man samma möjligheter (dock vissa prestandaskillnader i vissa avseenden - men ovesäntligt för denna diskussion).

Trivia: Om jag inte missminner mig så hade Microsoft helt sonika tagit källkoden från SUN och kompilerat den till Windows 2000/XP, dock glömde man radera skaparens namn som fortfarande fanns att hitta i koden
Detta är direkt från wetware så källa saknas.

Nej det är BSD och man glömde inte att ta bort skaparens namn då det måste stå kvar enligt licensen. Dock så tror jag inte den koden används längre efter windows NT och framåt.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

Re: Re: Re: Varför linux`?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Nej det är BSD och man glömde inte att ta bort skaparens namn då det måste stå kvar enligt licensen. Dock så tror jag inte den koden används längre efter windows NT och framåt.

Jodå, det står en del om BSD i licensavtalet(eller någonting i stil med ett licensavtal) på Windows XP skivan, läste igenom hela

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Finns flera anledningar.

Men historiskt sett, så beror det mycket på TCP/IP stacken. Linux har alltid haft en bra en, och var först med IPv6, etc. Windows hade en usel TCP/IP stack som inte stödde raw sockets (SOCK_RAW), så man kunde inte göra egna packets, och stacken i Windows var så sämst så man fick bluescreen om någon skicka OOB (out-of-band) data. Sen Windows 2000 så har Windows en bra TCP/IP stack.

Sen var Unix boxar också väldigt efter traktade att hacka, eftersom de ofta kördes på snabba linor på universitet. Med raw sockets kunde man utföra avancerade attacker som SYN floods, Christmas tree packet, IP source address spoofing, OOB, idle scan, och allt möjligt. Köra program som smurf, papasmurf, WinNuke, +++ATH0, targa3, etc. Man kunde bygga botnets med Stacheldraht, tfn2k, trinoo, etc. Ladda ner exploits från PacketStorm som man kompilerar, etc.

Nu har ju Windows en bra TCP/IP stack också, men Linux är ju ändå fortfarande väldigt trevligt även idag för hacking och cracking, etc.
Man har ju en kraftful terminal med bra shells som bash, som man kan skriva scripts i. Du har tillgång till programmering i Perl, Python, Ruby, etc.
I det flesta distributioner följer det med en kompilator (GCC) och en debugger (GDB). Du kan ta bort debug symbols med 'strip', du kan packa binärer med UPX. Du kan koppla upp dig mot andra datorer via SSH och använda dem för att hacka andra datorer.

Du har massa bra program som hexdump, Wireshark, AirSnort, Aircrack-ng, dSniff, Metasploit Framework, Ettercap, nmap, hping3, tcpdump, etc.

Det finns även Linux distributioner ämnade för säkerhet och penetration testing. Knoppix STD, nUbuntu, BackTrack, etc.

Sjukt bra infomation där.. TACK!

ska jag fixa nubunty?? är det bra?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
Sjukt bra infomation där.. TACK!

ska jag fixa nubunty?? är det bra?

Jag har inte provat nUbuntu, men det verkar lovande.
Fixa det du.

Permalänk

Ubuntu => Instant awesome haxxing crackxing skillz.

Permalänk
Medlem

Du lär dig inte Linux på rätt sätt på djupet med ubuntu.

Kör med Slackware eller Gentoo, alla säger man ska börja med en enkel distribution, jag har helt motsatt åsikt.

Jag började med Slackware runt 96-97 och sen gick över till Debian men alltid fallit tillbaks till Slackware.

Sen körde man Redhat och Suse ett tag men mådde ganska illa hur dom försökte få det att likna Windows och dom är så bloatade med skit från installation med program man inte kunde välja bort.

Permalänk
Medlem

Jag trodde hackare använde apple-maskiner och hackade på för fullt i sajberrymden som på bilden här nedan?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Gainward GeForce 8800GT | Lian Li PC-A71B | Arch Linux <3

Permalänk
Medlem

Tror det ligger mycket i att dom vill ha kontroll över vad som finns i datorn, med Windows har man ingen aning om vad som ligger där. Och Windows har en massa säkerhetshål som de gjort med vilja för att t.e.x FBI ska kunna ta sig in i datorn när dom vill.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fridurik
[B] Jag trodde hackare använde apple-maskiner och hackade på för fullt i sajberrymden som på bilden här nedan?

Jo vilken tråd... Made in Sweden ala vad "hacking" är för nåt...

De allra värsta "sniffarna" är Windows binärer..... plus de som "the bad guys" ger ut och serverar "glada Windows klickare"

Sen rootade Linuxservrar kan också vara ett lämpligt mål med någon glad serverägare med hög uptime... dvs opatchat...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

handlar väll mycket om kontroll, kör man Linux vet man på ett helt annat sätt vad man har, framförallt för att källkoden är öppen.

Sen är Linux/Unix säkrare på ett helt annat sätt än Windows genom en annorlunda grund struktur, till exempel en filåtkomst struktur som faktiskt fungerar med avseende på administratör användare.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
[B] handlar väll mycket om kontroll, kör man Linux vet man på ett helt annat sätt vad man har, framförallt för att källkoden är öppen.

Jo men poängen är hur en hacker definieras inom öppen källkodsvärlden.

Verkar som att många inte ens vet vad en elementär "SheBang" kompilering är för något....

Aha... en hacker är någon som tar sig in i andras datorer...

Suck... Läs på tack ! (eller är det nåt man läst på Flashback )

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Re: Varför linux`?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
Vf använder hackers linux för och inte windows? alla snackar om att linux är bättre när man hackar och crackar hit o dit. Varför?

Öppen källkod säger allt. I Windows kommer du exakt lika långt som OS:et tillåter dig. I Linux är OS:et i sig ingen begräsning eftersom du kan ge dig rakt in där och fixa det själv.

Permalänk
Medlem

Det beror väl på hur du definierar en hacker. En hacker är åtminstone enligt min erfarenhet en person som utvecklar saker. I detta fallet är det en betydligt behagligare att utveckla i en *nix-miljö och i synnerhet en open-source plattform med bra API dokumentation lätt tillgängligt i ett enkelt format.

Inte helt ovanligt är även att utvecklingen går ut på att portera någon properitär windows-only "icke-standard" till tex. Linux.

En cracker skulle jag säga i de flesta fall kör Windows så då utbudet av kommersiell programvara som skulle vara intressant att "cracka" är ganska begränsat för Linux.

Permalänk
Medlem

Nu slipper ni undra vad en Hacker och Cracker är för något

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net