Hur få vista (64bit) prata med min macbook (leopard)?

Permalänk
Medlem

Hur få vista (64bit) prata med min macbook (leopard)?

Har delat ut de jag vill dela ut på båda burkarna men vista ser inte min macbook och macbooken ser inte pcn. Andra pc burkar här hemma ser varandra men ej macbooken.

Hur skall man ställa in för att dela ut filer och mappar som man gör med en pc?

/Northrider

Permalänk
Medlem

Vad har du för nät hemma?
(IPv4 eller IPv6?)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

IPv4 tror jag det är. Står så i vista när man kollar status.. står visserligen IPv6 med men de är på v4 som de står de lokala ip-numret mm så antar de är rätt.

/Northrider,

Permalänk
Medlem

Okey, för många versioner av Windows (XP Home och billiga Vista) kör bara IPv6 på lokala nät men IPv4 på externa LAN och det brukar giddra till det för OS X som vll köra antingen eller.
Då är nästa fråga: Kör du med en lokal domän och vad har den i så fall för namn? är det fritt från tecken utanför ASCII-7?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen aning, men vårt lokala nätverk har man döpt till egen namn (arbetsgruppen) och det är bara bokstäver om de är till någon hjälp.

/Northrider,

Permalänk
Medlem

Inga å, ö och ö med andra ord? och inga mellanslag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte att du bara inte aktiverat utdelningen via SMB?

Systeminställningar -> Dela -> Klicka i filedelning i den vänstra listan -> Tryck på "Alternativ" nere till höger

Där inne behöver du aktivera stödet för SMB för att Windows ska kunna ansluta till din utdelning. Precis som där står så måste ditt användarkonto på Mac:en ha ett lösenord för att det ska fungera.

Ett enkelt sätt för att testa sen på Windows-maskinen är att försöka ansluta direkt till Mac:en via IP:et i kör.

Vi säger att din Mac har IP: 192.168.0.120
Skriv då i kör:
\\192.168.0.120

Fungerar det så ska du få upp en ruta där du får ange användarnamn och lösenord, då anger du helt enkelt de uppgifter du har på din Mac.

Hoppas det hjälpte.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Precis så där har jag de inställt men skriver jag in macens IP adress \\192.168.0.144 så blir de anslutningen misslyckades.

Tack för all hjälp

/Northrider,