Frågor angående en Powerbook

Permalänk

Frågor angående en Powerbook

Tjenare!
Tänkte höra lite med er angående en Powerbook som jag köpte i sommras. Jag fick inget OS skivor med vid köpet men jag la ett bud på tradera på en sådan. Jag är inte särskillt insatt i mac utan har bara suttit vid den ett fåtal gångar, men för att komma till frågan så såg jag att det står att skivorna som säljas är till macbook. Kan dess änvändas ändå på min powerbook? Kan man annars få tag på ett äldre OS någon annanstans?
Eftersom jag funderar på att sälja den så undrar jag hur mkt man kan begära för en Powerbook G4 1Ghz, 512Mb, 60Gb, med fullt fungerande batteri och med nuvarande OS installerat 10.4.11 utan att ha några skivor till?
Väldigt tacksam om ni kan hjälpa en PC kille i den förvirrade mac världen

Permalänk
Medlem

lite oft, man vad betalade du för den?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
lite oft, man vad betalade du för den?

betalade själv 1500

Permalänk

Modellspecifika skivor kan inte installeras på andra modeller, exempelvis systemskivor för MacBook kan inte installeras på en PowerBook G4. Däremot säljs ju OSX löst och borde finnas att köpa begagnat med lite tur.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Modellspecifika skivor kan inte installeras på andra modeller, exempelvis systemskivor för MacBook kan inte installeras på en PowerBook G4. Däremot säljs ju OSX löst och borde finnas att köpa begagnat med lite tur.

Jo jag antog nästan att det var så. Tråkigt nog verkar det vara en omöjlighet att hitta ett äldre OSX begagnat verkar bara finnas det nya att köpa.
Men vad tror ni skulle vara ett rimligt pris att sälja datorn för?

Permalänk
Medlem

2000-4000kr

Vad är det för tum ?

/ lAlAz0r

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lAlAz0r
2000-4000kr

Vad är det för tum ?

/ lAlAz0r

En 12"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lAlAz0r
2000-4000kr

Vad är det för tum ?

/ lAlAz0r

Får man den såld för 4000 ska man vara jävligt glad. Det ska vara till att man hittar nog riktigt dum om man ska lyckas sälja en så gammal PB som inte är senaste modellen och inte maxad för 4000. Kan man ju lika gärna köpa en MacBook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Får man den såld för 4000 ska man vara jävligt glad. Det ska vara till att man hittar nog riktigt dum om man ska lyckas sälja en så gammal PB som inte är senaste modellen och inte maxad för 4000. Kan man ju lika gärna köpa en MacBook.

Jo, riktigt så mycket tror jag eller hade jag inte ens hoppats på att få men man borde iaf få tillbaka vad man gav alltså 1500

Permalänk
Medlem

Är precis som med Dell mfl som skickar med återställningsskivor, de fungerar enbart på just den specifika datormodellen.

Sen tycker jag nog att man lätt kan hitta retailversionen av tiger och leopard på tradera för ca 500:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cool Runnings
Är precis som med Dell mfl som skickar med återställningsskivor, de fungerar enbart på just den specifika datormodellen.

Det är inte riktigt sant. Dom funkar inte rakt av, men du kan typ ta ut hårddisken ur din macbook, stoppa den i din imac och installera på den med imacens återställningsskivor. Det kommer att funka när du kopplar i disken i macboken igen.

Det är dock otympligt så istället använder folk sig av target disk mode. Du startar macbooken i target disk mode, kopplar den i imacen via firewire och bootar den (imacen) med skiva. Macbookens interna disk kommer att dyka upp som en extern disk i installationen och då är det bara att tuta och köra.

Dock antar jag att det inte går att göra detta mellan PPC och Intel. Mellan PPC och PPC eller Intel och Intel går det dock utmärkt. Jag har dock installerat en powerbook och en macbook från samma fysiska skiva, men då handlade det om en retail familjelicens.

Fråga mig inte hur man gör på de nya macböckerna utan firewire, om det alls går.