är det fat32 som gäller för externa hårddiskar?

Permalänk
Medlem

är det fat32 som gäller för externa hårddiskar?

under mac osx eller gäller det bara partition för operativsystemet?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

För rootfilsystemet är det HFS+ som gäller och det är väll rekomenderat att lira det på de externa diskar med.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Så länge du inte tänker använda den externa disken i någon dator som kör Windows så ska du satsa på HFS+, Mac OS Extended (Journaled).

Om du kommer använda disken på flera olika operativsystem/datorer så bör du köra FAT32 om du kan leva med begränsningarna som det medför, t.ex. filer kan inte vara större än 4GB.

Det finns lösningar som t.ex. MacDrive som man kan installera för HFS+-stöd i Windows om du enbart ska ta disken mellan två datorer.

Det finns även möjlighet att köra NTFS på en Mac. Antingen via opensource-programmet MacFuse eller ett program som heter Paragon NTFS for Mac.

Valet beror väldigt mycket på hur du ska använda din externa hårddisk. FAT32 ger bäst prestanda på alla platformar, men saknar lite moderna funktioner. Ska man använda disken mycket på en Windows-maskin så bör man välja NTFS och installera t.ex. MacFuse eller Paragon NTFS på sin Mac.
Ska man använda den mycket på sin Mac men ibland måste komma åt filerna på en Windows-dator så kan det vara värt att köpa MacDrive så att man kan använda HFS+ på den.

Ska du enbart köra disken på din Mac så ska man köra HFS+.

Lycka till!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

har man svårt att bestämma sig kan man ju partionera en ntfs och en hfs+...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
har man svårt att bestämma sig kan man ju partionera en ntfs och en hfs+...

Mjo, men då kan man inte dela datan utan att kopiera den till båda partitionerna och därmed ta upp dubbelt utrymme. :/

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

nä, fast alla saker kanske man inte behöver nå från både heller. t.ex en timemachine beckup känns väl rätt ovärd att nå från en pc...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
nä, fast alla saker kanske man inte behöver nå från både heller. t.ex en timemachine beckup känns väl rätt ovärd att nå från en pc...

Time machine kräver iofs HFS+, så det är inte mycket att välja på om man ska köra det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

min poäng är att har man en extern hårdisk och vill kunna köra både timemachine och dela filmer med windows. kan man göra en timemachine partition som är lite större än hårdisken i datorn(med hfs+) och sen köra en partition med ntfs där man kan dumpa filmer...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Fungerar NTFS på Mac? Dum fråga kanske, jag vet redan svaret, det gör det. testade att koppla in min externa NTFS-disk häromdagen, och det gick hur bra som helst. Är det bara skrivning som inte fungerar? Jag har inget extraprogram för NTFS.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

det är bara läsning av NTFS som funkar standard, men med t.ex. http://code.google.com/p/macfuse/ så funkar även skrivning

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Fungerar perfa.
Använd google.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem

Körde in MacFuse på min macbook då jag ständigt för mellan filer mellan den och min stationära PC. Och använder oftast mitt 8GB USB minne från Kingston och de kan ju inte vara möjligt att de skall ta 5timmar att kopiera över en 4GB ISO fil till USB minnet på macen? Är de någon som kan bekräfta om de går allmänt segare att lägga över filer på ett minne/extern disk med MacFuse NTFS format? eller är de bara jag som får de på mitt minne, för om de är allmänt segare än skrivhastigheten på en PC så åker MacFuse ut ur macbooken direkt, dels första booten av macbooken efter installation av allt tog evigheter innan klockan och allr uppe till höger dök upp, nu vet jag inte om de har att göra med första boot eller om de blir så varje gång men får testa boota om minst en gång till för att yttra mig om de.

/Northrider,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorthRider
Körde in MacFuse på min macbook då jag ständigt för mellan filer mellan den och min stationära PC. Och använder oftast mitt 8GB USB minne från Kingston och de kan ju inte vara möjligt att de skall ta 5timmar att kopiera över en 4GB ISO fil till USB minnet på macen? Är de någon som kan bekräfta om de går allmänt segare att lägga över filer på ett minne/extern disk med MacFuse NTFS format? eller är de bara jag som får de på mitt minne, för om de är allmänt segare än skrivhastigheten på en PC så åker MacFuse ut ur macbooken direkt, dels första booten av macbooken efter installation av allt tog evigheter innan klockan och allr uppe till höger dök upp, nu vet jag inte om de har att göra med första boot eller om de blir så varje gång men får testa boota om minst en gång till för att yttra mig om de.

/Northrider,

MacFUSE presterar sämre i NTFS än vad Windows native NTFS gör, självklart, men det borde inte vara så extremt långsamt. Jag har själv bara provat Paragon NTFS så jag vet inte exakt om det är snabbare eller långsammare än MacFUSE i vanliga fall.. men det är definitivt snabbare än ditt exempel. Jag tycker att det är tillräckligt tillfredställande, har inte funderat över att det går långsamt i alla fall.

Du kan ju testa Paragon NTFS, det finns 10 dagars trial: http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/download.html

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
MacFUSE presterar sämre i NTFS än vad Windows native NTFS gör, självklart, men det borde inte vara så extremt långsamt. Jag har själv bara provat Paragon NTFS så jag vet inte exakt om det är snabbare eller långsammare än MacFUSE i vanliga fall.. men det är definitivt snabbare än ditt exempel. Jag tycker att det är tillräckligt tillfredställande, har inte funderat över att det går långsamt i alla fall.

Du kan ju testa Paragon NTFS, det finns 10 dagars trial: http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/download.html

Tackar... får testa testa de och se om de blir bättre

/Northrider,