Permalänk

Oljud kommer genom HDMI

Hej
Jag bytte grafikkort (8800gtx till Gtx280) och fick då oljud från de inbyggda högtalarna(HP w2207)
Det knäppar ibland och konstant hörs ett lågt "poppande".

Testade med att avinstallera skärmens drivrutin utan att det hjälpte.
Har ni någon erfarenhet med detta?

Permalänk
Medlem

En kompis hade något liknande problem, han snackade om att det berodde på en kabel som inte var inkopplad från ljudkortet till grafikkortet?

Är inte helt 100 på om det var exakt så men nått i den stilen,.

Permalänk

Ok. Jag använder mig utav det integrerade ljudet.
Kanske dags att köpa ett ljudkort..

Permalänk
Inaktiv

I HDMI-kablar så går ju även ljudet, dock inte i DVI.
Jag vet inte om det behövs en extra kabel mellan ljud och grafikkort men nya grafikkort ska klara att skicka även ljudsignalel via hdmi.

Det kan ju vara så att skärmen tror att det kommer ljud via hdmi men det signalen inte finns och därifrån kommer störningarna.

Det borde nog stå nämnt om detta i grafikkortsmanualen.

Permalänk
Medlem

Har själv samma skärm och märkte samma sak, löste detta genom att helt enkelt sänka ljudvolymen till 0. Använder inte de inbyggda högtalarna då de är väldigt dåliga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riddaren
I HDMI-kablar så går ju även ljudet, dock inte i DVI.
Jag vet inte om det behövs en extra kabel mellan ljud och grafikkort men nya grafikkort ska klara att skicka även ljudsignalel via hdmi.

Det kan ju vara så att skärmen tror att det kommer ljud via hdmi men det signalen inte finns och därifrån kommer störningarna.

Det borde nog stå nämnt om detta i grafikkortsmanualen.

Kollade manualen men den är såpass klen..säger inte mer än vad som krävs för att få kortet igång ..suck.

Ska dock kolla denna kabel.

Tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Har själv samma skärm och märkte samma sak, löste detta genom att helt enkelt sänka ljudvolymen till 0. Använder inte de inbyggda högtalarna då de är väldigt dåliga.

Ja de är jättedåliga. Men även nerskruvade på noll så hörs det.

Permalänk

Jag kopplade in ljudkabeln (två-ledare) som följde med GPU.

Från moderkort " spdif out" till grafikkortet sen försvann oljudet jippi!

Sen har jag på skärmen kopplad ljud från en annan dator via 3,5 mm jack, här kommer det in lite brus (även om denna är avstängd).
Får väl dra ur denna den används sällan.

Tack för input alla.