Grymt långsamt internt nätverk - vad göra?

Permalänk

Grymt långsamt internt nätverk - vad göra?

Tjo

Sitter och lider med ett väldigt långsamt internt nätverk. Tre datorer är uppkopplade, samtliga trådlöst. Dator 1, som är stationär, har sin usb-mottagare (g-h-standard) väldigt "öppet" och har alltså fri tillgång till, hm, luften...

Dator 2 har ett inbyggt trådlöst nätverkskort, g-h-n-standard.

Men när jag skickar filer mellan datorerna är hastigheterna väldigt låga (enligt mig). Som bäst kommer jag upp i 350 kilobyte per sekund, oftast ligger det runt 150.

Vid nedladdning från internet, till både Dator 1 och 2, brukar jag komma upp i ca 1200 kilobyte per sekund (med en 24 megabitsuppkoppling).

Tips eller förslag på hur jag kan öka hastigheten mottages tacksamt!

Edit: Dator 3 är väldigt sällan på och således inte med i diskussionen...

Permalänk
Medlem

Vi börjar med vad för router använder du och kör du N på alla trådlös, har du även den inställningen på routern?

Permalänk

Jag har BBB:s router, en Speedtouch. Vet ej om den är inställd på N, men det tror jag inte eftersom endast en av hushållets tre datorer är N-kompatibel.

På vilket sätt kan jag se om den kör i N-läge?

Till den stationära datorn använder jag en (g-h-)USB-mottagare från Netgear.

I den bärbara datorn sitter det som Dell kallar för "Intel® nästa generations Wireless-N-minikort".

I den andra bärbara datorn, som väldigt sällan är uppkopplad, sitter en USB-mottagare från en fjärde tillverkare... Siemens.

Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Har du provat med kabel för att se vad du får för hastigheter?

Permalänk

Kabel mellan stationär och router? Eller mellan stationär och bärbar? Jag har inte provat någon kabel.

Det underliga är ju att både den stationära och den bärbara kommer upp i en trefaldig hastighet vid nedladdning från internet.

Permalänk
Medlem

Det är mycket möjligt att routern helt enkelt inte är snabbare när den ska ta emot och skicka iväg samtidigt över trådlöst.

Testa gärna att koppla in någon av datorerna med kabel till routern och testkör igen.

Blir det bättre testa att koppla båda datorerna med kabel till routern.

Du kan se vilken hastighet du har på trådlösa nätverket under statusen på det.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Då trådlöst inte är full duplex går det väldigt segt att föra över filer mellan 2 som är uppkopplade på samma accesspunkt, prova koppla in ena med kabel.

Vid mer eller mindre optimala förhållanden kan man få ut en 20-22 Mbit när en dator använder det.
Men den siffran halveras minst när du kör 2 som flyttar filer mellan varandra och blir ännu mindre pga störningar av andra trådlösa nät och annat.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Aha, där ser man. Jag tackar för era svar, ska testa med kabel till den stationära. Dock tror jag inte min sambo kommer godkänna en kabel tvärs genom lägenheten...

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sergiobaschi
Aha, där ser man. Jag tackar för era svar, ska testa med kabel till den stationära. Dock tror jag inte min sambo kommer godkänna en kabel tvärs genom lägenheten...

Tack för era svar!

Säg att man får cancer av radiovågorna.. (det skulle funka på min)

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk

Testade med kabel mellan bärbara och router, och trådlöst för den stationära. Har iofs bara testat en filöverföring, men kommer bara upp i 200-230 kilobyte/sekund. I går kom jag upp i ungefär 450 trådlöst x 2.

Någon som har några andra tips?