Skärmen (locket) på datorn har... öppnat sig

Permalänk
Medlem

Skärmen (locket) på datorn har... öppnat sig

Hej!

Jag har en HP Pavillion dv9000 som har något år på nacken, så garantin är borta. På sistone har ett knakade ljud uppstått när man stängt locket, lät otrevligt men inget jag direkt brydde mig om. Nu däremot har skärmen (locket) öppnat sig på något konstigt sätt. Se bilder.

Jag har inte rört skärmen efter detta, mer än försiktigt ändrat vinkeln för bättre betraktningsvinkel.

Tror ni man kan trycka ihop skärmen eller montera ihop den på något sätt?
Hur känslig är skärmen, just nu fungerar allt som det ska, hur lätt går sakerna i sönder?
Någon som varit med om detta problemet innan och löst det?
Ska jag bedöma som att nästa gång jag stänger locket kan resultera i att skärmen är död till nästa gång?

Hoppas på hjälp!
Tack!

//Stich

Permalänk

Jobbigt läge! Vet inte alls vad jag hade gjort :/
Man kan ju tänka sig att det bara kan vara att den "hoppat ur nåt läge", och att man borde kunna knäppa tillbaka den igen, om du inte ser några sprickor...? jobbigt att chansa dock :S men om man bara kan klämma lite i hörnet/sidan...
Känns som det mest ömtåliga vore själva "skärmkabeln", så att inte den kommer ikläm. Skulle också undvika att trycka direkt på skärmen, men det säger väl sig själv rätt väl...!
Hoppas på nån klokare själ, jag hade nog låtit bli att fälla ihop locket tills vidare...

Visa signatur

AMD Ryzen 1800X 3.6 GHz | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB | 64 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x16GB | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limefruit
Jobbigt läge! Vet inte alls vad jag hade gjort :/
Man kan ju tänka sig att det bara kan vara att den "hoppat ur nåt läge", och att man borde kunna knäppa tillbaka den igen, om du inte ser några sprickor...? jobbigt att chansa dock :S men om man bara kan klämma lite i hörnet/sidan...
Känns som det mest ömtåliga vore själva "skärmkabeln", så att inte den kommer ikläm. Skulle också undvika att trycka direkt på skärmen, men det säger väl sig själv rätt väl...!
Hoppas på nån klokare själ, jag hade nog låtit bli att fälla ihop locket tills vidare...

Jodå man kan försöka knäppa tillbaka den, men det blir kanske ett försök och sedan slocknar skärmen, tufft läge .

Någon annan som har något bra tips?

Permalänk

Har du tummen mitt i handen & klappar katten, står på en ryamatta & inte har en aning om vad ESD faran är, använder kökskniven som skruvmejsel, almänt hårdhänt &sliter i saker,

Låt BLI & meka, lämna över den till en person eller butik, eller tom till tilverkarens rekomenderad service & betala.

Har du koll, Är händig, Vet vad du gör, Vet om ESD faran, Har rätt verktyg, är försiktig, & ev har en service handbok till hands,

Kör Hårt, då vet du hur göra.
Är det plast som skadats kan man ev reparera med bra/rätt lim ,vissa delar kan ej limmas pga för stora påfrestningar, eller oljiga plaster som är hopplösa att limmas, ev tom beställa en ny reservdel, mm.

Sista alternativet GAFFA Tejp, det är lösningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoogieMan
[B]Har du tummen mitt i handen & klappar katten, står på en ryamatta & inte har en aning om vad ESD faran är, använder kökskniven som skruvmejsel, almänt hårdhänt &sliter i saker,

Låt BLI & meka, lämna över den till en person eller butik, eller tom till tilverkarens rekomenderad service & betala.

Har du koll, Är händig, Vet vad du gör, Vet om ESD faran, Har rätt verktyg, är försiktig, & ev har en service handbok till hands,

Kör Hårt, då vet du hur göra.
Är det plast som skadats kan man ev reparera med bra/rätt lim ,vissa delar kan ej limmas pga för stora påfrestningar, eller oljiga plaster som är hopplösa att limmas, ev tom beställa en ny reservdel, mm.

Sista alternativet GAFFA Tejp, det är lösningen

Att lämna den till någon profesionell går, men kostnaden för det kanske överstiger värdet på hela datorn hehe.
Det mest går att lösa med silvertejp, men detta blir nog ett undantag.

Någon som har mer tips?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog försökt försiktigt att sätta ihop skärmen dock kollat väldigt noga så jag inte klämmer skärmkabeln. och satt en gaffatejp bit på varje sida av skärmen så den håller ihop känns jue bättre än att den står som den gör.

Men jag hade nog inte lagt ner några större pengar på en bärbar där garantin dessutom gått ut.
För vad jag vet är firmorna som reparerar bärbara inte dirket billiga går väl på ca 500 spänn att bara felsöka den. Fast felet är iofsig helt uppenbart i detta fall.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

Ring HP Support och se om de inte kan hjälpa dig också utan kostnad trots utgången garanti. Här är en länk där flera fått detta lagat gratis.
http://www.fixya.com/support/t578647-laptop_screen_split

HP har tydligen "krupit till korset..." och accepterat att felet är deras...
http://www.notebookhingecrack.com/2008/12/04/success-hp-now-p...
http://loading.se/forum.php?thread_id=50499

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hade samma sak på en gammal F-siemens, tryckte tillbaka locket försiktigt i fästerna. Blev aldrig riktigt bra utan man såg en springa och det knackade rejält när man öppnade den, men den gick att använda i alla fall.

Visa signatur

På skrivbordet: Acer aspire 6935G, MacBook Pro 13", Dell E228WFP 22", Logitech Z-5500, iPhone 3G 16gb vit, iPhone 4 16gb, Playstation3 slim och LG 42" FullHD-skärm.

Permalänk
Medlem

Om inte HP tar hand om det skulle jag nog försöka montera isär skärmen helt och sedan monterat ihop den igen för att undvika skador om man klämmer för hårt som den är nu.
Den har ju öppnat sej av "milt" våld ocjh borde kunna stänga sej med "milt" våld men går det inte måste den nog monteras isär för att monteras ihop, diverse hakar och klips som inte går att montera ihop på annat sätt kan säkert finnas.