Ammdata garanti problem.

Permalänk
Medlem

Ammdata garanti problem.

2års garanti, (slut Maj 2009)

När min dator köptes så fick jag ett så kallat "måndagsexemplar" gfx. Fick en ny för den och nu efter ca. 2 år så har jag fått något fel och vill reklamera det.

Men efter att skickat mail till ammdata.se så frågar dem om jag öppnat datorn, så svara jag sjävklart, hur ska jag annars fått av det första defekta gfx. Fick senare svar om att datorns garanti är körd då.

Skrev idag tillbaka och fråga varför sade ni inget om detta när det första kortet gick sönder, för då öppnade jag ju datorn där för att ta av gfx. så inväntar svar av dem.

Hur funkar detta egentligen? Hur ska jag gå till väga?

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Iom att du fått ok av säljaren att byta ut ett defekt grafikkort tidigare så kan du hälsa dom att antingen fixar dom datorn eller så får ARN fixa det för du har all rätt i världen att få detta fixat av säljaren utan kostnad för dig.

Annars skulle du fått skicka in hela datorn och det hade blivit mycket dyrare för säljaren iom att dom fått stå för kostnaden från dig/till dig. Nu sparade du t o m en slant åt dom iom att du fixade detta för som jag förstår det så är datorn köpt monterad och klar.

Posta gärna på http://www.fairshopping.se så får dom en chans att svara där + att fler får veta om detta.

Permalänk
Avstängd

Så länge det är ett hopplock så har du rätt att gå in i din burk. givetvis skall du inte ha något garanti sigill som säger att du bryter garantin.

Som olirc säger så är det ett av 2 alternativ som dem har att välja på.

Permalänk
Medlem

Hehe, skicka in hela datorn från "jönköping" til stockholm ska man inte behöva göra då dem säkert har en test dator som dem kan montera in kortet på och testa. Och ifall man skulle skicka in hela datorn så känns det inte ett dugg trygg, skulle inte förvåna mig ifall dem tar pissar på den eller nått

ska se, avvaktar tills dem svarar, ananrs får jag fan ta och ringa dem. Tack för svaren, vet iallfall att jag har all rätt och få ett nytt iallfall.

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Hedersmedlem

Man har rätt att reklamera sin vara även om man öppnat den. Reklamationsrätten säger inget om att någon plombering inte får vara bruten.
Det står inte heller i Ammdatas garantivillkor att man inte får öppna datorn.

Har du på papper att du har två års garanti? I deras villkor står 1 års garanti. Du kan fortfarande reklamera datorn, men då måste du kunna påvisa att det är ett ursprungligt fel. Återigen spelar det ingen roll att du öppnat datorn, men givetvis måste du själv stå för fel som du åsamkat eller inte kan påvisa är ursprungliga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Står så här på kvittot:

2 års garanti på alla produkter. Ej öppet köp!
Vid bruten plombering på dator gäller ej garanti!

Fick svar av dem att ifall jag läst kvitto. Ska påpeka det där med reklamationsrätten och skriva till dem. Men låt oss säga att dem inte gör nått för det, kan man inte anmäla dem för att ha brutit mot reklamationsrätten?

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aframo
Står så här på kvittot:

2 års garanti på alla produkter. Ej öppet köp!
Vid bruten plombering på dator gäller ej garanti!

Fick svar av dem att ifall jag läst kvitto. Ska påpeka det där med reklamationsrätten och skriva till dem. Men låt oss säga att dem inte gör nått för det, kan man inte anmäla dem för att ha brutit mot reklamationsrätten?

Hade du mail-kontakt med företaget när du fick ett nytt grafikkort? (Alternativt någon annan referens till personen du pratade med)
I såfall kan du hänvisa till detta då du har fått ett nytt GFX utan att ha blivit meddelad att garantin upphör när du installerar det nya kortet/öppnar datorn.

F.ö så skall inte butiken skicka dig en separat del och i nästa kontakt meddela att garantin inte längre gäller när du har öppnat datorn.
Näe, stå på dig och gå vidare med ärendet om dom inte ger sig!

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk

De har naturligtvis rätt att sätta precis vilka garantivillkor de vill. Står det att plomberingen ej får brytas så är det det som gäller.
Att de var snälla/missade första gången ändrar ju igentligen ingenting.

På vilket sätt menar du att de brutit mot reklamationsrätten?

Du får ju naturlgtvis reklamera kortet enligt konsumentköplagen, står inte ett ord om det på kvittot gissar jag.
Då utnytjjar du din reklamationsrätt och inte garantin.

Permalänk
Medlem

Detta företag bör definitivt svartlistas om de inte ersätter dig. De kan ta något gammalt över sig. Så som de beter sig nu är totalt ansvarslöst och korkat av dom. Om det inte blir nån man bättring så kan vi skicka dom en påminnelse om att detta ärende är under luppen på Sweclockers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
De har naturligtvis rätt att sätta precis vilka garantivillkor de vill. Står det att plomberingen ej får brytas så är det det som gäller.
Att de var snälla/missade första gången ändrar ju igentligen ingenting.

På vilket sätt menar du att de brutit mot reklamationsrätten?

Du får ju naturlgtvis reklamera kortet enligt konsumentköplagen, står inte ett ord om det på kvittot gissar jag.
Då utnytjjar du din reklamationsrätt och inte garantin.

Innebär inte plombering att man måste ta bort någon form av försegling eller sigill innan man kan öppna datorn?

Om han bara öppnar datorn så kan det väl endå inte räknas som bruten plombering? Jag menar hade produkten en försegling eller ett sigill som han fick lov att ta bort innan han öppnade datorn?

Bara för de har "2 års garanti på alla produkter. Ej öppet köp!
Vid bruten plombering på dator gäller ej garanti!" I sina användarvilkor så innebär ju inte det att de faktiskt använder det i praktiken. Om de nu har missuppfattat hur plombering fungerar så får de väl skylla sig själva.

Låter ju ungefär som man skulle påstå att plombering är bryten om man byter ut batteriet i fjärrkontrollen.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem

Lol... snyggt garantivilkor... om du utnytjar din garanti och följer deras anvisningar så försakar du samtidigt din garanti. Om de inte tar till sig detta och låter det gå på garantin SKA de fan svartlistas.

Vill misstänka att om man läser bruksanvisningen till delarna i datorn så efterfrågar nog en del att man tar bort damm lite då och då, utan att öppna datorn lär det bli svårt och du har sålunda inte följt råden för att kunna använda dig av fabriksgarantin heller.

En vettig leverandör avskriver inte garanti pga öppnad dator utan först om du förstört något när den varit öppen (satt i en felaktigt komponent/kort, kört skruvmejsel i någet el. likn., haft av kabel eller skapat glappkontakt som sedan skadat något).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Har skickat och fått emot ett par mail från dem. Helt plötsligt skrev dem så här:

- hur snacka du med oss ?
vissa lite respekt kanske vi kan hjälpa dig

jag svarade såhär:

- Frågan är hur ni snackar med mig, skriver svar på 4-5 ord. Fyll ut
svaren lite mer så man får sig en rejäl info. Jag har försökt och
visa respekt från början men ni säger ju att jag inte kommer få
hjälp, men nu säger ni att jag ska få? Jag visar respekt till er om
ni får min vara reklamerad.

och jag får detta svaret 5min efter:

- (Mitt namn) du har ionte köp nåt från oss det får du inte reklamerar
plombering regel

.......................

Ja som nu ser, dem verkar ju helt dumma i skallen. Verkar vara personer som inte vet va dem håller på med. Så va ska jag göra?

EDIT! Skriv att jag ksulle göra en anmälning om detta till ARN, fick svaret:

Hahah gör det

du är välkommen

MVH
Mike

Dem verkar skumma och helt oseriösa.

Visa signatur

Aframo

Permalänk

Om man läser deras garantivillkor på deras hemsida så står det inget plombering.

Garantier
Samtliga varor i vårt sortiment omfattas av minst ett (1) års garanti om inget annat anges, med undantag för förbrukningsartiklar såsom bläckpatroner samt vissa typer av elektromekaniska komponenter såsom exempelvis fläktar. I fall en tillverkare/leverantör tillhandahåller längre garantitid än ett år omfattas givetvis varan av denna garantitid, men garantianspråk skall efter första årets utgång hemställas denna tillverkare/leverantör. De flesta produkter som säljs av ammdata.com märks, denna märkning ska sitta kvar och är mycket viktigt i händelse av garantianspråk.

Skulle det nu visa sig att dom har rätt så kanske du TS kan vända sig till tillverkaren av gfx kortet, ett dyrare alternativ såklart men problemet blir kanske löst snabbare.
Sen kan man väl slänga in att det är dåligt av ammdata att inte sätta ut samma villkor hemsidan som dom har på sina kvitton. Eller är jag helt fel ute då ?

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Vad är det för tattarbutik du har lyckats hitta? Hursomhelst, tillverkaren funkar alltid. Tar lite längre tid samt kostar det frakt. MEN! Dessa snubbar verkar ju inte vara alltför roliga att ha och göra med. Så skit i dem helt enkelt.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

verkar vara riktiga skåp till företagare! såna pajasfigurer ska inte ha ett företag och med den attityden blir de varken stora eller långvariga i branschen.
be dom visa texten som påstyrker deras rätt att ta bort garantin pga bruten plombering och vilket stöd de har i allmäna reklamtionsrätten.

Permalänk
Medlem

tack för all stöd och hjälp. Ska jag kontakta powercolor då eller ati?

Visa signatur

Aframo

Permalänk

Ja jäklarns, dra detta till ARN lär ju vara onödigt. de lär knappast följa deras rekomendationer.

Men sen känns det som utlämnar en del info. Har de lovat att ta in den för reklamation eller garanti?

Som sagt, garantivillkoren kan vara hur oseriöda som hellst, men lagliga. däremot har ju inte din reklamtionsrätt försvunnit.

Permalänk
Medlem

ne ammdata skiter fullständigt i mitt gfx. Får ta och kontakta ATI och se. Får bli en dag att surfa runt på forum och skriva jävligt illa om dem i ammdata

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Hota AMM Data med att de ska svartlistas på diverse sajter och vilka svin de är så kanske de tar åt sig. Publicera gärna din konversation så att idioterna lär sig lite hyfs.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Hota AMM Data med att de ska svartlistas på diverse sajter och vilka svin de är så kanske de tar åt sig. Publicera gärna din konversation så att idioterna lär sig lite hyfs.

Inte hota, det är olagligt... men inget säger att man inte får skriva sanningen och få dom svartlistade..

Med dom här killarna är det "torka och dra upp byxorna" (skiten är slut)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Inte hota, det är olagligt... men inget säger att man inte får skriva sanningen och få dom svartlistade..

Med dom här killarna är det "torka och dra upp byxorna" (skiten är slut)

Du borde lära dig lagen lite bättre. Det är inte hot i den bemärkelsen.

Permalänk

Vilka idioter, finns det inget man kan göra mot sånt här? Själv skulle jag ringt ägaren (numret fanns längre upp) och skällt ut jäveln..

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Skickat ett mail till ATI nu, får se hur detta kommer gå. Va är det för kostnader jag kommer att stå för ?

Frakten för att skicka och för att ta emot?

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är ett Powercolor-kort så är det Powercolor du ska kontakta. Svårt att tänka mig att ATi har support på tredjeparts-kort. Det är ju inte de som byggt/sålt kortet.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen är tvingande, dvs som leverantör kan du inte hitta på egna villkor som innebär en försämring av de lagstadgade villkoren.

Reklamationsrätten gäller i 3 år från inköpstillfället och har inget med garanti att göra. Det kan INGEN plombering ändra på.

Läs gärna vad som står i Konsumentköplagen.
Till Ammdata kan du hänvisa till 23 § i lagtexten.

Funkar inte det så hota med ARN och/eller skampålen på div. forum.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Oki då testar vi powercolor. Får se vad dem har att säga då

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aframo
Oki då testar vi powercolor. Får se vad dem har att säga då

Tycker du ska köra på Dr.mabuse råd istället. Låt inte företaget komma undan med detta. Lägg även in detta på fairshopping osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Reklamationsrätten må gälla 3 år men det finns ett viktigt stycke i det:

"För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Om ditt grafikkort fungerar i 2 år och sedan går sönder så ska alltså du bevisa att felet var ursprungligt och redan fanns när du fick det. Och jag ser i detta fall stora svårigheter att bevisa att det redan var fel vid leverans så att du kan reklamera det.

Så jag har svårt att se att detta handlar om ett reklmationsärende istället för ett garantiärende. Garanti är helt frivillig men butiker brukar ge minst 1 års garanti (om det inte är förbrukningsvaror).

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...

Ammdata har rätt att sätta egna villkor när deras garanti gäller men det måste ju självklart framgå när du köper varan. Och med tanke på att de skickade dig ett nytt grafikkort direkt i utbyte mot det trasiga så kan det ju sägas vara ett indirekt medgivande att du får öppna datorn och byta ut produkten.

Har du någon mail sparat från 2 år sedan då du fick det första grafikkortet? Jag skulle ta kontakt med en konsumentvägledare och prata med dem för att få råd hur du ska gå vidare.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aframo
Har skickat och fått emot ett par mail från dem. Helt plötsligt skrev dem så här:

- hur snacka du med oss ?
vissa lite respekt kanske vi kan hjälpa dig

Det där låter ju mer som något slags skämt. Ingen seriös person uttalar sig på det där sättet. Vad har "respekt" med detta att göra överhuvudtaget? Herregud alltså. Är det några fjortisar med "attityd" som driver en datorfirma? Ja då lär man få räkna med problem vid garantiärenden och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Reklamationsrätten må gälla 3 år men det finns ett viktigt stycke i det:

"För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Detta argument tar säljare i regel upp. Man förlitar sig på konsumenternas okunskap. Men i praktiken är bevisbördan på konsumenten inte så stor. Det räcker vanligvis med vittnesmål om handhavandet och okulär besiktning som inte påvisar förekomsten av yttre våld eller annan misskötsel.

Och ja, jag har personligt erfarenhet av flera reklamationer i mitt liv.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net