Permalänk
Musikälskare

Kryptera en partion

Hejs!

Säg att jag vill kryptera partion G:

När jag klickar på partionen i "den här datorn" ska jag få upp att skriva in lösenord

Har suttit med TrueCrypt men där måste man starta programmet för att komma rätt, jag vill ha det enklare, slippa mounta hela tiden

Sen vore en bra sak att man kan skriva till disken fast man inte har angett lösenord, då slipper man ha den öppen när man laddar ner semesterfilmer

Blev kanske lite rörigt men jag hoppas ni förstår

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, du kan ju inte skriva till en krypterad disk utan att ha den upplåst. Som att försöka lägga in saker i ett låst kassaskåp - det går varken att läsa eller skriva om disken är låst.
Truecrypt har en hel del smidiga funktioner för att minimera jobb, säker på att du kollat igenom dem ordentligt?
(Se dock till att det inte blir osäkert på köpet istället!)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Musikälskare

Hittade att man kunde kryptera partioner med data på dom (tar längre tid så klart)

Har inte så många diskar så jag kan inte ta backup, vågar man göra det ändå? Känns lite riskabelt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Hittade att man kunde kryptera partioner med data på dom (tar längre tid så klart)

Har inte så många diskar så jag kan inte ta backup, vågar man göra det ändå? Känns lite riskabelt

Aha, så det går att kryptera utan att formatera? Hur hittar man dit?

Men frågan är om man vågar som sagt...

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har gjort in-place kryptering. Fungerade på några diskar men en blev problem med. Man kan återuppta en sådan kryptering men när jag gör det stannar den på samma ställe. Jag misstänker att det kanske är lite fel på disken just där. Ivf så är det inte förlorat och allt, jag vet "ungefär" hur jag ska fixa det, har fått tips på truecryptforumet. Ska bara orka programmera det också (måste patcha linux truecrypt en del).

Kort sagt, se till att hela hårddisken fungerar korrekt innan (dvs kör ett program som kollar igenom disken sektor för sektor och ser att det fungerar). Den kan du köra inplace-kryptering men såklart är det superviktiga saker ska du ta backup på det.

flashen, har du kollat in funktioner som mount favorite volumes (och tillsammans med truecrypt start av windows)? Kanske möjligt med lite parametrar till truecrypt.exe att få det att visa en monteringsdialog direkt så du kan lägga det i en genväg (vet inte om det finns!).

edit: Jag var kanske lite väl våghalsig då jag körde kryptering av 3 diskar samtidigt och det var alltså en som failade.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Musikälskare

3 diskar samtidigt ja de låter lite risky

Ska kolla på dina alternativ, tack

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?