Intel behöver inte AMD – enligt AMD

Permalänk
Medlem

det är väl en självklarhet att intel helst skulle ha hela kakan själva, likaså skulle amd vilja ha bort intel. det är väl ingen konstighet?

"behöver amd" - jo tjena LOL

Permalänk

om AMD försvinner så stiger priserna..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Men säg att intel får monopol och utvecklingen stannar av! Det skulle innebära att säg ett mindre svenskt företag kan börja utveckla en egen processor i det tysta utan att behöva tänka på att konkurenternas teknologi blir mer och mer avancerad för varje dag som går! Det skulle innebära att man tar intel i sängen och totalt omkullkastar deras tillvaro! Så monopol kan vara av ondo för intel med!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Det skulle vara synd om AMD försvann , skulle nog inte bli bra på något sätt alls.
Eller som nån skrev , 12 åriga nividia/intel fanbratz , man köper väl endå det man känner sig bekväm med eller man får den prestandan man vill ha för pengarna.
Eller i de "12 åriga nvidia/intel fanbratzens" synpunkt , "detta är nog de bästa jag kan få för mina pengar"
Sen sitter han själv på en intel prolle och nvidia gpu Men jag är nyfiken på just ordet Nvidia/Intel fanbratz....
Bästa vore väl dock om alla lärde sig något om hårdvara och dess prestanda , men hur stor chans är det ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
haha detta är bara ett sätt från AMD att "tyck synd om oss" -strategi.
AMD nerdar kommer som vanligt sätta igång ett smutskastnings krig ,
as usual...

Jag har aldrig förstått det här med att favorisera företag? Det är ju helt meningslöst och gynnar ju ingen annan än företag som endast är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är väl uppenbart att det inte är gynnsamt för konsumenterna med ett monopol. Vad är det för fel på folk egentligen?

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Snarare att vi som konsumenter behöver AMD

Visserligen, men med en utveckling som går utför påverkas köpkraften negativt ...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Men säg att intel får monopol och utvecklingen stannar av! Det skulle innebära att säg ett mindre svenskt företag kan börja utveckla en egen processor i det tysta utan att behöva tänka på att konkurenternas teknologi blir mer och mer avancerad för varje dag som går! Det skulle innebära att man tar intel i sängen och totalt omkullkastar deras tillvaro! Så monopol kan vara av ondo för intel med!

Om det vore så väl ...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Bara att stödja amd då så att vi slipper höga priser.

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Avstängd

Mata inte trollet "ostmejeriet", han har inte hjärnkapacitet för att veta hur allt hänger ihop.

Nej jag är inte AMD fanboy, har flera Intel CPU men bara en AMD.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

AMD är inte Intels enda konkurrent. Visserligen den enda som konkurrerar med X-86 processorer i det högre segmentet. Via har endast processorer i de lägre segmenten. Men när det gäller server- och arbetsstationsprocessorer är Sun en viktig konkurrent med sina Sparc-processorer. IBM tillverkar också processorer. Intel skulle knappast kunna höja sina priser mycket utan att riskera att kunderna överger X-86 platformen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Men varför kan inte AMD börja tillverka den nya tekniken istället för att lägga det på det företag.
Men man hyr in företagets personal, ger företaget 75%av vinsten eftersom att AMD äger 25%.
Kort sagt att AMD sätter sitt namn på fabrik, tillverkningen men ändå ger all cred till det lilla företaget?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Inaktiv

Som vanligt myllrar det av nördar här inne som tror att dom förstår sig på detta bättre än dom. Ett globalt jätteföretag, tror ni att ni tänker längre än dom gör? Typ underhållande, detta

Permalänk

mer olika tillverkare på marknaden vill jag see..kanske kommer någon miljardär kanske ikea gör dator komponenter snart:)

Permalänk
Medlem

Om AMD går under så komer givetvis Intel vara påpassade, deras säkningar en gång i kvartalet kommer kollas så dom är lika stora som innan. Men när Intel introducerar nya modeller kommer dessa ha ett prispåslag jämfört med nu. Dvs toppmodellerna kommer att vara dyrare. Dessutom kommer det bli färre modeller på konsumentsidan och Intel kommer satsa med på serversidan där dom kan få än mer betalt.

I ett längre perspektiv komemr Intel se till att det är lagom med brist på cpuer så priserna hålls uppe. Givetvis kommer man hävda brist på tillverkningskapacitet och eftersom dom är tvingade till prissänkningar av konsumenterna en gång i kvartalet som är lika stora som innan, så kommer dom kunna skylla på dom inte får tillräckligt med betalt för att göra dom investeringar som krävs för att möta efterfrågan.

Sen är risken stor att det är marknadsföringskillarna som styr utvecklingen igen som det var med introduktionen av netburst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Jag har aldrig förstått det här med att favorisera företag? Det är ju helt meningslöst och gynnar ju ingen annan än företag som endast är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är väl uppenbart att det inte är gynnsamt för konsumenterna med ett monopol. Vad är det för fel på folk egentligen?

Bristande social kontakt bidrar till psykiska fel som gör att man ser företagen som sina vänner. Eller fiender.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Jag tror AMD också skulle krossa Intel om de fick chansen.

+1

Men är detta så konstigt då? Såklart att man vill att ens eget företag ska gå så bra som möjligt. Om man inte ville det så gick man snart i konkurs...

Tänk er själva, inte skulle ni gilla att det gick bra för er konkurrent om ni hade ett företag i samma bransch. Ganska logiskt om man tänker efter...

Hoppas dock att AMD klarar sig ur intels klor denna gång. Intel går för bra om man jämför med amd...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Avstängd

Är det någon som minns hur långsamt utvecklingen gick innan Athlon, och viken fart det tog när Athlon kom? Någon som minns priserna innan Athlon kom?

Så ni som inte tror priserna blir högre med långsammare utveckling med ett monopol tänk om. Och den tiden är ändå inte jämförbar med ett monopol. AMD hade K6 som pressade priserna på lägre modeller, och i längden snabbare modeller.

Permalänk
Medlem

Vi vill inte ha färre, utan tvärtom.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Är det någon som minns hur långsamt utvecklingen gick innan Athlon, och viken fart det tog när Athlon kom? Någon som minns priserna innan Athlon kom?

Så ni som inte tror priserna blir högre med långsammare utveckling med ett monopol tänk om. Och den tiden är ändå inte jä,förbar med ett monopol. AMD hade K6 som pressade priserna på lägre modeller, och i längden snabbare modeller.

Jag minns och jag bedömmer att risken är stor att marknaden kommer till samma skede igen om AMD faller.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
haha detta är bara ett sätt från AMD att "tyck synd om oss" -strategi.
AMD nerdar kommer som vanligt sätta igång ett smutskastnings krig ,
as usual...

Ser ut som att du ville starta kriget då, "amd nerdar" "as usual". Det är som att säga: Jag är jätte snäll! Sen biter du huvudet av en katt unge.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Intelprocessorer men för det vill jag inte att Amd ska läggas ner.
Dessutom så går min Athlon i den äldre datorn (5år) väldigt snabbt vid vanligt arbete.

Konkurrens är bra. För de som inte förstår det och ska bara provocera gör bara sig själv till åtlöje.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Jag tror AMD också skulle krossa Intel om de fick chansen.

Skulle inte tro det.

Permalänk

om AMD går under så är det dator folkets eget fel. det är sån hysteri på prestanda idag och då har folk valt intel då dem tog täten med core2. och amd har inte pengar till att ligga i täten. dör amd så kommer intel få monopol ställning och då har konsumenterna bitit sig själva i svansen för då kommer folk inte längre ha råd att uppgradera med nya prollar då dem kommer kosta skjortan. ibland är inte allt som glimmar guld.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Hade varit jätte roligt om någon annan aktör tog sig in, som exempel varför inte IBM dom skulle kunna sälja PowerPc processorer, Cell Processorer osv. Kanske jag inte vet nog mycket om det därimot. ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Så ni som inte tror priserna blir högre med långsammare utveckling med ett monopol tänk om. Och den tiden är ändå inte jämförbar med ett monopol. AMD hade K6 som pressade priserna på lägre modeller, och i längden snabbare modeller.

Jodå nog minns jag det allt. Intel sniglade sig fram med marginellt höjda mhz och kallade det för nyheter. Utvecklingen stog i princip still. En "instegsprocessor" kostade bra många tusenlappar mer än vad de gör idag ( i dagens penningvärde).

Allt var inte bättre förr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart

Fast då kvarstår det här med licensiering av Intel.
Det här "garageföretaget", som utan att Intel märker det, skapar en bättre CPU än vad de själva har på marknaden kommer aldrig att få sålt något.
Vem skulle investera ett par miljarder i ett företag som inte får tillverka produkten ifråga i slutändan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Hade varit jätte roligt om någon annan aktör tog sig in, som exempel varför inte IBM dom skulle kunna sälja PowerPc processorer, Cell Processorer osv. Kanske jag inte vet nog mycket om det därimot. ^^

Visst skulle de kunna det. Vem köper du moderkort av då?
Sen får du sitta på någon obskyr linuxdist och vad gäller annan mjukvara så kommer det vara riktigt svårt att få igång någon bra emulator.
Att köra x86-kod på en powerPC är, vad jag hört och läst, rätt svårt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det här "garageföretaget", som utan att Intel märker det, skapar en bättre CPU än vad de själva har på marknaden kommer aldrig att få sålt något.
Vem skulle investera ett par miljarder i ett företag som inte får tillverka produkten ifråga i slutändan?

Sen får du sitta på någon obskyr linuxdist och vad gäller annan mjukvara så kommer det vara riktigt svårt att få igång någon bra emulator.

Men IBM skulle väl kunna tillverka X86-processorer om de ville. Vet ju inte hur licenserna ser ut, men det är ju IBM som gav Intel dess plats, och samtidigt såg till att det skulle finnas konkurrenter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte AMD Kunna klara sig med bara X64 ? Alla program på X86 funkar ju på X64 den klarar ju av adressera mer ram minne bla

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Skulle inte AMD Kunna klara sig med bara X64 ? Alla program på X86 funkar ju på X64 den klarar ju av adressera mer ram minne bla

Nu är du fel ute...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

OSX leopard kan man ju alltid köra på Powerpc

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1