AHHH! Grafikkorten uppe i 100 C efter nyinstallation och uppgradering!

Permalänk
Medlem

AHHH! Grafikkorten uppe i 100 C efter nyinstallation och uppgradering!

Tryckte precis in mina nyköpta datordelar och installerade windows 7 betan. Hade sedan tidigare ett 4850 och installerade nu ytterliggare ett i crossfire tillsammans med ett nytt moderkort, processor och ram minnen.

Installerar win 7, tittar runt lite, märkar att båda grafikkorten ligger på närmare 100 grader. Panik. Riktar en bordsfläkt mot dem, öppnar fönstret och nu ligger de och trycker i 75 C resp 83 C. Detta är alltså i Idle(!), jag har inte pressat dom överhuvudtaget.

Kan ju inte säga något om det nya grafikkortet men mitt gamla 4850 gick definitvt inte så varmt i förra systemet.

Vad kan ha hänt!? Tacksam för alla svar!

_______________________
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P, sAM3 // AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz // Crucial DDR3 1333MHz 4GB (2* 2gb) // 2* Radeon 4850 Crossfire

Permalänk
Medlem

Kolla i CCC om korten arbetar och vad fläktarna står på.
Det kanske är så att du haft en profil med högre varvtal före ominstallation?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Kolla i CCC om korten arbetar och vad fläktarna står på.
Det kanske är så att du haft en profil med högre varvtal före ominstallation?

Tack för svar! Jag har nu satt upp fläktarna på att jobba i 100% och det låter verkligen fruktansvärt. Temperaturerna minskade dock till 70 C resp 45 C. Det var allt en otrolig temperaturskillnad mellan korten.

Men det låter ändå väldigt högt för idle, speciellt i den fläkthastigheten. Inget av korten arbetar alls, activity står på 0% på båda =(

Permalänk

Kan nästan sätta 100 spänn på att det är damm

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

shit vilken temperaturskillnad det var på dem :S vet att mitt 4850 låg på 80C idle innan jag bytte kylare till en AC s1. nu ligger det på ca 40C idle passivt

Permalänk
Medlem

Vad är det för kylning på korten? Originalkylningen? Vad har du för låda, och för fläktar, och hur är de riktade? ... och hur dammig är burken?

Hur sitter grafikkorten i burken förresten: är det bara en tom slot emellan dem, så de sitter tätt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihop, ska försöka besvara så gott jag kan!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Kan nästan sätta 100 spänn på att det är damm

Menar du i grafikkortets kylflänsar? Svårt att se, men det verkar finns lite damm i den ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
shit vilken temperaturskillnad det var på dem :S vet att mitt 4850 låg på 80C idle innan jag bytte kylare till en AC s1. nu ligger det på ca 40C idle passivt

Hmm ok, fast det var väl ändå inte med fläkten på 100%? =(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Vad är det för kylning på korten? Originalkylningen? Vad har du för låda, och för fläktar, och hur är de riktade? ... och hur dammig är burken?

Hur sitter grafikkorten i burken förresten: är det bara en tom slot emellan dem, så de sitter tätt?

Ja det är orginalkylning på båda korten. Jag har ett lian-li pc 7 scand edition, med ett 120mm inblås framtill, en likadan baktill utsug, sen har jag även en 80mm som blåser ut i taket på chassit (syns dock ej på bilden).

Det är 2 st vanliga pci platser mellan korten, så det är faktiskt inte så tajt. Jag rensade chassit på damm igår och där fanns en hel del, kanske det är damm som sitter och gör grafikkortsfläkten obruklig då? Det är det gamla grafikkortet (undre på bilden) som har högst temperatur och inte det nya, så det har kanske dragit med sig massa damm.

Permalänk

Din kabeldragning vart ju hemsk!
Fixa den och jag garanterar bättre kylning

OnT: Troligtvis är det damm i det gamla kortet, skruva isär kylaren och rengör.

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

altså va gastar ni om Vet inte ni att ATI-s grafikkort ligger på närmare 80-100grader i idle dock höjs inte tempsen så mycket i load. kör du ccc kan du ställa in om fläkten skall gå 40% det räcker för mig för att få ner kortet på runda tal 60-70grader

i övrigt skulle dina kort snurra på i 100% fläkt hastighet då hade du blivit galen ,dammsugare är tystare i detta fall.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk

ta isär och rensa på damm där är första steget.. sen ta bort din diskettstation.
Vad ska du med den till? eller är det där hårddisken?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klas-Kenny
Din kabeldragning vart ju hemsk!
Fixa den och jag garanterar bättre kylning

OnT: Troligtvis är det damm i det gamla kortet, skruva isär kylaren och rengör.

Jo det ser inte vackert ut nej^^. Men de enda sladdarna som faktiskt stoppar luftflödet är IDE/Floppy kablarna, och dom går i princip inte att dra på ett bättre sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
altså va gastar ni om Vet inte ni att ATI-s grafikkort ligger på närmare 80-100grader i idle dock höjs inte tempsen så mycket i load. kör du ccc kan du ställa in om fläkten skall gå 40% det räcker för mig för att få ner kortet på runda tal 60-70grader

i övrigt skulle dina kort snurra på i 100% fläkt hastighet då hade du blivit galen ,dammsugare är tystare i detta fall.

Vad menar du? I CCC står mina fläktar på 100% och visst låter det förjävligt. Testade köra 3dmark vantage igår och hamnade som mest på 106 C. Sen memio och shadecore på ~115 C.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
ta isär och rensa på damm där är första steget.. sen ta bort din diskettstation.
Vad ska du med den till? eller är det där hårddisken?

Ja det blir till att rensa grafikkortet på damm och sen byta kylpasta till AS5. Visst har du rätt i det med diskettstationen, jag har inte använt den på 100 år så kan ju lika gärna ta bort den eller åtminstonde ta ut den sladden tills vidare. Det som sticker ut ovanför diskettstationen är en HDD ja, den fick sitta där i brist på bättre plats.

Permalänk
Medlem

Kolla damm.

Mitt förslag är att skaffa Accelero s1 till korten.
Mitt 4850 idlar mellan 19-24 grader, o det överklockat. Fast de går ju ner när de inte används. Har lyckats pressa upp det i hela 42 grader med 9 timmars spelande.

Så byt kylare!

Btw, har 2 st 14 cm fläktar till acceleron på 500 rpm vardera. Overkill? möjligt.

Permalänk
ASUS Nordic

Tänk på att 4800-serien är designad att arbeta i mycket höga temperaturer (därav att flera tillverkare valt att varningsmärka nyare grafikkort så man inte bränner sig på dem). Får du load temp mycket över 110C eller upplever grafikfel så måste du fixa flödet i chassit. Men annars om de ligger runt 100C ser jag inga problem.

Själv så har jag ställt in fläkten på 15% i min HTPC för mitt 4850 (har det för att kunna köra wow på den ibland). När jag spelar går det upp i 120C, märker inga konstigheter med prestanda. Dock har min tvbänk i massiv ek börjat spricka pga värmen

Kolla failure-rate på grafikkort:

- GeForce GTX 280: 9.9%
- GeForce GTX 260: 4.3%
- GeForce GTX 9800: 3.2%
- GeForce 8800: 3.3%
- Radeon HD 4870: 3.2%
- Radeon HD 4850: 1.9%
- Radeon HD 3870: 2.6%

"In spite of the high temperatures reached on the Radeon HD 4870/4850 they have pretty normal return rates. In contrast, the GTX 280s are not the most reliable of machines. When it comes to bi-GPU cards, you get a figure of 6% for the 9800 GX2, 11% for the 3870 X2 and 4.3% for the 4870 X2."

Källa: http://www.behardware.com/news/lire/16-03-2009/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Tänk på att 4800-serien är designad att arbeta i mycket höga temperaturer (därav att flera tillverkare valt att varningsmärka nyare grafikkort så man inte bränner sig på dem). Får du load temp mycket över 110C eller upplever grafikfel så måste du fixa flödet i chassit. Men annars om de ligger runt 100C ser jag inga problem.

Själv så har jag ställt in fläkten på 15% i min HTPC för mitt 4850 (har det för att kunna köra wow på den ibland). När jag spelar går det upp i 120C, märker inga konstigheter med prestanda. Dock har min tvbänk i massiv ek börjat spricka pga värmen

Kolla failure-rate på grafikkort:

- GeForce GTX 280: 9.9%
- GeForce GTX 260: 4.3%
- GeForce GTX 9800: 3.2%
- GeForce 8800: 3.3%
- Radeon HD 4870: 3.2%
- Radeon HD 4850: 1.9%
- Radeon HD 3870: 2.6%

"In spite of the high temperatures reached on the Radeon HD 4870/4850 they have pretty normal return rates. In contrast, the GTX 280s are not the most reliable of machines. When it comes to bi-GPU cards, you get a figure of 6% for the 9800 GX2, 11% for the 3870 X2 and 4.3% for the 4870 X2."

Källa: http://www.behardware.com/news/lire/16-03-2009/

Tack, det låter faktiskt lugnande!

Hursomhelst, efter att ha tagit bort en del damm och monterat ihop grafikkortet med AS5 så har tempen sjunkit en hel del. Körde 3dmark och grafikkorten gick max upp i 90 C vid ~40% fläktanvändning som mest. Tog bort diskettstationen också ^_^

Jag är ändå lite nervös över några sladdar som oundvikligen kommer ligga emot grafikkortets kylfläns, men den börjar väl inte typ brinna så lätt? Det känns som om fläkten jobbar för att hålla grafikorten under 90 grader. Man kan inte fixa så att den snurrar lite snabbare och håller ~70 grader istället?

Permalänk
Medlem

Det kommer inte brinna vid 90°.
Kan du dra sladdarna på annat sätt så gör det, ev med förlängningssladdar om du är orolig.

Du borde väl kunna välja hastigheten någorlunda fritt, eller är det CCC som har begränsningar? Isf kanske det går att ändra i någon konfigurationsfil.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill men att 100 grader är lugnt har jag svårt att tro vare sig det är nvidia eller ati.

Hur varmt blir det då inte i ditt chassi om du har två grafikkort som går upp i 100 grader? Eller blåser de ut luften som nvidias kort, i så fall hur varmt blir ditt rum? Du lär ju inte behöva ett element.

EDIT: Kollar du här http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6155&page=9

så är varken atis eller nvidias kort uppe i några 100 grader.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har en polare som har exakt samma kylning på sitt grafikkort ser de ut som.. och han har också problem med tempen.. efter en tids spelande i GTA IV så kan spelet stängas ner.. då har Grafikkortet legat på över 100grader en bra stund..
Skall installera lite noctua fläktar till han och hoppas på att man får ner temperaturerna lite..

De finns väl "nästan" 2 versioner av HD4850, en med dom äldre kylarna och en med dom nyare??

Har själv 2st powercolor HD4850 som idlar 40 samt 36 grader.. hur nöjd som helst.. toppar ca 65.. då körs fläktarna i 40% och de stör inte mig de minsta..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lk999

Hmm ok, fast det var väl ändå inte med fläkten på 100%? =(

nej det var med auto inställning. Jag måste hålla med kinc här också, at ATIs kort är konstruerade för att klara höga temperaturer.

Permalänk

du kan ju bygga en liten extra fläkt också XD http://www.sweclockers.com/album/?id=3768

ganska ghetto, men finkade utmärkt