Datorn vägrar känna igen nya processorn!

Permalänk

Datorn vägrar känna igen nya processorn!

Hejsan, hejsan. Jag är just nu frustrerad p.g.a. min processor, som jag har problem med.

Jag köpte nyligen in lite nya prylar till att uppgradera min kära burk med. Detta visade sig gå toppen, förutom två saker:

1. Min dator vägrar känna igen min nya processor. Vid uppstarten görs alltid en massa tester och detta inkluderar även processorhastigheten som visas på skärmen. När jag startar upp datorn med min nya processor (Intel Core 2 Duo E7400 Boxed 2.8 GHz) i visas hastigheten min gamla processor (Intel Core 2 Dui E6300 1.86 GHz) hade. Till och med namnet på min gamla processor visas när min nya är insatt. Även när jag går in och tittar i systeminformationen visas den gamla hastigheten + namnet. Jag blir givetvis brydd och ringer min bror som ofta hjälper mig med datorn. Han säger att jag ska in i BIOS och se efter. Jag är dock inget vidare på BIOS och hittar inget som tros kunna lösa problemet.

Hur kan jag, eller få datorn att ställa om hastigheten till den hastighet processorn egentligen ska ha? Tacksam för svar.

2. Mina RAM-minnen (Kingston DDR2 HyperX PC6400 4096MB CL5) är tillsammans 4,00 GB. Jag vet att Windows XP, som jag kör, endast klarar 3,6 GB RAM. När jag ser efter i systeminformation visar RAM endast 3,00 GB. Bör de inte visa 3,6 i så fall, eller misstar jag mig? Tacksam för svar.

Mitt moderkort är ett "Asus P5NSLI" och min BIOS är "Award BIOS Type Phoenix - AwardBIOS v6.00PG" version 0601. Som jag tidigare nämnt är min nuvarande processor en "Intel Core 2 Duo E7400", som datorn ej vill medge, utan envisas med att det är en E6300.

Jag är mycket tacksam för svar. Behövs fler systemspecifikationer, säg bara till!

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Hedersmedlem

Det du kan göra är att kolla att den biosversion du har för tillfället, stödjer den nya prollen, annars blir det till att flasha om med ett nyare, om det nya har det stödet, vill säga

Det där med att den endast klarar 3,6GB, är upp till detta ungefär, men beroende på vilken mängd minne du har på graffet, så är det ofta närmare den mängd du har/får

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tack så mycket, jag ska försöka med det.

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Medlem

Japp, antagligen stödjer den bara de äldre 65nm prollarna.
Så antagligen hjälper det med en bios-update som Jalle64 sa

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk

Hejsan. Jag har provat med att uppdatera BIOS till en senare version. Dock hjälpte inte detta och jag är lite arg. :/ Hur ska jag gå till väga?

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på Asus hemsida och dom skriver att Intel E7300 skall fungera med bios 1801, men det står inget om E7400.

Jag provar att lägga in en länk, men vet ej om länken fungerar http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Jag har kollat på Asus hemsida och dom skriver att Intel E7300 skall fungera med bios 1801, men det står inget om E7400.

Jag provar att lägga in en länk, men vet ej om länken fungerar http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...

Innebär det alltså att jag inte kan använda processorn?

Visa signatur

Intel.

Permalänk

Bevisligen fungerar din nya processor alldeledes utmärkt.
När du byter processorn så sitter Windows nöjd med den gamla informationen. Du måste avinstallera gamla processorn i Enhetshanteraren och starta om. Windows dör inte av detta och nya processortypen upptäcks i Windows starten.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det du kan göra är att kolla att den biosversion du har för tillfället, stödjer den nya prollen, annars blir det till att flasha om med ett nyare, om det nya har det stödet, vill säga

Det där med att den endast klarar 3,6GB, är upp till detta ungefär, men beroende på vilken mängd minne du har på graffet, så är det ofta närmare den mängd du har/får

Jag har äntligen lyckats fixa problemet. Dock är jag osäker på om det kommer att funka i spel då CPU-upgrade inte nämner processorn bland de processorer som stöder P5NSLI. Information dyker nu upp under "System" och under uppstart. Innebär det att det är säkert att processorn fungerar?

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaxentiusDecius
Jag har äntligen lyckats fixa problemet. Dock är jag osäker på om det kommer att funka i spel då CPU-upgrade inte nämner processorn bland de processorer som stöder P5NSLI. Information dyker nu upp under "System" och under uppstart. Innebär det att det är säkert att processorn fungerar?

Antagligen. Det är väl bara till att testa? Men om datorn bootar som den ska och du inte märker av några problem så fungerar den väl? :S

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem

Detekteras den rätt i BIOS är det inga problem och allt kommer fungera normalt.
Det som bla faller bort om inte BIOS vet vilken CPU det gäller, är de sk microcode-updates som i princip alla processorer behöver pga buggar i arkitekturen (kallas errata).

Beroende på vilka buggar just den modell och stepping du använder, kan tex CPUn totallåsa sig vid viss kod.

Alla CPUs har fel i större eller mindre mängd och förr satt jag och lusläste errata för att se vilka buggar som fanns (och dess effekter), något jag varken har tid eller lust med längre.:p

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Detekteras den rätt i BIOS är det inga problem och allt kommer fungera normalt.
Det som bla faller bort om inte BIOS vet vilken CPU det gäller, är de sk microcode-updates som i princip alla processorer behöver pga buggar i arkitekturen (kallas errata).

Beroende på vilka buggar just den modell och stepping du använder, kan tex CPUn totallåsa sig vid viss kod.

Alla CPUs har fel i större eller mindre mängd och förr satt jag och lusläste errata för att se vilka buggar som fanns (och dess effekter), något jag varken har tid eller lust med längre.:p

Kan det inte vara så att moderkortet flaskhalsar processorn, jag hörde från någon att moderkortet inte stöder frekvensen på processorn.

Visa signatur

Intel.

Permalänk
Medlem

Re: Datorn vägrar känna igen nya processorn!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaxentiusDecius

2. Mina RAM-minnen (Kingston DDR2 HyperX PC6400 4096MB CL5) är tillsammans 4,00 GB. Jag vet att Windows XP, som jag kör, endast klarar 3,6 GB RAM. När jag ser efter i systeminformation visar RAM endast 3,00 GB. Bör de inte visa 3,6 i så fall, eller misstar jag mig? Tacksam för svar.

Jag använder också 4gb ram minnen, men bara 3gb används.. Så är det när du har XP eller 32bit OS. Vart du fått det där med 3,6gb är lite konstigt, själv har jag alldrig hört det men om det skulle vara så, så borde ju 3,6 avrundas till 4gb istället för 3gb, så därför tror jag att det inte är så... Ladda ner windows vista 64bit så kan du använda allt ram

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial