Datorn vägrar känna igen nya processorn!
Hejsan, hejsan. Jag är just nu frustrerad p.g.a. min processor, som jag har problem med.
Jag köpte nyligen in lite nya prylar till att uppgradera min kära burk med. Detta visade sig gå toppen, förutom två saker:
1. Min dator vägrar känna igen min nya processor. Vid uppstarten görs alltid en massa tester och detta inkluderar även processorhastigheten som visas på skärmen. När jag startar upp datorn med min nya processor (Intel Core 2 Duo E7400 Boxed 2.8 GHz) i visas hastigheten min gamla processor (Intel Core 2 Dui E6300 1.86 GHz) hade. Till och med namnet på min gamla processor visas när min nya är insatt. Även när jag går in och tittar i systeminformationen visas den gamla hastigheten + namnet. Jag blir givetvis brydd och ringer min bror som ofta hjälper mig med datorn. Han säger att jag ska in i BIOS och se efter. Jag är dock inget vidare på BIOS och hittar inget som tros kunna lösa problemet.
Hur kan jag, eller få datorn att ställa om hastigheten till den hastighet processorn egentligen ska ha? Tacksam för svar.
2. Mina RAM-minnen (Kingston DDR2 HyperX PC6400 4096MB CL5) är tillsammans 4,00 GB. Jag vet att Windows XP, som jag kör, endast klarar 3,6 GB RAM. När jag ser efter i systeminformation visar RAM endast 3,00 GB. Bör de inte visa 3,6 i så fall, eller misstar jag mig? Tacksam för svar.
Mitt moderkort är ett "Asus P5NSLI" och min BIOS är "Award BIOS Type Phoenix - AwardBIOS v6.00PG" version 0601. Som jag tidigare nämnt är min nuvarande processor en "Intel Core 2 Duo E7400", som datorn ej vill medge, utan envisas med att det är en E6300.
Jag är mycket tacksam för svar. Behövs fler systemspecifikationer, säg bara till!
Intel.