Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad X60

Tjenna, jag haren thinkpad x60 som jag sitter vid just nu och jag undrar nogra saker,,, finns det wlan och finns det bluetooth och jag vill ockso veta hur man for igong fingerprint grejen der framme.

obs.. jag har inte den x60 versionen med dualcore processor... nmin er en pentium mobile 1.6ghz med 512mb minne och 40b hdd..

har tittat en del po deras hemsida men det fattar jag inte ett skit av so snella help me.,,, vill verkligen fo igong allt...forresten so kor jag windows 7 ultimate

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv

Hej,

Ja det finns wlan och bt i din x60 och båda bör funka direkt med de drivare som finns inbyggt i Windows 7, funkar det inte kan det vara så att du måste aktivera dom med hårdvaruströmbrytaren på vänster sida på din x60.

Vad jag vet så fanns enbart x60 med core duo proppar och minst med 1GB minne och 80GB disk, din spec låter snarare som X40-X43. Posta gärna din typ och modellnummer som du hittar på en klisterlapp under datorn som börjar med TYPE: så ska jag kolla upp det.

Saknar du ytterligare drivare (jag har bara erfarenhet av win 7 på t61p och x200) så kan du i många fall använda drivaren för Vista som du hittar här:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-62938.html

Här hittar du drivare för fingerscannern för win 7:

http://www.upek.com/support/downloads/windows7/w7x86.asp

Permalänk

Detta lät intressant. Själv sitter jag på en x61s, frågan är om den skulle fungera smidigare med windows 7? Tycker den är ganska seg i vista.

Skulle all hårdvara lira bra i win7?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikaelkrantz
Detta lät intressant. Själv sitter jag på en x61s, frågan är om den skulle fungera smidigare med windows 7? Tycker den är ganska seg i vista.

Skulle all hårdvara lira bra i win7?

Jag kan varmt rekommendera en uppgradering till Win 7, det är dramatiskt mycket snabbare på min T61p är Vista (som jag upplever som sjukt segt). Nu vet jag inte exakt om all hårdvara stöds på just x60/61 men jag har i alla fall kört på t61,t61p och x300 med mycket bra resultat. Min x200 tablet funkade dock inte wwan-drivaren för Vista till Win 7 så den väntar jag tills Lenovo släpper uppdateringar.

Är du sugen att prova win 7 hade jag gjort så här a) backa disken med tex ghost eller acronis trueimage till en extern hdd. b) kör en clean install med win 7 (build 7000 beta2 el senare) c) skulle föregående punkt strula/sakna drivare rulla tillbaka backupen och kör en in-place uppgradering (de funkade bättre på x300:an, inga probs alls i enhetshanteraren efteråt) och d) funkar inget av ovanstående så rulla tillbaka Vista och invänta att den släpps skarpt (Lenovo fixar förhoppningsvis drivare ganska snabbt).

Kan säga att Win 7 bootar upp rejält mycket snabbare än Vista och är trevligare på alla sätt, ser fram emot RTM sjukt mycket!

Installerade Vista när de kom på min X61:a men pallade inte och återgick till XP, Win 7 ska ju tom rullas ut på netbooks och bör gå finfint på x60/61s.

Permalänk
Medlem

jag kör en R60 med win7, fungerar hur bra som helst!

Wlan och bt fungerade direkt, windows letade upp driver åt mig. Fingeravtrycksläsaren fick jag installera själv, men windows visade mig en länk som jag skulle trycka på.

Dock verkar inte programet som man registrerar fingeravtrycken med fungera, men det är inget jag har ens brytt mig om att försöka ändra på..

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

okey..n uhar jag kollat i drivrutinshanteraren eller vad det nu heter i windows.. enligt widnows so finns typ alla driver redan installerade MEN jag vet fortf inte hur jag for igong sakerna... det viktigaste for mig er att jag vill aktivera wlan och bluetooth so att jag kan koppla ur sladdarna..

och forresten so fattar jag inte vad du menar po venster sida der man aktiverar.. kan d fixa bild eller ?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
okey..n uhar jag kollat i drivrutinshanteraren eller vad det nu heter i windows.. enligt widnows so finns typ alla driver redan installerade MEN jag vet fortf inte hur jag for igong sakerna... det viktigaste for mig er att jag vill aktivera wlan och bluetooth so att jag kan koppla ur sladdarna..

och forresten so fattar jag inte vad du menar po venster sida der man aktiverar.. kan d fixa bild eller ?

Du hittar en sån här switch på framsidan(inte vänster hade blandad ihop maskinerna) :

http://farm1.static.flickr.com/157/400034817_dfa33b76db_o.jpg

(bilden är från en t60 men ser likadan ut på din dator)

Dra den så den blir grön, är den redan grön tryck fn+f5 för att slå på radion.

Permalänk
Medlem

jag harnu kempat med detta men kan fortf inte fo igong det...
vet inte om det er vert att tillega att jag har typ en kinesisk eller japansk version av denna dator. den har kinesisk tangentbord men sjelva os och bios har jag fixat till engelska...

fn+f5 hender ingenting ner jag trycker detta

i os stor det att denna dator er en thinkpad x60 och i bios har jag hittat att det stor bluetooth och wireless lan men men.. vill fo igong det

jag harinte heller ngn mjukvara som tillotermig att endra instellningar.. moste jag ha detta eller+ och plus att den ikonen po sjelva datorn som har typ en radio logga den lyser inte

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
jag harnu kempat med detta men kan fortf inte fo igong det...
vet inte om det er vert att tillega att jag har typ en kinesisk eller japansk version av denna dator. den har kinesisk tangentbord men sjelva os och bios har jag fixat till engelska...

fn+f5 hender ingenting ner jag trycker detta

i os stor det att denna dator er en thinkpad x60 och i bios har jag hittat att det stor bluetooth och wireless lan men men.. vill fo igong det

Men hårdvaruswitchen står alltså på grönt? Lyser nån lampa ovanför tangentbordet för wifi/bt?

Permalänk
Medlem

switchen er groen, men lampan lyser inte

edit: som sagt so har jag ingen som helst mjukvara kopplat till datorn .. detta kanske er ngt som jag borde skaffa om det finns ??

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv

finns wlan-kortet under "network adapters" och bluetooth-enheten under bluetooth-devices i devicemanagern?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
finns wlan-kortet under "network adapters" och bluetooth-enheten under bluetooth-devices i devicemanagern?

nej tydligen inte

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
nej tydligen inte

Du måste ladda ner drivrutiner för ditt wlan, bt räcker det som kommer med win 7. Prova drivarna från lenovo för Vista på min länk ovan.

Du bör också verifera att wifi är aktiverat i BIOS (tryck på den blå thinkvantage-knappen när du slår på datorn)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Du måste ladda ner drivrutiner för ditt wlan, bt räcker det som kommer med win 7. Prova drivarna från lenovo för Vista på min länk ovan.

fu*ck.. nu helt plötsligt kan jag inte starta windows :S
det står att den vill reparera men när det försöker göra det så lyckas den inte
varje gång den kommer efter bootskärmen så blir det bluescreen och den startas om, lönt o tillägga att jag har resettat inställningarna i bios till default...

några förslag ?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
fu*ck.. nu helt plötsligt kan jag inte starta windows :S
det står att den vill reparera men när det försöker göra det så lyckas den inte
varje gång den kommer efter bootskärmen så blir det bluescreen och den startas om, lönt o tillägga att jag har resettat inställningarna i bios till default...

Kolla om du har compability eller AHCI under sata-inställningarna i BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Kolla om du har compability eller AHCI under sata-inställningarna i BIOS.

ahci

edit: nu har jag ändrat till compability och nu funkar det jag är inne i windows....

men dock har jag fortf inte fått igång bt o wlan men ska testa nu det som du sa där uppe.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv

De låter rätt, kan du prova att ändra till compability och boota upp den igen. I annat fall får du köra en repair från win 7 skivan är jag rädd för...

Permalänk
Medlem

edit: nu har jag ändrat till compability och nu funkar det jag är inne i windows....
* men dock har jag fortf inte fått igång bt o wlan men ska testa nu det som du sa där uppe. [/B][/QUOTE]

edit2: nu har jag letat drivers och jag upptäckte i windows att den inte visar överhuvudtaget att det finns ngt bt eller wlan, när man kollan i device manager så ska det vara ett utropstecken om det saknas driver... men enligt windows så se jag att det finns en enda driver som inte är installerad och det är biometric coprocessor alltså.... nu är jag verkligen förvirrad...

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
edit: nu har jag ändrat till compability och nu funkar det jag är inne i windows....
* men dock har jag fortf inte fått igång bt o wlan men ska testa nu det som du sa där uppe.

edit2: nu har jag letat drivers och jag upptäckte i windows att den inte visar överhuvudtaget att det finns ngt bt eller wlan, när man kollan i device manager så ska det vara ett utropstecken om det saknas driver... men enligt windows så se jag att det finns en enda driver som inte är installerad och det är biometric coprocessor alltså.... nu är jag verkligen förvirrad... [/B][/QUOTE]

Om de inte finns där varken som installerade eller som "gula" så måste radio antingen vara avslagen på hårdvaruknappen från framsidan eller i BIOS..

Permalänk
Medlem

Nej ingen chans... den är påslagen både i bios och där framme på knappen..
jag håller på att bli galen på detta alltså.. det borde ju vara skitenkelt att fixa sånt här

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

ta några bilder på datorn medans den är igång och posta

Permalänk
Inaktiv

skumt, låter nästan som nån skruvat upp datorn och snott mini-pci kortet. Är datorn nyköpt? Körde du Vista och då hittade den wifi? Händer alltså inget om du slår på/av hårdvaru-switchen? tryck fn+f5 (samtidigt) med hårdvaruswitchen på grönt och se om nån indikatorlampa för bt/wifi lyser

Permalänk
Medlem

kan ærlig si at når vista kom var jeg bestemt på og hoppe permanent på linux, men så testet man jo win7...
Om win7 blir såpass bra som beta versjonene ser ut til finnes det en liten risk for at man faktisk kjøper noen win7 lisenser

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
skumt, låter nästan som nån skruvat upp datorn och snott mini-pci kortet. Är datorn nyköpt? Körde du Vista och då hittade den wifi? Händer alltså inget om du slår på/av hårdvaru-switchen? tryck fn+f5 (samtidigt) med hårdvaruswitchen på grönt och se om nån indikatorlampa för bt/wifi lyser

det trodde jag med fron borjan tills jag sog att man kan setta po stenga av i bios.. alltso er grejerna der ju---

2. bilder kommer snart ska bara legga upp dem

3. windows 7 er sjelvklart vert att testa mkt bettre en vista, men jag funderar nestan po att skaffa linux po den berbara eftersom jag vet att linu har otroligt bra stoed for drivers...... vad tycker ni jag ska gora?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv

jag tror nog optionen att stänga av/sätta på wifi finns i bios även om mini-pci kortet saknas (Alla svensksålda x60 har både bt och wifi men osäker på hur det är med japanska, BT vet jag är ett tillval vid köpa men tvivlar på att wifi är det)

Ta det från början, har du kört datorn tidigare med Vista och då har det funkat och nu när du gått över till win 7 så funkar det inte? Eller har du köpt datorn begagnad och nu installerat Win 7 på den utan att ha provat nåt annat os?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
jag tror nog optionen att stänga av/sätta på wifi finns i bios även om mini-pci kortet saknas (Alla svensksålda x60 har både bt och wifi)

Ta det från början, har du kört datorn tidigare med Vista och då har det funkat och nu när du gått över till win 7 så funkar det inte? Eller har du köpt datorn begagnad och nu installerat Win 7 på den utan att ha provat nåt annat os?

jag har inte haft vista po denna dator..
jag hade xp ett tag men saknade nestan alla drivers so jag uppgraderade till seven, her har jag de flesta drivers, en enda saknas..

edit: her er bilderna

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv

OK, så du har kört wifi tidigare på den alltså med XP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
OK, så du har kört wifi tidigare på den alltså med XP?

nej det har jag inte.. jag hade knappt ngt i xp inte ens ljud fanns med fron borjan fixade det efter ett tag

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Inaktiv

1 kan du expandera "network devices" i device managern och posta en dump på den

2 Vänd på datorn och kolla på en klisterlapp som börjar med TYPE: och skriv in vad som står där 4 siffror + 3 bokstäver/siffror

3 Kolla i BIOS om du hittar MAC-adressen för ditt wirelesskort (så vet vi att de finns där i alla fall).

Edit: helskum spec med core solo och 512 mb minne (men så har jag inte koll på x60 för den kinesiska marknaden

Permalänk
Medlem

1.
denna trodlosa som syns her e inte inbyggd det er min egen

2.
1706-25J

3.
har inte kollat bios men det stor po baksidan av datorn
lan mac adress

edit: i biosen stor det internal lan mac adress men inget trodlost
jag tror nestan at denna kinesiska versioneni inte har de grejerna som wlan och bt borjar ge upp hoppet nu snart

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.