Permalänk
Medlem

mysql problem

Jag håller på att sätta upp en blogg åt mina föräldrar. jag har skrivit klart hela sidan och fått den att fungera på min lokala webbserver som för W2K pro och IIS med PHP 5.1.2 och mySQL 5.0.18.

men när jag flyttar över hela sidan till den webbserver som sidan ska ligga på för att den ska gå att komma åt från internet så funkar inte sidan längre.

servern som sidan ska ligga på kör W2K3, IIS 6.0, PHP 5.2.9-2 och MySQL 5.0.77

jag har har fått både php och mysql att fungera localt på webservern.

men när jag försöker komma åt sidan, både lokalt och via internet så funkar det inte. på webbservern som bara har IE 7 installerat så får jag bara upp ett meddelande om att sidan inte kan visas. i firefox så visar den allt som den ska fram tills det att den ska ansluta till mysql databasen. efter den så visar den inget mer.

så här ser det ut om jag kollar källkoden i firefox

<title>Namnlöst dokument</title> </head> <body> <h1>Meddelande arkiv</h1>

just efter "Meddelande arkiv" så ser koden ut så här:

<body> <h1>Meddelande arkiv</h1> <?php $user="*****"; $password="*****"; $database="*****"; //Ansluter till databas servern $link=mysql_connect(localhost,$user,$password); if(!$link) die("couldn't connect to databaseserver"); //ansluter till databasen mysql_select_db($database,$link) or die("Unable to select database"); $query = "SELECT DISTINCT date FROM blogmsg_t ORDER BY date desc"; $result = mysql_query($query); $rows = mysql_num_rows($result); //Kollar så antalet meddelanden i resultatet inte är noll if ($rows != 0) { //går igenom resultatet och skriver ut det på sidan for ($i=0; $i < $rows;$i++) { $date = mysql_result($result,$i,0); echo '<a href="meddelanden.php?date='.$date.'">'.$date.'</a><br>'; } } mysql_close($link); ?> </body>

jag har konstaterat att den kommer så långt som till det att den ska ansluta till databasen

$link=mysql_connect(localhost,$user,$password);

sen så verkar den inte göra något mer

jag får inget felmeddelande eller någonting.

om jag kör med mySQL administrator så kan jag komma åt databasen, lägga till och visa det som finns i databasen, men den fungerar inte om jag försöker via bloggen

någon som har något bra förslag på vad som kan vara fel och kan komma med en lösning

Visa signatur

Life is pain, get use to it
Athlon II X3 440, 12GB ram 5,2TB HDD, Geforce GTX 460

Permalänk

Du har inte slagit på felmeddelanden. Har du MySQL installerat för PHP? Använd funktionen http://www.php.net/phpinfo för att kolla det.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det här är lösningen till ditt problem, men det ser ut att saknas några citationstecken runt localhost iaf.

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Testa att lägga in detta:

error_reporting(E_ALL);

Som snq säger så finns där ett tecken fel i koden du skickat. Borde ge typ "unexpected , on line..."

Permalänk
Medlem

har löst problemet, när jag installerade PHP så slant muspekaren och jag installerade mySQLi i stället för MySQL, efter att jag hade installerar rätt stödd funkade det utan problem.

det där med citationstecknen vet jag inte hur det ska vara men det fungerar som jag har det i koden för tillfället

Visa signatur

Life is pain, get use to it
Athlon II X3 440, 12GB ram 5,2TB HDD, Geforce GTX 460