iMac dödförklarad - grafikkortet

Permalänk
Medlem

iMac dödförklarad - grafikkortet

Min platt-iMac från 2006 slutade nyligen helt att fungera, gick till Macforum och fick diagnosen att det integrerade grafikkortet var trasigt och det skulle kosta 10000 att byta moderkort. Garantin har ju gått ut, men det känns ju ändå surt... Tror inte jag är första personen som drabbats av just grafikkortsdöd. Borde inte Apple egentligen byta ut det _gratis_?

Råd sökes!

Tack

Visa signatur

Macbook Pro | (har även två stycken IBM 75GXP 46.1GB DeathStar som snurrat utan problem, dag ut och dag in sedan januari 2001)

Permalänk

Det borde ju röra sig om ett konstruktionsfel eftersom du omöjligt kan ha skadat komponenten utan att öppna hela datorn (vilket jag utgår ifrån att du inte gjort). Vi har tre års reklamationsrätt här i sverige, pusha för det!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Det borde ju röra sig om ett konstruktionsfel eftersom du omöjligt kan ha skadat komponenten utan att öppna hela datorn (vilket jag utgår ifrån att du inte gjort). Vi har tre års reklamationsrätt här i sverige, pusha för det!

Jag ställer mig skeptisk till att det skulle funka, för det första så har det i princip gått tre år och för det andra är det en förbrukningsvara.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Jag ställer mig skeptisk till att det skulle funka, för det första så har det i princip gått tre år och för det andra är det en förbrukningsvara.

Sedan när är ett grafikkort att betrakta som en förbrukningsvara? Om du fortfarande ligger inom 3-års gränsen och är den ursprungliga köparen av datorn från en svensk återförsäljare (eller Apple) så tycker jag att du ska försöka reklamera den. Bevis bördan ligger för visso på dig, men det borde inte vara något större problem att argumentera för att du inte gärna kan ha haft sönder den integrerade grafiken.

Apple har tidigare varit i blåsväder för att de inte har åtlytt den svenska konsumentköplagen och dess treåriga reklamationsrätt, men det ska de numera ha rutiner för (även om de inte gärna flaggar för det).

Permalänk
Medlem

Jag hämtade ut min Macbook Pro, inköpt sommaren 2007, idag från lagning. Ett konstruktionsfel i nvidia gfx kortet som gjorde att skärmen aldrig gick ur viloläge, inte ens på en extern skärm. Åtgärden innebar ett moderkortsbyte på en kostnad av sisådär 10.000:- men eftersom det varit ett känt fel och Apple gått ut med att de ska stå för reparationen så åtgärdades felet gratis fastän min garanti gått ut.

Hur ser det ut i ditt fall? Är det ett vanligt problem eller är det ett konstruktionsfel? Har du googlat efter info om folk med liknande problem? Jag trodde det var kört i mitt fall men tillslut hittade jag en lång tråd om felet på Apples forum och på den vägen är det.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem

min 24" imac (late 2006) råkade ut för exakt samma sak. Grafikkortet dog och jag var tvungen att lämna in på lagning. När jag väl fick tillbaka den så var den riktigt högljudd, tydligen så hade logikkortet dött i samma veva. Kostade ca 8 tusen att få allt lagat. Försäkringsbolaget tog det, fick dock betala självrisken. En sak som är värt att notera är att om din imac lanserades sent under 2006 så sitter grafikkortet på en MXM-liknande kontakt vilket gör att man inte behöver byta hela moderkortet. Tycker helt klart du ska reklamera, jag gjorde dock inte det av diverse anledningar. Att påstå att en dator inte ska hålla mer än 3 år är för övrigt bara löjligt.

Permalänk
Avstängd

Flickvännen råkade ut för något liknande där moderkortet behövde bytas, det skulle gå på 8000kr det också vill jag minnas - det var på en G4! Hur kan det kosta 10 000kr att byta ett litet moderkort som de antagligen har massbeställt? Vi sket i att reparera den, rev ut hårddisken och köpte en helt ny dator istället för marginellt mer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Becker
Jag hämtade ut min Macbook Pro, inköpt sommaren 2007, idag från lagning. Ett konstruktionsfel i nvidia gfx kortet som gjorde att skärmen aldrig gick ur viloläge, inte ens på en extern skärm. Åtgärden innebar ett moderkortsbyte på en kostnad av sisådär 10.000:- men eftersom det varit ett känt fel och Apple gått ut med att de ska stå för reparationen så åtgärdades felet gratis fastän min garanti gått ut.

Hur ser det ut i ditt fall? Är det ett vanligt problem eller är det ett konstruktionsfel? Har du googlat efter info om folk med liknande problem? Jag trodde det var kört i mitt fall men tillslut hittade jag en lång tråd om felet på Apples forum och på den vägen är det.

Fast det där var ju ett konstruktionsfel från nVidia. Det gällde hela deras 8600M-serie som de hade levererat till ett flertal tillverkare. Det händer då och då att Apple förlänger garantin på vissa modeller för ett visst fel. Bli det en liknande fel på en annan dator eller samma modell men inte inom tidsramen för tillverkning (de kollar serienummer) så får man inte förlängd garanti.

Jag tycker att TS i vilket fall ska kontakta Apple om problemet. Det KAN ju vara fler som har problemet (har du tittat på Apples supportforum om det verkar vara vanligt förekommande) och det kan finnas möjligheter att få datorn lagad kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem

Ligger du fortfarande inom 3års spannet, så reklamera för fanken. Nästan sådu skulle skicka arga brev till dom om du så precis har gått över 3 år, en dator som inte håller mer än 3år är ju rättså patetiskt. De e ju ingen billig produkt o ersätta med egna pengar precis, om någon ska göra de så är det Apple.

Och har de nu inte gått mer än 3 år, men Apple/återförsäljaren mot förmodan endå skulle vägra ta emot reklamationen, ge dig inte, ta hjälp från dom som verkligen kan området, Konsumentverket t.ex.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Kolla med de svenska konsumentskyddsmyndigheterna. Det där med garantier hit och dit är sällan ett juridiskt hållbart argument från produkttillverkarens sida.

I alla fall här i Finland har jag fått FujitsuSiemens att laga en tre 2,5 år gammal laptop vars garanti "bara var ett år". Vad jag gjorde var att jag letade upp ett uttalande från finska konsumentskyddsmyndigheterna om att en laptop "bör hålla minst tre år" oberoende av vad garantitiden säger. Jag smällde detta uttalande framför nosen på butiksägaren och hotade med att anmäla honom till konsumentskyddsverket om han vägrade reparera laptoppen (moderkortet var trasigt).

Jag tror att lagstiftningen i Sverige är mer eller mindre samma som här i Finland så kolla med era konsumenskyddsmyndigheter vad de anser om saken

Lycka till!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Fasen.. nu har ni skrämt mig från att köpa en iMac.. vad fasen gör man om grafikkortet dör efter 4 år?! Förstår inte hur de kan vilja ha 10.000kr för att byta ut ett moderkort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus
Fasen.. nu har ni skrämt mig från att köpa en iMac.. vad fasen gör man om grafikkortet dör efter 4 år?! Förstår inte hur de kan vilja ha 10.000kr för att byta ut ett moderkort!

Apple Care Protection Plan säger jag. Säkerställer din mac i 3 år framöver. Jag har haft min 24" iMac på reparation. När dom ser att man har Protection Plan så i princip skiter dom i vad som orsakat det, dom fixar fram delarna med prioritet från lagret och det gick så smidigt att jag ej trodde det var sant. Kommer aldrig mera köpa en mac utan det. Det känndes så tryggt att ha det att man blev nästan lite bortskämmd.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Apple Care Protection Plan säger jag. Säkerställer din mac i 3 år framöver. Jag har haft min 24" iMac på reparation. När dom ser att man har Protection Plan så i princip skiter dom i vad som orsakat det, dom fixar fram delarna med prioritet från lagret och det gick så smidigt att jag ej trodde det var sant. Kommer aldrig mera köpa en mac utan det. Det känndes så tryggt att ha det att man blev nästan lite bortskämmd.

Ja, låt oss säga att jag köper iMac idag år 2009.. den går sönder 2013. Garantin e ute oavsett med eller utan apple care :S vill man reparera den ska det kosta 10.000? :S

Permalänk
Medlem

Fortfarande hutlöst mycket för en dator, som dessutom lär ja passerat sitt bästföredator prestandamessigt efter 3 år. Sådär lagom kul o reparera en dator för 10 000kr när man i de läget lär kunna köpa en ny för samma pris, de årets modell. O vem vill känna sig piskad till o kasta sin gamla dator på soptippen o köpa en ny va 4:e år? vill man uppgradera efter 4 år kan man ju de, men då har man ju åtmindstonde fortfarande kvar den gamla..

Torde va den största nackdelen med Apples väldigt integrerade design på sina Imacar. Å andra sidan hoppas ja inte detta är nått standad att dom pajjar så fort? Borde väl egentligen bara va enstaka fall?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

Du har 3 års, jag upprepar TRE års reklamationstid, dock ligger det på dig att bevisa att det är ett fel som funnits från början, i detta fallet, om du alltså INTE öppnat så ska dom fixa det!!!