Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

3k budget - GTX 280 1GB?

Goddag!

Jag har nu (vilket ett par av er hjälpsamma själar märkt) bestämt mig för att investera i ett nytt grafikkort. Jag är rätt inte på GeForce, och min budget ligger på runt 3 000.

Efter lite kvickt runtsurfande på pricerunner, så föll mina ögon på GeForce GTX 280 1GB.

Min nuvarande setup är den här, och då jag inte är nån direkt fena på vad som är kompatibelt med vad hade det varit trevligt med lite hjälp :).. så, funkar ett sånt GeForce tillfredställande med resten av min shizzle? Eller finns det kanske nåt annat kort, av nån annan sort, i nån annan galax, som hade funkat bättre?

Jag sitter på en skärm som pressar ut 1600x1050 som maxupplösning, och spelen jag är ute efter att njuta av är GTA4 och World of Whorecraft.

Er expertis har innan visat sig väldigt hjälpsam, och så fort jag fått några hälsosamma råd om vart jag ska lägga mina tre tusenlappar, är det dags att investera

Tack för all hjälp på förhand <3

Visa signatur

I'm blue-eyed by choice, to make music of the noise.

Permalänk
Medlem

ett 9800gt för dryga tusenlappen räcker gott och väl..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

För den upplösningen är som ovan, 9800GT räcker och blir över.
Ska du ha lite AA/AF så kanske GTX260

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Du har ju redan detta som är bättre..
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=404841

Permalänk
Medlem

Vad jag kanske missade att nämna, är att jag vill köra sagda spel (och framtidens godis) med inställningarna på nära nog max.

Mina nuvarande kort är bra, men spel som GTA4 stödjer visst inte dubbla grafikkort, och lite småsaker här och var har fått mig misstänksam mot ATI.. jag är ingen superhjälte på hårdvara, så om nåt går fel rycker jag bara i håret snarare än att sätta mig ner och lista ut vad det är. På grund av detta hade det varit fint med ett, stabilt, hårdkörande grafikkort som presterar lite mer vad jag är ute efter

Så, är ett GTX 280 ett bra val, eller finns det nåt annat där ute som passat mig bättre?

Visa signatur

I'm blue-eyed by choice, to make music of the noise.

Permalänk
Medlem

Om jag var du så skulle jag ett halvår eller ett år till priserna har gått ner ännu mer. Du har ju trots allt ett grafikkort som är bra.

Permalänk
Medlem

ati ska ju komma med sina dx11 kort ganska snart, det kortet du har borde ju hålla fram tills juli iaf. dessutom så är inte skillnaden så stor i just gta mellan medium och high texturer imo (kanske under mellansekvenser isf), båda dem spelen är väl mest cpu-bundna ändå. klart om du ändå vill bli av med kortet du har så satsa på ett gtx260 ist, ett gtx280 är slöseri på en futtig 20"/22" skärm.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

en kompis hade ett 4850x2 förut, crossfire till gta IV kom i nån senare drivrutin till grafikortet eller patch till spelet kom inte ihåg..

Men han var fortfarande inte nöjd utan köpte ett hd4870x2 och med det kunde han typ maxa spelet.

Permalänk
Medlem

Re: 3k budget - GTX 280 1GB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kharr
Goddag!
Jag sitter på en skärm som pressar ut 1600x1050 som maxupplösning, och spelen jag är ute efter att njuta av är GTA4 och World of Whorecraft.

Du vinner inte mycket på att byta ut ett redan bra grafikkort som du har, GTA4 är dåligt optimerat och gillar ingen PC hårdvara, Whorecraft(skaffa flickvän istället?) gillar CPU kraft så satsa pengarna på bättre CPU!
Det jag tror du egentligen borde göra är att klocka processor eller uppdatera drivare för grafikkortet!!!
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Permalänk
Avstängd

Du får ju inget kort som är bättre än det du har för 3000:-.
Och GTA IV fungerar fint på sånt grafikkort.
Processorn ska du inte byta, den är överklockningsvänlig och har bra grundprestanda för spel.

Jag kan faktiskt inte se hur man ska göra den datorn märkbart bättre i spel utan att bränna 5-6000.
Byt till nVidia du om du vill, jag tycker det är slöseri. Slänga ut massa pengar för i bästa fall samma, fast med största sannolikhet sämre prestanda, är inte riktigt vad jag kallar en bra affär.

Permalänk
Medlem

Re: 3k budget - GTX 280 1GB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kharr
Goddag!

Jag har nu (vilket ett par av er hjälpsamma själar märkt) bestämt mig för att investera i ett nytt grafikkort. Jag är rätt inte på GeForce, och min budget ligger på runt 3 000.

Efter lite kvickt runtsurfande på pricerunner, så föll mina ögon på GeForce GTX 280 1GB.

Min nuvarande setup är den här, och då jag inte är nån direkt fena på vad som är kompatibelt med vad hade det varit trevligt med lite hjälp :).. så, funkar ett sånt GeForce tillfredställande med resten av min shizzle? Eller finns det kanske nåt annat kort, av nån annan sort, i nån annan galax, som hade funkat bättre?

Jag sitter på en skärm som pressar ut 1600x1050 som maxupplösning, och spelen jag är ute efter att njuta av är GTA4 och World of Whorecraft.

Er expertis har innan visat sig väldigt hjälpsam, och så fort jag fått några hälsosamma råd om vart jag ska lägga mina tre tusenlappar, är det dags att investera

Tack för all hjälp på förhand <3

Om du vill ha bättre spelprestanda så räcker det grafikkortet mycket väl till. Det är dessutom överlag snabbare än ett GTX280. GTA4 är ett mycket dåligt optimerat spel och använder mycket processorkraft. Din processor är mycket överklockningsvänlig och mycket enkel att klocka, så se till att gör det och se till att datorn är optimerad i övrigt med senaste drivrutiner till grafikkortet t.ex så borde den fixa dom senaste spelen perfekt. ATI gör bland dom bästa grafikkort du kan köpa, så inget att vara misstänksam mot.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar för alla goda råd och tips..

Som det verkar är jag visst helt ute och cyklar här, och min nuvarande rigg borda duga och bli över - men varför presterar den då så dåligt?

I GTA4, när jag kör med alla inställningar på High och View Distance på 25 ligger jag inte ofta över 15fps.. på medium får jag 2-4fps mer, men det är ändå väldigt frustrerande, efter att ha köpt en dator jag tänkte köra de flesta spel med allt maxat på, och det knappt ens går att spela över huvud taget. På benchmarken kammar jag dock hem en snitt-fps på 38.

I WoW har jag bra fps överlag, men snurrar jag runt kameran eller åker igenom ett trädtätt område stannar skärmen till då och då, och måste ladda nästa bildruta..

Jag vet helt enkelt inte vart jag ska vända mig, vet inte vad som är fel.. Trodde då att ett stabilt grafikkort, istället för två semistabila, kunde varit en lösning.. men här verkar jag ha varit lite för snabb på att dra slutsatser ;)..

Klocka kan jag inget om, och efter att ha läst en tutorial här på forumet förstår jag att det är lite över mitt huvud.. jag bara vet inte vad jag ska göra, vänner till mig med liknande datorer (men med intel+geforce gtx) presterar mycket bättre än vad jag gör och snart börjar jag lipa som en liten unge..

Men okej, överklocka processorn (sätta ut annons på blocket om att hyra en hacker för en kväll?) och sen hoppas på det bästa, eller vad ska jag ta mig till?

Tack igen,
Kharr

Visa signatur

I'm blue-eyed by choice, to make music of the noise.

Permalänk
Avstängd

Ok, kan ju säga direkt då att något är helt kört i din dator, med min dator i sign så får jag 50+ fps i benchen med inställningen

High på allt med viewdistance och render distance 50

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Hedersmedlem

om du vill göra det enkelt för dig kan du kanske annonsera om att byta hd4850x2 mot ett hd4870 eller gtx260 kanske? har ingen koll på gta4 i övrigt och oc kräver ju lite tålamod (och till en början inlärning)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ok, kan ju säga direkt då att något är helt kört i din dator, med min dator i sign så får jag 50+ fps i benchen med inställningen

High på allt med viewdistance och render distance 50

Mm, jag får runt 40 i benchmarken, men betydligt sämre när jag spelar - ligger du på 50fps även när du åker runt och kör själv?

Byta grafikkort ja.. grejen är att jag kan ha två köpare till mina nuvarande kort, och det är med de pengarna jag tänkte köpa ett GTX 280.. vet att ATI ska vara så bra som de säger, men jag orkar inte med mer strul.. varför kan saker inte bara funka som man vill?

Visa signatur

I'm blue-eyed by choice, to make music of the noise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kharr
Mm, jag får runt 40 i benchmarken, men betydligt sämre när jag spelar - ligger du på 50fps även när du åker runt och kör själv?

Byta grafikkort ja.. grejen är att jag kan ha två köpare till mina nuvarande kort, och det är med de pengarna jag tänkte köpa ett GTX 280.. vet att ATI ska vara så bra som de säger, men jag orkar inte med mer strul.. varför kan saker inte bara funka som man vill?

Vad är det som är strul? Det är hos GTA4 som problemet ligger i att det inte kan utnyttja dubbla grafikprocessorer om det är det du syftar på.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kharr
Tackar och bockar för alla goda råd och tips..

Men okej, överklocka processorn (sätta ut annons på blocket om att hyra en hacker för en kväll?) och sen hoppas på det bästa, eller vad ska jag ta mig till?

Tack igen,
Kharr

Skojar du? Hyra OC-hjälp?

Näähjdå! Läs en guide, typ den här på Swec, testa lugnt och fint och gör inga hastiga dumheter. Så länge man inte klockar utav bara H finns det inga jätterisker.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo men om det är vad han vill ha datorn till spelar det ingen roll att bitcha över dålig portning eller hur...

Permalänk
Medlem

Tror själv på att vänta på 5870 som kommer inom 2 månader tror jag. Har ingen aning om pris dock. Verkar "hypat" kort iaf.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Vad jag kanske missade att nämna, är att jag vill köra sagda spel...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kharr
Vad jag kanske missade att nämna, är att jag vill köra sagda spel (och framtidens godis) med inställningarna på nära nog max.

Mina nuvarande kort är bra, men spel som GTA4 stödjer visst inte dubbla grafikkort, och lite småsaker här och var har fått mig misstänksam mot ATI.. jag är ingen superhjälte på hårdvara, så om nåt går fel rycker jag bara i håret snarare än att sätta mig ner och lista ut vad det är. På grund av detta hade det varit fint med ett, stabilt, hårdkörande grafikkort som presterar lite mer vad jag är ute efter

Så, är ett GTX 280 ett bra val, eller finns det nåt annat där ute som passat mig bättre?

Jag skulle nog väntat om jag var du, och om du fastnat för GeForce så tipsar jag dig om att vänta tills de har släppt sina dX 11 kort

Visa signatur

Asus Striker II Formula - GTX 275 - Corsair DDR2 1066mhz 4gb - Intel Q8200

Permalänk
Avstängd

Ladda ner AMD overdrive. Sätt CPU-spänningen på 1.45 och multiplikatorn på 17.5. Då borde det gå bättre i GTA IV. Marsdrivrtuinerna är dåliga på GTA IV med så dra ner Catalyst 9.4.