Windows Vista 64bit problem...

Permalänk

Windows Vista 64bit problem...

Tjohejsan.. Har problem med min vista-burk just nu. Ibland (Tycks hända helt random) så börjar skärmen eller delar av skärmen blinka när man öppnar nya fönster. Det kan vara så att skärmen blir delvis svart och att man bara ser konturer av t.ex. skrivbordsikoner/fönster. Ibland kan också skärmen börja blinka med helt olika färger när man öppnar nya fönster/applikationer.

Om man inte gör någon åt blinkandet, dvs ofta att ressa datorn helt enkelt
så återgår bilden till normal och ett felmeddelande visas längst ned åt höger:
"Bildskärmsdrivrutinen slutade svara och har återställts". Har provat den senaste officiella drivrutinen till grafikkorten såväl som den senaste BETA drivisen.

Detta problem tycks ha olika variationer: På deskop/vanliga windowsapplikationer som jag nämnt. Men också i spel, i WoW t.ex. så kan bilden bara svarta innan login-skärmen. "wow-muspekaren" visas men resten är bara svart. Man hör även ljuden från login-skärmen. Efter ett tag om man inte dödar wow i aktivitetshanteraren så stängs spelet och meddelandet
"Bildskärmsdrivrutinen slutade svara och har återställts" visas sedenligt i det högra hörnet.

Vad ska jag ta mig till !? Har liksom rotat runt i datorn. Flashat BIOS och provat allt möjligt, men nu har jag slut på nya idéer.

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem

Det låter som det är problem med antingen grafikkort eller grafikkortets drivrutiner, har du provat att använda en äldre drivrutin?
Testa även att stänga av aero.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Tankade nyss samma drivrutin som finns på Nvidias hemsida fast från min grafikkortstillverkares hemsida xfxforce.com konstigt nog var den ca 30mb större än den jag tidigare tankat från nvidia.com. Ska köra lite med denna och se hur det funkar innan jag går vidare.

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk

Alright.. Glömde nämna att när skärmen svartnar får jag en BSOD. Lite klumpigt av mig att glömma o.O men men.. Felkoden är 0x00000116 och sen under det står det. nån error om NVLDDMKM.SYS.. Hursom försöker googla mig fram till en lösning. Verkar som att det är vista relaterat iaf. Om någon vill vara så vänlig att hjälpa mig hitta en lösning så..

Tack på förhand

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är nätagget tillräckligt kraftfullt? Senaste chipsetdrivrutiner installerade?
Kör med ett grafikkort i en vecka, byt sedan till det andra kortet i en vecka.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Är nätagget tillräckligt kraftfullt? Senaste chipsetdrivrutiner installerade?
Kör med ett grafikkort i en vecka, byt sedan till det andra kortet i en vecka.

Kör med ett 1000w nätagg. Och jag har de senaste chipset drivisarna. Googlade runt lite och det fanns ett 113 sidor långt topic om precis detta fel. Verkar ha funnits sen vista kom ut och endast folk med vista som operativsystem verkar ha det. Inga har haft problem när de testat xp. Jag är villig att slänga i XP igen om det skulle bli så illa, men jag vill helst hitta en lösning för vista.

Visa signatur