Ny installation! Orolig.

Permalänk
Medlem

Ny installation! Orolig.

Har precis installerat Win7 RC 1.
Har varken använt detta eller Vista tidigare, så är ny över det hela.
Något som jag direkt stör mig på är hur taskbar'en fungerar, då menar jag där alla fönster placeras.
Jag ser inte att man kan skapa ett vanligt Snabbstart fält som i XP?
Är väldigt van att ha 2 rader, ett med snabbikoner och ett med alla fönster.
Är detta ens möjligt med Win7? Samt hur alla lika-programikoner radas efter varandra, med tex Firefox.

Finns det några lösningar till dessa problem? Jag antar att det är väldigt mycket vanesak annars, men som har använt XP i så många år så skulle det kännas mycket bättre så.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Mina saker ordnas automatiskt efter vilket program de tillhör :S Jag har däremot ändrat så att "rutorna" för varje program blir lite bredare, i stället för bara ikonen, jag gillar det bättre. I windows 7 använder du de program som du har "pinnat" till taskbaren som snabbstart, jag har ordnat upp dem efter hur mycket jag använder dem... Om du däremot har spotify på tredje plats exempelvis, kommer den vara där även om du hade 21 andra program öppna redan.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

Det går att få tillbaka snabbstart-fältet om man vill men det passar inte in speciellt bra. Rekommenderar att du försöker att vänja dig först innan du överger det nya gränssnittet direkt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jag har bestämt mig efter allt att försöka vänja mig, och till första svaret, jag skrev lite fel där, jag menade att jag inte gillade den funktionen :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Det går att få tillbaka snabbstart-fältet om man vill men det passar inte in speciellt bra. Rekommenderar att du försöker att vänja dig först innan du överger det nya gränssnittet direkt.

Jag störde mig spontant som tusan på det nya startfältet, men nu älskar jag det! Speciellt kortommandona Winknapp+[siffra] för att öppna ett program, eller om det redan är öppet att växla till det. Håll inne winknapp och tryck flera ggr för att växla mellan flera fönster av samma instans.

Winknapp+shift+[siffra] ger en ny instans.

Jag håller verkligen med, testa ett par veckor för att lära dig!

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Gillar också nya startfältet efter mkt användande.. Lagt det på vänstersida, nån här på swec som tipsade om det för att få mer "sikt" på hemsidor och liknande.. Med widescreen utnyttjar man ju aldrig bredden till fullo ändå.

Och just när man lägger startfältet på en kant så känns det så man utnyttjar de små fyrkantiga ikonerna mycket bättre än om det skulle varit långa rektangulära knappar.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

till höger om texten jag snart skriver så kan du i alla fall på full bredd här på sweclockers (rubriken på denna sida)

Forumindex > Spel och mjukvara > Microsofts operativsystem > Aktuellt: Windows 7 > Ny installation! Orolig.

där finnes det en pil samt typ ett pausknapp tecken

klicka där så blir denna sida bred

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W