Permalänk
Robot

Aspire One SATA-modd

Jag var egentligen ute efter en Aspire One med 160GB HDD redan från början, men när jag lyckades få tag på en begagnad A110 med Linux och 8GB SSD för 1500kr var jag nöjd ändå... tills jag kom på att jag hade en 160GB satadisk som låg och skräpade.

Bilderna är tagna med en Sanya Xacti J1 från 2003, med rätt så grym närgräns på 2 cm. Har en bättre kamera nuförtiden, men den här åker fortfarande fram för makrofotografi.

Jag har inte hittat på allt det här själv, utan följde guiden på http://www.theacerguy.com/2009/01/aspire-one-a110-25-sata/

Sist men inte minst, hade jag vetat hur krångligt det skulle bli hade jag köpt en A150 redan från början.

Besök albumet: Aspire One SATA-modd av Jickel

Permalänk

din lödning på sista bilden såg förjävlig ut... annars om det funkar så gratz

Permalänk

haha taskig bild sista bilden kuki lunux ?:P annars redigt fint

Permalänk
Medlem

Måste också påpeka de oerhört vackra lödningarna.
Men sålänge det funkar så är väll allt okej!
Riktig "monster-modd" för en sådan liten laptop att trycka dit en ny hdd och allt pill runtomkring för att få det att fungera.
7p från mig för innovation och en ganska rolig sak -3p för lödningarna och den svaga "ghetto-kännslan" som ligger över just det

Permalänk

Du skulle verkligen lära dig att löda redigt. många lödningar såg ut som kallödningar och allmänt dålig kontakt:P

roligt att det finns kontrollern och löpunkterna där då

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Kuki? säkert nått finskt eller nått xD 6p

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Hur i helsike löder du? det såg ju förjävligt ut. Kul projekt annars!

Permalänk
Medlem

Trevligt galleri, speciellt med tanke på att jag själv har en Aspire One, modellen med 160GB hårddisk. Riktigt nöjd med den, nyss dragit in W7, rekommenderas starkt!

Och det är bra att du är medveten om att dina lödningar suger xD
+ för att du kan fota. 7p

Permalänk
Medlem

Frågan är bara hur du vågar att våldta en bärbar sådär ;P Billig iofs men fortfarande

Permalänk

Cool. Hyffsat avancerad mod Det gillar vi.

btw. för elektronik och typ ledare osv.. www.elfa.se, finns i fina butiker i Solna och Kungens kurva, plus internet då.

Permalänk
Medlem

Angående lödningarna så är de hemska, men de extrema närbilderna gör ju att de ser ännu värre ut än vad de gör i verkligheten. Jag undrar dock vad jag gör för fel, jag har läst på teorin och brukar vara hyfsat händig med sånt här, men lödning blir aldrig särskilt snyggt för mig.

Btw så är inte alla de där kontakthålen genomborrade på vissa AAO-moderkort, däribland mitt. Det gjorde det extra knepigt att få fast just t.ex. jordnings-ledarna, med extra fula lödningar som följd. :/

ELFA känner jag till, men det är meckigt att ta sig dit utan bil, och jag skulle ändå hälsa på päronen, så...

Permalänk

fel temp på lödpennan. dåligt rengjort. felstorlek på spetsen på lödpennan mm bidrar.

Löder man dit en kabel så är det kablen/fästpunkten man ska värma upp och sen applicera lödten så att det flyter ut bra i alla kanter.

Bara köpa ett exprimentkort och sen lite ståltråd eller en pachemotstånd och löda de lite huller om buller och sen så du får fina lödningar.
Sen tycker jag det är svårt att löda från 'fel' håll och ytmonterat men det är en vanesak

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
fel temp på lödpennan. dåligt rengjort. felstorlek på spetsen på lödpennan mm bidrar.

Löder man dit en kabel så är det kablen/fästpunkten man ska värma upp och sen applicera lödten så att det flyter ut bra i alla kanter.

Bara köpa ett exprimentkort och sen lite ståltråd eller en pachemotstånd och löda de lite huller om buller och sen så du får fina lödningar.
Sen tycker jag det är svårt att löda från 'fel' håll och ytmonterat men det är en vanesak

Man kan löda fint även med för stor spets, det handlar dock om skicklighet

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Kör du Kuk-inux?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Man kan löda fint även med för stor spets, det handlar dock om skicklighet

Är la större risk att man bränner sönder något. Har för mig att jus större spets desto varmare:?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Kör du Kuk-inux?

Läste också det

Permalänk
Medlem

kuk i linux, lol bra galleri btw!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Dina lödningar får mig att börja gråta

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

hände precis samma me skärmen när ja skulle intsallera vista efter ubuntu, men som sagt så e de jättevanligt problem me One modellerna, hände samma me syrrans så fick fixa bios ja me=)

Visa signatur

-Intel Core2duo E7500, 2x2GB corsair ddr2 800mhz, xfx geforce 9800gtx+, gigabyte matx, windows xp x64.

- Acer aspire one A150, 1gb ram, Vista ultimate.

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speeDs_
Hur i helsike löder du? det såg ju förjävligt ut. Kul projekt annars!

jag är impad trots allt jag /du skulle inte klara av o löda ett sånt här projekt ,och få det att funka så därför gav i allfall jag en 10 för detta. Trots allt att nu inte lödningarna är perfekt , hade dom nu vart det så hade killen kunnat söka jobb som electriker innom microship o sådant. men det är han ju inte ,så detta är i allfall en bra start.
i alafall
Bra galleri

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

"jag är impad trots allt jag /du skulle inte klara av o löda ett sånt här projekt ,och få det att funka så därför gav i allfall jag en 10 för detta." Har du någon aning av vad speeDs_ är kapabel av? Bara för att du inte skulle klara de betyder de inte att han inte :S

"Trots allt att nu inte lödningarna är perfekt , hade dom nu vart det så hade killen kunnat söka jobb som electriker innom microship o sådant."

Bara för man löder perfekt så betyder det inte att man är bra på något av det andra som behövs.
Och detta går ju att hitta guider på över hela internet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fight fight fight!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
jag är impad trots allt jag /du skulle inte klara av o löda ett sånt här projekt ,och få det att funka så därför gav i allfall jag en 10 för detta. Trots allt att nu inte lödningarna är perfekt , hade dom nu vart det så hade killen kunnat söka jobb som electriker innom microship o sådant. men det är han ju inte ,så detta är i allfall en bra start.
i alafall
Bra galleri

Och vad får dig att tro att jag inte skulle kunna klara av löda ett sånt här projekt? Det får du gärna förklara nu lilla du.

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Och vad får dig att tro att jag inte skulle kunna klara av löda ett sånt här projekt? Det får du gärna förklara nu lilla du.

gör ett sådan projekt o sluta o tjabbla om du nu anser dig så mycket bättre då ,jag tror va jag vill tills motsatsen är bevisad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gillar repskyddet på skärmen, den hade lätt stått pall en skalpell! klar 10a för ansträngningen!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
gör ett sådan projekt o sluta o tjabbla om du nu anser dig så mycket bättre då ,jag tror va jag vill tills motsatsen är bevisad

Kan ta och ta lite bilder på saker ja lött sen så kan du få se motsatsen.. Sen med licensen jag tar i höst för att löda militärt behöver då jag inte vara orolig.

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Kan ta och ta lite bilder på saker ja lött sen så kan du få se motsatsen.. Sen med licensen jag tar i höst för att löda militärt behöver då jag inte vara orolig.

nice ,men sluta klaga på andra då så slipper du en massa påhopp alla har inte licens ,men vi kämpar på endå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

isärklass några utav dom värsta lödningar jag sett,
Men funkar dom bara så är det ju helt ok
i övrigt ser det riktigt najs ut.

Du får en 8a

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mstandar
isärklass några utav dom värsta lödningar jag sett,
Men funkar dom bara så är det ju helt ok
i övrigt ser det riktigt najs ut.

Du får en 8a

Du har uppenbarligen inte sett elever löda på NO-lektioner?

Permalänk
Medlem

Ni har aldrig sett mig löda!