Permalänk
Inaktiv

Fan vad alla klagar på lödningarna! Kom igen, funkar det så räcker väl det? Eller?

En fråga: Jag antar att du var tvungen att koppla ur ssd-disken? Annars hade det vart soft om man kunde ha båda

Permalänk
Medlem

Oj, när jag byggde om min så hade jag inte en aning om att satakontrollern satt kvar på moderkortet! :/ Jag micklade ihop en ide-zif konverter snodde 5volt någonstans ifrån moderkortet. Sata hade juh varit trevligare då dom är lite billigare per gb!

Permalänk
Medlem

Du borde inte släppas när en lödkolv O__O
Det är nog bara en tidsfråga innan något slutar fungera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Fan vad alla klagar på lödningarna! Kom igen, funkar det så räcker väl det? Eller?

Räcker kanske ett tag men kassa lödningar håller mycket kortare tid ger sämre kontakt osv. Så det vore inte konstigt om det slutade fungera efter ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

kommer inte mobot skadas av vibrationerna från disken?
bra jobbat föv. lödningen är lite sisådär men sålänge det funkar är det helt okej.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megamannens
Du borde inte släppas när en lödkolv O__O
Det är nog bara en tidsfråga innan något slutar fungera

Men pfff! Jag lovar att rapportera tillbaka här så snart det faktiskt slutar fungera.

Vibrationer, tja... komponenter på moderkortet har ju verkligen tillräckligt stor massa i förhållande till sin infästning för att vara i riskzonen för att skaka sönder. Speciellt med tanke på vilka enorma vibrationer som uppkommer från en typsik 2.5 tumsdisk.

Det håller mig inte vaken om nätterna.

Permalänk
Visa signatur

Jag har också en dator, eller sju..

Permalänk
Medlem

Ljungdahl: Haha! Grejen är dock att plasten på de där dumma ledarna smälter bort på en gång (kanske har jag för varm lödkolv? Den ska dock vara dimensionerad för finelektronik), så det exponeras mycket mer metall än vad man har skurit till från början. Sen hade jag inte lyxen att ha hål i kretskortet att trä genom...

Permalänk
Medlem

FYI, jag sålde datorn vidare till en kompis i början av 2010, som bär runt på den dagligen. Lödningarna håller än. ;D