Permalänk
Medlem

Måndagsex livet ut?

hej jag undrar omd et finns någon som har haft/ har problem med följande komponenter:

moderkort:MSI P35 NEO Combo-F, P35, Socket-775
Grafikkort:Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3
Minnen:Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400
HDD:Western Digital Raptor 74GB SATA, Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2 samt Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2
Dvdspelare: NEC DVD±brännare AD-5170 IDE Silver OEM

Anledningen till att jag fråga är att jag formaterade om min dator i söndags och när jag väl skulle installera windows säger den att det fattas en fil i dvd/cd skivan för att kunna fullfölja installationen.

Dock har ajg testat med totalt 6 (!!!!!) st oilka vista samt xp skivor och alla verka sakna en fil..

med moderkortet har jag tidigare haft problem med att inte drivrutinerna som skall vara till den inte funkade.

förra gången jag hade problem med ominstallation "Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2" HDDen och då införskaffade jag mig en raptor HDD så jag inte skulle förlora all data som jag nu gjorde med min 500Gbare.

Har testat att bara ha i ett minne åt gången och ändå så funkar det inte. lyckades en gån få in xp på en gammal ide HDD och tänkte då sätta in vista på den men... självklart så vägrar de funka nåmer och xpskivan hänger sig när man ska installera det på datorn. så någon som har tips eller ska jag ta fram släggan och spara pengar till en helt ny burk??..

alla svar uppskattas Mvh en desperat och frustrerad datanörds wannabe

Permalänk
Medlem

Provat med en annan cd/dvd läsare? Kan ju vara så enkelt att det bara är den som strular. Prova och återkom om det inte funkar bättre med en annan.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Inaktiv

Kör memtest.

Permalänk
Medlem

Nukehenk: Japp har testat med en ny dvd spelare som funkar. fattas fortfarande en drivrutin i skivan.

Loxus: kan man göra memtest utan att ha windows installerat? eftersom jag inte kan installera win på datorn för tillfället...

Permalänk

mm, du kan starta memtest från en diskett (om du nu har ngn sådan drive:P). Många linuxdistar brukar ha memtest med så man kan starta de från CD-menyn. tror ubutnu har det bla

Permalänk
Medlem

Del_hdd. skulle nog funka tror jag eller Clearpart.

googla på dom så ser du hur du gör.

Visa signatur

-Corsair Spec-Alpha -Intel Core i5-6600K - MSI Z170A KRAIT GAMING - Crucial DDR4 2133MHz 32GB -Asus GTX 980TI STRIX

Permalänk
Medlem

det kan vara tecken på att nån komponent i datorn strular.
tanka hem ultimate boot cd och bränn ut den för att köra memtest (om du har en fungerande dator att göra det på).

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Såg att du testat att bara ha ett minne i. Har du testat att ta ut det första och sätta det andra i den platsen?
Har själv råkat ut för liknande fel. Jag bytte dock både cd-rom, hårddisk innan jag bytte minne.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laarkie
Såg att du testat att bara ha ett minne i. Har du testat att ta ut det första och sätta det andra i den platsen?
Har själv råkat ut för liknande fel. Jag bytte dock både cd-rom, hårddisk innan jag bytte minne.

Lycka till!

ja, jag testade båda slotarna..;) docjk inge resultat testat en annan spelare som jag är ganska säker fungerar. funderar på att lämna bort problemet.... kostar typ 500kr el nå sånt... om en komponent är trasig skickar ja bara den te komplett där ja köpt de och får en ny...