Permalänk
Medlem

Asus P6T minnesproblem!!½

Hej.

Har precis fått hem och monterat ihop mitt system.
Systemet är http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=zerophax&k=617558
Felet är att en av de tre minnes-kanalerna inte fungerar, när jag har ett minne installerat i den första kanalen så vägrar datorn att boota. Om jag bara kör på två kanaler så fungerar allt, och det är inte minnena det är fel på(så vitt jag vet), för jag har testat att byta plats i alla möjliga kombinationer på minnena.

Så frågan lyder nu: ÄR det moderkortet det är fel på ELLER kan det vara processorn?

Eftersom Core i7:an har integrerad minnes-kontroller så tänkte jag att det även kan vara den som är felet. Men sannolikheten till att något sådant skulle hända är väl inte så hög(eller?).

Är väldigt tacksam för svar så jag vet vad jag ska returnera

Permalänk

i vilka sockets har du provat att sätta minnena? alla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av re:combat
i vilka sockets har du provat att sätta minnena? alla?

Japp, jag har verkligen testat alla möjliga kombinationer.

Så är det moderkortet det är fel på? Eller kan det va processorn?

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Japp, jag har verkligen testat alla möjliga kombinationer.

Så är det moderkortet det är fel på? Eller kan det va processorn?

man ska köra på dom röda socklarna när det gäller minnet altså 2,4,6

har du testat med andra minnen kan vara så illa att dina minnen inte stöds av detta moderkort.

Jag sitter skälv på detta moderkort men kör dock corsair 2*1gb + 1*1gb altså minnen som är skrivna för 1,65volt o jag har inga problem alls

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att man bara ska köra dom i de röda, men testade dom andra också(vilket inte fungerade), så minnena fungerar alltså i plats 4 och 6, men INTE i plats 2.
Jag har hört andra som kör med samma kombinaton av moderkort och minnen och det funkar.
Som sagt så fungerar ju datorn som den ska när jag bara använder 2 kanaler, men med tre så bootar den inte.

Permalänk
Medlem

En lite Offtopic fråga, hur får du fast den processorkylaren?
Thermalright Ultra-120 Extreme står att den är för s775.

Finns det någon adapter??

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
En lite Offtopic fråga, hur får du fast den processorkylaren?
Thermalright Ultra-120 Extreme står att den är för s775.

Finns det någon adapter??

Ja, det finns fästen till dom för 1366-sockeln.

Permalänk
Medlem

Ja, man kan köpa till fästen till 1366-sockeln som sagt. Men just detta moderkortet, Asus P6T(inte deluxe versionen) har även fästen för s775 sockeln. Så till detta moderkortet så behövde inte jag köpa till något extra fäste.

Någon annan som har något svar på min fråga? Är det cpu eller moderkort det är fel på?

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag tro att det är moderkortet eller minnet (men alla funkar individuellt?).
Känns som att CPU:n inte skulle funka alls om minneskontrollen var trasig.

Permalänk
Hedersmedlem

Inga pizzabitar i slot 2?;)

Inget som kortsluter på baksidan? CPU-fästet? Distans? Minnet sitter ju nära.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Alla minnen funkar individuellt ja. Måste vara moderkortet då.
Och nej, inga pizzabitar i datorn XD
Och inte heller något som kortsluter.

Jag gör så att jag returnerar moderkortet till komplett, så får vi se vad som händer.
Tack för alla svar!

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Ja, man kan köpa till fästen till 1366-sockeln som sagt. Men just detta moderkortet, Asus P6T(inte deluxe versionen) har även fästen för s775 sockeln. Så till detta moderkortet så behövde inte jag köpa till något extra fäste.

Någon annan som har något svar på min fråga? Är det cpu eller moderkort det är fel på?

nakdelen med detta moderkort om man nu vill använda sig av 775 är just att bakplåten tar i kryssbaksidan som många kylare har ,så puchpinns går bra men inte andra kylare

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
nakdelen med detta moderkort om man nu vill använda sig av 775 är just att bakplåten tar i kryssbaksidan som många kylare har ,så puchpinns går bra men inte andra kylare

Jo det är sant, så man får akta sig för att installera vissa andra kylare, men för denna så fungerar det ju bra.

Permalänk
Medlem

Hejsan, har nu fått mitt moderkort kollat hos komplett.
Dom testade inte kortet på grund av att dom hittade fysiskt skada och det var en pin i cpu-sockeln som var böjd Jag var ändå rätt så noga och kollade så dom inte var böjda, så jag ringde upp komplett och fick prata med en kille. Då kunde faktist han skicka bilder på felet mm. och beskriva lite mer detaljerat vad testarna hade antacknat (så plus till komplett för bra service där tycker jag iaf och plus till Johan Thor[nånting] på komplett som var riktigt trevlig).
Menmen, så jag fick några bilder på mailen några minuter senare och såg att pin:en som var böjd var precis i en skarv, så jag missade antagligen den, eller om jag råkade böja den när jag skulle sätta tillbaka plastskydden som sitter på sockeln när man får den.
Efter det så googlade jag lite och sökte här på SweClockers och hittade flera som hade haft böjda pins och fick som följd att minnes kanal inte fungerade.
Så antagligen var det det som var felet.
Jag får tillbaka moderkortet idag(fredag), men är och hälsar på hos mina päron på Öland i helgen, så ska titta lite närmre på felet när jag kommer hem igen, och försöka att böja upp pin:en med en stiftpenna eller med en nål eller liknande.