Permalänk
Robot

Ljuddämpat chassi. 200mm fläktar

Då var det dags att äntligen få tyst på skiten.. (förhoppningsvis) Blir det inte tyst så var det ett kul projekt iallafall.
Målet är att bygga ett chassi som:
1. är tyst,
2. vid behov kan ge bra med kylning.
3. är kompatibelt med framtida system.
4. har någorlunda billig materialkostnad.

Här är tråden jag skapat som bollplank för bygget:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=917...

Än så länge är en skalenlig ritning i AutoCAD och en pappmodell gjord.
Mer kommer med tiden. tentaperiod nu också.. borde egentligen sitta å glo i böcker.

_________________________

Sådär! nu har vi byggt klart. Trodde aldrig det skulle va så svårt att få skiten tyst! Stomljud är uppenbarligen det stora problemet när man bygger i kompakta material. Har slitit mitt hår i en vecka med detta och är fortfarande inte helt nöjd.
Utöver att hänga upp diskarna och fläktarna i skummaterial har jag även tagit bort fläkten från proppkylaren och kopplat ur fläkten till grafikkortet.
Temperaturer i idle och i högt luftflöde är CPU: 30C GPU: 50C.
I idle och lågt flöde är temperaturerna CPU: 32C GPU: 60C
Temperaturerna vid hårddiskarna är 25-30C

Det fina med det är att grafikkortsfläkten inte alls är gjord för att köra utan fläkt (även om det är en tredjeparts zalmanfläkt). Så kylningen är med andra ord ganska bra i chassit även när man kör lågt flöde. Detta var ett orosmoment tidigare då jag var osäker på om fläktarna skulle få fart på luften i chassit i lågt varvtal.

Trots motgångarna med stomljud anser jag att jag lyckats med mina mål.
1. Chassit är tyst.
2. Det kan blåsa på utav bara fan vid en knapptryckning.
3. Moderkortsplåten medger byten till andra moderkort utan att behöva borra om hål motsv.
4. Totalt har chassit kostat mig kring 500 i material, 650 för fläktarna, 300 för brytarna = 1450kr. Aningen mer än jag planerat för.. med färg och ledlampor på undersidan blir det några hundra till.

Min plan är att så småningom skaffa ett system som kör all kylning passiv, utom nätagget.

Kommentera gärna bygget!

Besök albumet: Ljuddämpat chassi. 200mm fläktar av Scumbagh

Permalänk
Medlem

så du började med bygget?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Känns som att mycket av den värma luften kommer att stanna där uppe i 'taket'

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

vi får väll se

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk
Medlem

Fan, hade hoppats att det skulle byggas ett chassi i papper, det hade varit något!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

hehe nej papper blire inte.. tätar lite dåligt och en aning instabilt..

Däremot skulle jag behöva förslag på hur jag ska montera ett filter på undersidan av chassit. teknisk lösning vore trevligt..

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk

Ser ut som ett lovande bygge (du hade så låga poäng så jag satte 10 så länge)

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du tänkt luftflödet riktigt. Men håller med fullmoon känns som varmluften kommer stanna i taket.

Permalänk
Medlem

angående filtret, kan du inte ha skåror så du skjuter in filtret från sidan?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem

Du ska nog göra det lättare för luften att ta sig ut upptill. Det kommer bli väldigt stort motstånd. Du kan köra passiv kylning för nätagget i egen kammare istället.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag följer det här med spänning! Är verkligen intresserad av hur din kontroversiella lufttunnel kommer att fungera i praktiken.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Kanske någon som har tagit upp det redan...
men, varmluft stiger! alltså måste du nästan ha fläktarna där uppe

Permalänk
Medlem

min tanke är att det ska vara så bra blås att den varma luften drivs ut helt. Nätagget hjälper till lite på vägen.. Ska experimentera lite och se hur det blir.

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk

Jag tror inte det kommer att fungera att dem 2 fläktarna ska "knuffa ut" luften. Optimalt är att ha en in och en ut. Annars måste du ha ganska så höga varvtal på fläktarna om dem ska orka knuffa ut all luft och då är hela idén med ett tyst chassie förstört

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Fläktlösningen är väldigt konstig.

Permalänk
Medlem

Inte så dumt ändå

Creds till dig/er för att ni vågar genomföra detta projekt.

Tanken med att inte behöva några fläktar i taket är ganska så god med tanke på fläktvalet, 2st Antec bigboy fläktar ska räcka att driva luften i den där lådan.

Tankarna för mig till BTX formatet där det på en del burkar faktiskt bara satt 1 fläkt, och det i fronten på lådan men som ändå klarade av att fixa flödet i burken.

Keep the good work up!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Fläktlösningen är väldigt konstig.

utveckla..

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xpna
Creds till dig/er för att ni vågar genomföra detta projekt.

tack för stödet. ger en push i rätt riktning. Så klart bra med negativ kritik också, blir inget bra bollplank här annars.
Jag ska höra mig för med vvs lärarna på skolan (mdh) vad de tycker om lösningen. Blir det tillräckligt flöde etc. Sen är som jag nämnt tidigare tanken att vi ska försöka göra ett experiment också innan vi bygger.. jag håller på med en CAD modell med frånluft uppåt också. Försöker forma till en ljuddämpare i överkant. Blir en mindre praktiskt lösning men man utnyttjar den termiska drivkraften istället för att motverka den.

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kan bli riktigt bra, men du borde nog överväga att sätta typ 2st 120mm fläktar bredvid nätagget blåsandes neråt för att lättare få ut varmluften. Det skulle nog inte öka ljudnivån märkbart men bättra på temperaturerna avsevärt.

Permalänk
Medlem

Borde inte en fläkt sitta där nere och där uppe? suga in luft nere och blåsa ut i överkant?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jearom
Borde inte en fläkt sitta där nere och där uppe? suga in luft nere och blåsa ut i överkant?

Jo det är ju optimalt.

_Men_ dubbla fläktar i insuget ger större flöde in vilket skapar ett övertryck i lådan. luften pressas därefter ut nedtill eftersom det inte har någonstans att ta vägen. + att fläktljudet har en jättelång väg att gå innan det kommer ut igen. Det ljud som kommer höras kommer vara suset från luftrörelsen. Så det finns en del att vinna på att bara ha insugsfläktar. funderar även på att flytta nätagget så att det sitter ovanför hårddiskarna och inte i frånluftskanalen. Detta ger mindre risk att den står i en varmluftszon.
Egentligen är detta bara gissningar.. Men man tycker att två fläktar som vardera flyttar 130+ CFM borde ge ett tillräckligt flöde... åtminstone på maxfart. Och maxfart ligger kring 30dBA vilket inte är jättehögt.

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk
Medlem

Nu ska det förhoppningsvis inte diskuteras något mer i den gamla tråden. Vill man läsa mer så kommer länken här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=917...

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Ett bra gratisprogram för 3D CAD är Google SketchUp
http://sketchup.google.com/product/gsu.html

Här är ett bibliotek, collection av sådana 3D filer med Datorkomponenter
(Mest chassin av Lian Li och Silverstone, än så länge.
Men finns standard storlek komponenter som PSU, DVD etc)
http://scc.jezmckean.com/cat/11

Gör ditt Virtuella Dator System Bygge!!!!
Ladda ner och öppna i Google SketchUp
och rita dina egna förslag och bidrag till den här förträffliga och inressanta tråd av
Scumbagh =
Modifikationer och egna konstruktioner > Tyst hemmabygge

halojoy

Tack för det Halojoy!
I originaltråden ritades det för fullt i paint. går ju bra det med.

Ju mer idéer desto bättre. Många har tyckt att luften ska ut upptill så därför håller jag på med en model med "ljuddämpare" i överkant. Då utnyttjas även den termiska effekten (att varm luft stiger). Blir den bra så kanske det blir den som byggs i slutändan. Risker är att ljuddämpningen blir dålig.

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk
Medlem

Tycker det ser smart ut.
Effekten av naturligt stigande luft är rätt svag, mycket svagare än en fläkt så borde inte bli något problem, det som jag ser som den stora fördelen är att du får en ljudfälla som borde dämpa ljudet från fläktarna rejält.

Tror du utan "risk" kan skippa den böjda biten i taket, vist du kommer få varmluft som står kvar i hörnen, i toppen av lådan, men du har ju ingenting där så en ficka varmluft där kan ju inte spela någon roll.

Som dammfilter är en enkel budget lösning är att dra ett lager nylon strumpa över fläktarna, och hoppas att det inte ger för mycket luftmotstånd.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle också vilja att luften får gå i den naturliga riktiningen.
Varm luft stiger uppåt.

Till och med HELT utan fläktar är det möjligt att utnyttja 'skortenseffekten'.
Det kräver dock en viss längd på lådan, samt att chassiplåten kan värmas upp.
Jämför med skogskojor, med en plåtskorsten.

Det är fart i spjället utan någon elektricitet eller fläktar!

Svåra delen är att få igång draget, initial.
Man kunde ha en 'ssäkerhets-fläkt' som slår av när det naturliga draget kommit igång.

Se för övrigt denna gamla kommentar till ett annat Galleri bygge:
halojoy om Tyst Fläktlöst Skorstens effekt Design
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=906...

Vänlig hälsning från Lapp-stockholm, Lycksele
/halojoy

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Intressant att bygga _helt_ passivt!
Eftersom jag vill kunna brassa på med grafikkorten känner jag att en helt passiv lösning inte är aktuell i detta bygge. Något som jag upptäckte idag är att när fläktarna går på lågfart så hörs de knappt på tilluftssidan. Detta betyder att när man idlar/kollar film så blir datorn förmodligen helt tyst. Underbart!

Nu ligger rev.2 ute på byggdagboken tillsammans med en del andra bilder. Har sänkt taket en aning och gjort frånluftskanalen smalare samt tagit bort plåtarna som skulle leda luften. Har även skissat på en annan modell med frånluft i taket i ett antal zickzackningar. Denna lösning blir dock för hög i mitt tycke. Bra om grejerna går in under ett skrivbord t.ex.

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk
Medlem

om du tar bort den böjda biten i taket kommer ju det skapas virvlar av luft pga. att luften slår i en rak vägg. Det kommer ju att störa luft flödet och då kommer luften inte att åka ner så mycket utan mest sammlas i högra hörnet
den varma luften som åker till det högra hörnet kommer att skapa luft virvlar och däriftån kommer varm luft "studsa" nerdåt eftersom den trycs på av luft uppifrån och dras emot dett varma moderkortet och bakom moderkortet kommer det skapas en supervarm ficka pga. begränsat luftflöda pga luftvirvlar som skapas runt moderkortet av den fel dirigerade luften som har blivit kaotisk och ned accelererad av den raka väggen

varm luft håller starkare till böjda och lutande ytor än kall luft och därför kommer det skapas varma luft virvlar under den kalla på den med böjd och det kommer att hålla luften i rörelse genom att skapa en "krockkudde" som omdirigerar luften utan att stoppa den först. den kalla luften kommer då möta ett varmlufts skickt vid den andra väggen som kommer att skicka vidare luften till andra sidan. där kommer den gå ner där den möter en till varmluft "kudde" och åka ut.

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

ska bli kul att se resultatet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyxx
varm luft håller starkare till böjda och lutande ytor än kall luft och därför kommer det skapas varma luft virvlar under den kalla på den med böjd och det kommer att hålla luften i rörelse genom att skapa en "krockkudde" som omdirigerar luften utan att stoppa den först.

ohh.. very interesting indeed. Får helt enkelt göra lite tester när chassit är ihopbyggt, med eller plåt osv.

Visa signatur

"hÖöp!"

Permalänk
Medlem

Om du kör med den ritningen som du har, men lägger ner den så moderkortet sitter upp å ner.

Då suger den in luften nedtill bak, och skickar ut luften uppåt, jag tror det skulle bli bättre.

Visa signatur

-Corsair Spec-Alpha -Intel Core i5-6600K - MSI Z170A KRAIT GAMING - Crucial DDR4 2133MHz 32GB -Asus GTX 980TI STRIX