BSOD vid försök att installera 64-bit OS

Permalänk
Medlem

BSOD vid försök att installera 64-bit OS

Hej!

Jag köpte en ny stationär dator i somras som har dessa specifikationer:

+ Asus P5K Premium/WIFI-AP, P35, DDR2 Socket-775, ATX, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex16

+ Intel Core? 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED m/fläkt

+ Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched M2X1024A-6400 Dimm's

+ Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM

+ Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE svart OEM

+ XFX GeForce 9800GTX 760M 512MB BLACK, PCI-Express 2.0, 2xDVI,Assassins Creed

Efter ett halvår tyckte jag det kunde vara skönt med lite mer minne så jag köpte till 2 st Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB (alltså exakt samma som jag hade i datorn från början). Så nu har jag alltså 4 st likadana minnen i datorn på totalt 4048 MB.

Eftersom ett 32-bitars system inte kan utnyttja hela minnet vill jag prova med Vista 64-bit. Så jag installerade det utan större problem. Men efter ungefär en dag fick jag BSOD med meddelandet:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Efter det kunde jag inte starta datorn utan att få BSOD. Kunde inte ens starta installings CD:n för windows vista utan att få samma blåskärm.

Tog jag däremot ut 2 av minnena så gick det bra att starta.

Just nu kör jag Windows XP 32-bit med alla 4 minnen i och det fungerar bra. Har också provat Windows 7 64- och 32-bit, men på båda så får jag samma BSOD.

Provade att köra memtest86, först med single processor, och sen med multiprocessor (kunde välja vilken man vill köra när memtest startade).
Med singleprocessor startade datorn om innan första testet var klart, med multi fick jag error innan första testet var klart och sen stannade testet.

Prova för ett tag sedan att köra memtest med bara 1 minne i datorn. Jag har för mig att jag då kom till 3:e testet.

Jag misstänker ju att det är något fel på mina minnen, men jag tycker det är konstigt att XP 32-bit fungerar så pass felfritt om minnena skulle vara trasiga.

Hoppas det är någon som har nån idé om vad man kan göra. Jag är tacksam för alla råd och tips jag kan få.

Permalänk
Medlem

testa o höjja volten på dom nya... sen kanske du måste ha nått nytt bios till moderkortet...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Antielefant

Re: BSOD vid försök att installera 64-bit OS

Citat:

Jag misstänker ju att det är något fel på mina minnen, men jag tycker det är konstigt att XP 32-bit fungerar så pass felfritt om minnena skulle vara trasiga.

Varför?

XP kan ju bara använda 3 GB, dvs så den kapar väl antagligen bort det skadade minnesområdet. Vista 64 däremot laddar på alla 4.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Re: Re: BSOD vid försök att installera 64-bit OS

Vad händer när man höjer volten på minnena? Kan de gå sönder om man gör det? Hur mycket ska man höja? Jag har nästan ingen koll alls på hårdvara så ni får ursäkta om jag frågar mycket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Varför?

XP kan ju bara använda 3 GB, dvs så den kapar väl antagligen bort det skadade minnesområdet. Vista 64 däremot laddar på alla 4.

Eftersom det inte är exakt 3072 mb som används i win 32-bit så tänker jag mig att alla 4 minnen måste användas även där, men det kan väl iofs vara fel på några minnesceller kanske. Men borde det sluta fungera om jag sätter ett minne som jag tror är trasigt på första platsen?