Half Life, Gonarch's lair

Permalänk
Medlem

Half Life, Gonarch's lair

Godmorgon.
Tidig i veckan fick jag en lust och köra igenom gamla goda klassiska Half Life. Diggar ju spelet rejält men har fastnat på " Gonarch's lair ", den där stora spindeln som härjar runt som ni vet.
Problemet är att efter första mötet då Gonarch börjar springa mot tunneln och hoppar ner, så stannar fanskapet där bara, den ska ju springa vidare mot öppnare yta. Det finns ingen chans och fortsätta spelet om inte spindelfan följer efter. Har provat allt och tömt allt arsenal men inget händer, Gordon dör kvikt i närkamp eller faller i en stängd pitt utan att Gonarch hakar på.
Kör spelet via steam och vill verkligen köra klart. Tacksam för synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem när jag körde igenom för nåt år sen. Jag minns inte om jag lyckades lösa det på nåt annat sätt än att starta från tidigare sparning. Testa ladda sparningen ett par gången, om det buggar varje gång så måste du nog spela om från tidigare. Om jag minns rätt lol

Permalänk
Medlem

Hände samma sak för mig med, spindeln skulle springa vidare och förstöra ett golv där man kunde hoppa ner sen. Jag har för mig jag gick lös med kofoten, testa att lägga en tyngd på musen och hacka på golvet under tiden du äter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drew_
Hände samma sak för mig med, spindeln skulle springa vidare och förstöra ett golv där man kunde hoppa ner sen. Jag har för mig jag gick lös med kofoten, testa att lägga en tyngd på musen och hacka på golvet under tiden du äter

hahahahahahah

Schysst stil pysen!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Haha......nu minns jag också när du nämnde det taewtf, lite jobbigt att förutom auto/quicksave fick jag hoppa bakåt flera banor, däremot är det ju snabbt åtgärdat och plöja sig igenom alla fyrkantiga streck som försöker ta kål på en. Aaaargh om det blir samma jäkla visa igen dock, få väl ta en eftermiddag och gå lös med kofoten då, lol.
Blue shift nästa.

Permalänk
Avstängd

Får nog köra med "noclip" ifall man fastnar i spelet, Half Life... det var länge sen, installerar nog det i min gamla laptop

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag ibland fastna i hissar när jag åker ner med dom... kan inte ens ta 1 steg då och måste ladda om en sparad fil..... Annars så brukar jag spela genom Hl minst 1 gång om året

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Huh? Spindeln? Va det verkligen så länge sen man spelade half-life? O.o

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cope
Huh? Spindeln? Va det verkligen så länge sen man spelade half-life? O.o

Egentligen är det ingen spindel, det är nåt spndelliknande monster med en jäkla stor "pung" på undersidan... samt dess "springstil" liknar mest en galopperande häst...

Själv så fuskade man sig genom den passagen i spelet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Egentligen är det ingen spindel, det är nåt spndelliknande monster med en jäkla stor "pung" på undersidan... samt dess "springstil" liknar mest en galopperande häst...

Själv så fuskade man sig genom den passagen i spelet...

är det inte sånna som föder headcrabs? läste nånstans att combines använder "pungen" när dom föder upp headcraps som dom skickar iväg i dom där headcrabsraketerna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den har ju en massa baby headcrabs runt sig oxå, så det är nog troligt.

Själv fastnade jag på samma ställe för ca: 2 år sedan när jag spelade det, fattade inte vad som skulle göras så jag har aldrig klarat detta fantastiska äventyr

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Steamversionen av HL är rätt buggig, kom ihåg att man var tvungen att stå och hoppa i hissar för om det skulle komma en laddtid när man stod på hissgolvet så buggade allt ur och man fastnade i golvet. =/

CD-versionen är bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Egentligen är det ingen spindel, det är nåt spndelliknande monster med en jäkla stor "pung" på undersidan... samt dess "springstil" liknar mest en galopperande häst...

Själv så fuskade man sig genom den passagen i spelet...

Ah! Nu ringer det en klocka

Kanske kan kolla upp på steams forum om det är fler som haft problem med det, kanske något valve har kommit upp med en lösning på

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vilka underbara flashbacks man får av denna tråd

Jo det stämmer som Thiesen skrev, kommer inte ihåg hur jag löste det, men har för mig det finns nåt "nät" man ska ta sig genom på marken, eller så var det skjuta, springa, skjuta springa osv medan man antingen följer efter odjuret eller han följer efter Dr. Freeman.

Permalänk
Medlem

Sätter lite liv i tråden....för de som är sugna och köra en nostalgitripp. Det var ett rent nöje och köra igenom tidernas nästintill bästa spel efter flera år. Se till och spara manuellt med jämna mellanrum, steam buggar rejält som många har antytt. Quick save/load är essensiella och befinner man sig i en hiss ( främst opposing force ) ska man hoppa upp och ner hela vägen, annars fastnar hjälten och kommer ingenvart.
Opposing force är klart bäst i mitt tyck, kunde knappt låta bli och köra igenom HL2 + expantionerna.....hoppas det dyker upp seriösa nyheter om uppföljare.
" The situation is looking pretty grim "

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"big momma" kallas väll "spindeln" i folkmun?

konstigt att det buggar genom steam, kanske man ska pröva att köpa cd utgåvan av spelet även om det känns surt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.