Permalänk
Medlem

Liten fråga ang ultra 120 extreme

tjaba.

ingen svår fråga detta!
har en thermalright ultra 120 extreme lr vad den heter! bytte från en nexus kylare som var kass.

de roliga är, när jag är i idle så ligger den på runt 35-40 grader inget farligt men när jag spelar (demigod, battleforge) så går den upp till runt 60-70 grader och sen om jag stresstestar den så tar den på 90 grader!

det sitter en schyte s-flex 1000rpm på den vilket jag tycker borde räcka eller? man har ju sett massa tester om hur otroligt bra den är osv, kan tillägga att prollen är en q6600 som tickar på 2.7ghz vilket jag inte kan bestiga mer för då drar tempen över 100c. kollar tempen med realtemp !
allt detta är monterat i ett antec 1200 så luftflödet är de inget fel på då grafikkortet ett gtx260 gillar o hålla sig under 65 grader i load!

jag vet att prollen kan vara konkav? lr motsatsen! prollen är relativt jämn i ytan har inte gjort nått större test men visst ska den klara av o leverera bättre temps än så utan att lappa! mitt lilla test som ja gjorde var att testa om de gick att vicka på kylarn om man la den mot prollen vilket inte gick men om lappa är ända utvägen eller byta fläkt får ja testa de. tänkte bara fråga lite va ni kan tro vara boven! har lite andra fläktar hemma jag kan testa samt göra en gettomod och montera en till fläkt!

nu så här lite eftersmart som man är när man skriver så kom ja på att fläkten kan vara monterad åt fel håll! HA inte säker dock, fick 30 min på mig att skruva ut allt från datorn o rengöra o montera o ställa tbx datorn så kan ha hamnat fel men tror inte de för om jag är så dålig ska ja dansa naken på plattan!
ska göra lite mer research nu när tjejen åker till grekland i 1 vecka, då kanske man kan få göra nått i lung o ro,alla vet väll hur tjejer kan vara.

samt om jag ska köpa ny fläkt vad rekomenderar ni? behöver inte ha den tystaste fläkten på marknaden me 9 db som alla vill ha då de är en spel dator som spelar musik såfort den är på!

samt om jag ska ge mig på o lappa den så tänkte jag om nån snäll själ kunde länka till en bra guide, har ej tid o kolla nu då jag är på jobbet (kaffepaus/sweclockersurfpaus)

kan slänga upp lite bilder när jag börjar pilla, har en hel mapp me bilder från bygget som ska upp här!

Permalänk
Medlem

Med den prollen, kylaren, fläkten, lådan, och den milda överklocken så måste det nästan vara något skumt med installationen... Fick du på monteringen rätt och använde kylpasta korrekt osv??

Möjligen annars att volten är ställd alldeles för högt, vilket drar upp tempen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Antingen har du kylaren felmonterad alternativt glömt att sätta på kylpasta (eller för mycket pasta), annars har du stora problem med luftflödet.
Ta lite bilder på hur det ser ut i ditt chassi blir det lättare att hjälpa.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

eller så har du för mycket vcore på processorn. max 1.45 till en 65nm processor.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

har glömt o kolla till tråden sorry, den kan ju inte sitta på så många sätt. antingen vertikalt eller horisontelt, min sitter vertikalt med fläkten riktad mot bakre utblåset, kylpastamängden jag använde var ej större än ett riskorn! har ej hunnit kolla i datorn än men de kommer nu i helgen! har kollat på otroligt mkt bluray film sen ja köpte mig en blurayspelare idag är de studentfirande för polarens lillebrorsa men imorrn kan ja klämma in lite omsorg till dumburken! bilder kan jag fixa, vcoren har ja faktskt inte kollat då den står på auto o.O efter lite research som ja fattat de som ska den ligga så lågt som möjligt?

Permalänk
Medlem

Det du ska göra är att ta bort Vcore auto direkt.

jag har en E8400 som går perfekt på 1.3 Vcore, men jag ville som test se hur Auto skulle köra den. Auto drog upp prollen till 1.5 direkt, vilket är nog för att bränna sönder prollen direkt om jag hade suttit en dag eller så på det. Så undvik auto Vcore då det suger.
Din nuvarande Vcore kan du se i bios "PC health".

Annars är det nog kylpastan som även jag hade problem med. Jag skulle då rekommendera ett test där du tar mer än du hade förut. Det e trådfint det där med kylpasta, men testa med lite mer, så kanske du får finare temps. För 90 grader i stress är lite väl.

Problem;

*Vcore för hög, du får testa själv, sedan testa datorn på temps och stabilitet. Jag rekommenderar Intelburn för att se vad du har i load (100% på alla kärnor).

Kylpastan ligger fel, du har för lite, du har för mycket, du har hål där värme kan ligga och mysa.

Din fläkt är enligt test bra, men det betyder inte att ditt chassi är. Din CPU fläkt kan vara hur bra som helst, men om inte frisk och fin luft skickas in, kommer det heller inte kyla bra. Rekommenderar att du kollar upp dina chassi fläktar.

Permalänk
Medlem

som ja skrev har jag ett antec 1200 vilket inte bör vara nå fel me luftflödet, kablarna har jag gömt bakom moderkorts plåten för bästa luftflöde förutom där längst ner där de ligger en fin klump i buntband. men som sagt operation felsökning börjar imorrn kommer med bilder oxå!

Permalänk
Medlem

Asså jag har något liknande problem, inet byggde min och jag har hängt på en fläkt men jag kör på lägsta så den kanske inte gör någon större skillnad men... nu till det skumma. Min processor en AMD955a står på 56C idle (om man nu kan lita på CCC).... vilket jag tycker låter väldigt högt när jag hör referenserna. Jag kör vista och har ett stormsniperchassi...

Frågan är ju.. är installationen korrekt fläkten är åt rätt håll i alla fall?

Permalänk
Medlem

Har samma kylare, samma chassi, och samma CPU
CPU är också en varm B3 stepping
Kör kylaren med en Nexus PWM fläkt, normalvarv på den är knappt 1000RPM
och när CPU belastas 100% ca 1400-1500

Har en varm sommardag 68-70c med Prime95 och mätt med coretemp
clock 3,2Ghz, volt om jag minns rätt ca 1,33

Om du har en G0 stepping bör du få ca 5c svalare temp samt om du har ganska svalt inne ca 20-21c ytterligare -2-4c så max 60-62c bör du få om allt stämmer, jag har just nu 69-67-65-65c

Tänk på att Q6600 börjar trottla vid ca 85C så håll den under alla omständigheter under den tempen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300