Permalänk
Medlem

Hjälp! Första lysdioderna

Hejsan

köpte för några dagar sen ett lödkit och lite lysdioder, on/off switchar, motstånd, mm mm.

Tänkte nu att jag skulle börja lite mjukt för att se hur allting fungerar. Hittade då en gammal nokialaddare hemma som jag tänkte kunde få hjälpa till att lysa upp min första lysdiod!

Den är märkt såhär:
Output: 3.7V (likström), 355mA

Jag hade tänkt mig en röd normalintensiv lysdiod som drar 20mA och pallar max 2V. Därför kommer jag koppla in ett motstånd på 150Ohm (max 0.25W) innan (det var det lägsta motstånd jag hade till handa).

När jag klippt av delen som ska gå in i mobiltelefonen finner jag två sladdar, en svart och en vit. Hur vet jag vilken som är + respektive - ? Och hur vet jag vilket av benen som är + respektive - på lysdioderna (ett är lite längre än det andra), och spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem

När det gäller lysdioden "brukar" det långa benet vara + (anoden) men finns ingen garanti att det är det.
Ett säkert sätt är att kolla på själva häljet på dioden, på en sidan kommer en liten del av höljet att vara borta så den har en rak sida kan man säga, benet på den sidan är - (katoden).... dålig förklaring men titta noga på den så ser du att den inte är helt rund i botten.

När det gäller laddaren eller transformatorn. så antingen får du öppna den så kanske det går att se eller står vilken som är + och - eller så får du mäta med ett instrument eller alternativt bara testa med en lysdiod.

...hm den transformatorn verkar dock ge ut ganska mycket mer ström än vad dioden ska ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmont
När det gäller lysdioden "brukar" det långa benet vara + (anoden) men finns ingen garanti att det är det.
Ett säkert sätt är att kolla på själva häljet på dioden, på en sidan kommer en liten del av höljet att vara borta så den har en rak sida kan man säga, benet på den sidan är - (katoden).... dålig förklaring men titta noga på den så ser du att den inte är helt rund i botten.

När det laddaren eller transformatorn. så antingen får du öppna den så kanske det går att se eller står vilken som är + och - eller så får du mäta med ett instrument eller altnativt bara testa med en lysdiod.

...hm den transformatorn verkar dock ge ut ganska mycket mer ström än vad dioden ska ha.

Tack för svar! Tror jag förstod vad du menade med benet på lysdioden, den är liksom lite platt på ena sidan och alltså inte helt rund hela vägen?

Ja den ger mycket mer ström, men det fixar väl resistorn (motståndet)?

Om jag nu testar med en lysdiod och det är fel + och - pol, vad kan då hända?

Permalänk
Medlem

Vit sladd på laddare brukar vara plus.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk

du kan bara vända lysdioden åt ett håll vänder du den fel så lyser den bara inte

de brukar oftast vara röd som e + (men e inte säker om de e de på laddare)

och på dioden så e de den längsta "pinnen" som e +

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Svart är - Röd är + på laddaren.
Så vitt jag vet så händer det mer eller mindre inget om du sätter +-
fel på dioden, den tänds bara inte. Rätta mig om jag har fel?

Långa benet är oftast + som ovanstående sa.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Citat:

[i]Ursprungligen inskrivet av Cryp

Om jag nu testar med en lysdiod och det är fel + och - pol, vad kan då hända?

den lyser inte

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

En resistor sänker inte strömen bara spänningen... om jag inte helt fått hjärnstillestånd nu...

edit. var nog lite fel där det sänker strömen men om strömen överstiger 20mA på lysdioden går den sönder sen måste resistorn sättas i serie med tror jag om det ska begränsa ström

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp! Första lysdioderna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Jag hade tänkt mig en röd normalintensiv lysdiod som drar 20mA och pallar max 2V. Därför kommer jag koppla in ett motstånd på 150Ohm

Eeeh, inte spelar det någon roll om du matar med 2v eller 5v eller något mellan det. Det enda du kommer korta av är livslängden.

Normalt så går nästan alla leddare bra vid runt 3.5v så 3.7 gör ingen skillnad.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hjälp! Första lysdioderna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Eeeh, inte spelar det någon roll om du matar med 2v eller 5v eller något mellan det. Det enda du kommer korta av är livslängden.

Normalt så går nästan alla leddare bra vid runt 3.5v så 3.7 gör ingen skillnad.

Matar du en 3.5V lysdiod med 5V så kan du se fram i mot ett par korta sekunders glatt lysande

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Sådärja! Det funkade ju nu ska jag se om jag kan koppla in en strömbrytare och sedan några flera dioder i serie/parallellt

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hjälp! Första lysdioderna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marre_p
Matar du en 3.5V lysdiod med 5V så kan du se fram i mot ett par korta sekunders glatt lysande

Nej, några minuter ca 3-13 min.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

För en gångs skull vet trådskaparen att det behövs skyddsmotstånd. Vad händer då? Jo, erbarmliga puckon försöker övertyga att så inte behövs, och bidrar alltså med okunskap om såväl motstånd, ström som spänning.

Lysdioder är inte precis ideala dioder och tål väldigt lite backspänning, typiskt framspänningsfallet upp till kanske 5 volt. Högre backspänning och lysdioden *går* sönder. På mikrosekunder.

Om man inte vet polariteten på en spänningskälla, i detta fall mobilladdare kan man antingen testa sig fram som framgått; om lysdioden inte lyser är den backvänd. Spänningen 3,7 volt är tillräckligt låg för att dioden ska kunna överleva. Däremot, 355 mA @ 3,7 V är mer än väl tillräckligt för att permanent skada en LED i framriktningen varvid man ska ha ett motstånd.

Det minst klantiga och mest professionella sättet - i brist på multimeter - är att motkoppla två lysdioder, koppla ett motstånd i serie och se vilken diod som lyser! Denna diod kommer också skydda den _andra_ så att denne inte får för hög backspänning. Med motkopplade dioder kan den enes backspänning aldrig överskrida den andres framspänning.

Alltså:

----R-------|<------- \-->|--/

Man _bör_ ha en multimeter. Om man inte har en sådan krävs _mer_ kunskaper eller eftertanke för att göra rätt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321
den lyser inte

Ja, och eftersom en lysdiod sällan klarar mycket mer än framspänningsfallet backspänt, kan den också gå sönder. Räkna inte med att en högintensiv lysdiod klarar mer än 5 volt åt fel håll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmont
En resistor sänker inte strömen bara spänningen... om jag inte helt fått hjärnstillestånd nu...

edit. var nog lite fel där det sänker strömen men om strömen överstiger 20mA på lysdioden går den sönder sen måste resistorn sättas i serie med tror jag om det ska begränsa ström

...vilket givetvis sänker spänningen över lysdioden lika väl. Det vore en fördel om de som uttalar sig om strömmar, spänningar och motstånd åtminstone kunde Ohms lagar som vilken mellanstadieelev som helst kan lära sig. När man sänker strömmen till 20 mA genom dioden kommer alltså spänningen _över_ den vara nominellt, typiskt 1,85-3,8 volt beroende på variant.

Om man inte orkar räkna ut vilket motstånd man ska ha, ta då 50-100 ohm per volt hos strömkällan - det är ett bra riktmärke. Det ger en framström på ungefär 10-20 mA, aldrig mer än 20 mA (vid 50 ohm/V blir strömmen en asymptot till 20 mA med ökad spänning).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Eeeh, inte spelar det någon roll om du matar med 2v eller 5v eller något mellan det. Det enda du kommer korta av är livslängden.

Normalt så går nästan alla leddare bra vid runt 3.5v så 3.7 gör ingen skillnad.

Vad har du för erfarenheter av högintensiva LEDs? Vad har du för strömbegränsning i din strömkälla? Vet du över huvud taget vad du pratar om? Koppla en röd högintensiv LED till 3,7 volt med låg impedans och du kortar livslängden till sekunder eller minuter. Även om den faktiskt fortsätter _lysa_ så har den ändrat sitt spektrum, sin verkningsgrad (till det sämre) och inte sällan själva strålloben också! Lysdioder, i synnerhet signaldioder kan faktiskt _explodera_ vid för hög ström.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Nej, några minuter ca 3-13 min.

3-13? Varför ett sådant specifik intervall? Du försöker väl bara låta kunnig, men ingen går på det. Det är mycket svårt att förutsäga vad som händer när en lysdiod får överström. Det beror inte bara på färg och märke utan även batch och variationer exemplar för exemplar.

Edit: En eloge till trådskaparen som uppenbarligen använt motstånd dumheterna i tråden till trots!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Graded.se

Haha, MBY lika underhållande som vanligt!

Ontopic: Kul att se ett brinnande intresse! Lycka till med fortsatt labb!

Permalänk
Medlem

MBY 4tw

Har gått El-teknisk med datainriktning på gymnasiet men lyckades ändå med att mästerligt koppla in 4,7v lysdioder utan motstånd till moderkort för länge sedan tyckte att det var ett väldigt starkt sken och när man satte fingrarna mot plasten så var det brännhett

Så, man måste ta sig en funderare först på vad man håller på med och framförallt inte komma med "tips" när man inte har en aning om vad man pratar om.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Tack för de givande svaren, och fy på er som uttalar er utan koll. Tack för att du kom och styrde upp MBY

Har köpt en så kallad "Helping Hand" nu, och tänkte ge mig på något lite mer avancerat (och framförallt snyggare), men jag tycker nog att den här tråden har nått sitt slut

Permalänk
Avstängd

"Helping Hand" skulle vara en bra grej om det inte vore för att de vanliga hade sådan usel kvalité. Jag har helt slutat använda dessa så jag upptäckt att de stjälper mer än hjälper. Ett tips är skruvstycken eller skruvstäd, gärna med två frihetsgrader. Edit: Det är subjektivt så klart. Vissa kanske tycker det är en förträfflig pryl.

Något du absolut bör skaffa om du ska labba med elektronik är en multimeter. En billig sådan kostar en bit under hundralappen och duger utmärkt och kommer vara till stor hjälp! Lycka till med elektroniken!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har koll på allt som du nyss tog upp, men vad jag menade med att det inte var säskillt viktigt med exact spänning och resistor i vanligt labb syfte.

3-13 min var en ungefärlig uppskattning av hur lång tid en led brukar klara sig på 5v, enligt min egen erfarenhet.

Jag ville naturligtvis inte sprida någon form av okunskap eller att få mig själv att framstå som okunnig. Även om det blev så omedvetet

Så ber om ursäkt för missförståndet

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

MBY: Tyvärr har kunskapen försvunnit från forumet länge sen.

Undra hur många bilar, datorer och hus hade brunnit ner om du inte var här?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

den sladden med vita ränder på laddaren är - .och den helsvarta är +

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera dig att ta en liten titt på denna sidan http://led.linear1.org/led.wiz .
Det är väldigt enkelt att räkna på dioder och strömbegränsande motstånd så var inte rädd för ekvationerna, du kommer tjäna på det i längden. Jag rekommenderar att du köper lite mindre motstånd också för 1500 ohm är för mycket om du har en normal strömförbrukning på dioderna (20mA brukar vara lagom).

Du ska i detta fall ha 100 ohms motstånd, (3.7V supply, 2V över dioden, 20mA igenom). Jag skulle inte rekommendera att du parallell kopplar mer än 15 dioder med tillhörande motstånd till din adapter då den kan bli för varm...

Jag kan bara hålla med MBY, multimeter är alltid bra att ha hemma. Du kommer långt med en billig, det finns oftast ingen anledning att köpa en dyr modell om du inte vet vad du gör

Ps. Är det någon som har tips på en liten (max ø5mm) högintensiv diod med stor spridningsvinkel så skicka gärna ett PM.

Permalänk
Medlem

tänk på att laddaren inte brukar ge den rateade spänningen mät upp med multimeter först innan du bestämmer motstånd

Permalänk
Medlem

Nu är detta en gammal tråd som folk bör ge upp på, jag köpte multimeter för länge sedan och har "stenkoll" på det här nu

http://www.besthongkong.com/product_info.php?products_id=25&o...

sådana LEDs har jag köpt till mitt nästkommande projekt, väntar på leverans men tror att de kan vara väldigt bra!

Som sagt; nu ger vi upp den här tråden