Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Starta program i cmd.

Tjenare.

Kan man göra egna kommandon i CMD så om man t.e.x. skriver "Firefox" Så startas Firefox utan att man behöver skriva "C:\Program\Mozilla Firefox\Firefox.exe" Utan att enbart skriva "Firefox" så blir det egentliga kommandot "C:\Program\Mozilla Firefox\Firefox.exe"

Kan man även göra så om t.e.x. Skriver "Firefox" Så startas programet efter en liten text som "Launching program 3. 2. 1." Och så popar Firefox upp?

Någon som kan säga hur man gör om det ens går eller rikta mig till någon sida som förklarar. Med eller utan text, vill bara kunna starta program genom CMD med ett enkelt "ORD" eller "123" så startas det programmet kommandot är tillsagt att utföra?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna göra en batchfil och lägga den i en mapp som finns med i %PATH%-variabeln. Men varför vill du starta saker från cmd? Windows är inte riktigt gjort för det.

Permalänk

Jag är ingen batch fil programerare men så här löste jag ditt problem

I din usermapp på datorn (XP: documents and settings/anvnamn VISTA&W7: users/anvnamn) så gör du en fil som heter det du vill att ditt kommando ska vara t.ex. firefox.bat. Sedan högerklickar du på den och väljer redigera. I rutan som kommer upp så skriver du något i den här stilen:

@echo off title Starting Firefox >nul echo Starting firefox cd C:\Program\Mozilla Firefox\ >nul firefox.exe >nul

för att starta firefox genom cmd nu så startar du bara cmd och skriver firefox

Freddish, over and out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddish93
Jag är ingen batch fil programerare men så här löste jag ditt problem

I din usermapp på datorn (XP: documents and settings/anvnamn VISTA&W7: users/anvnamn) så gör du en fil som heter det du vill att ditt kommando ska vara t.ex. firefox.bat. Sedan högerklickar du på den och väljer redigera. I rutan som kommer upp så skriver du något i den här stilen:

@echo off title Starting Firefox >nul echo Starting firefox cd C:\Program\Mozilla Firefox\ >nul firefox.exe >nul

för att starta firefox genom cmd nu så startar du bara cmd och skriver firefox

Freddish, over and out

Tack, men det funkar inte för mig :/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greveen
Tack, men det funkar inte för mig :/

Vad händer? Se som sagt till att lägga filen i en mapp som finns med i PATH-variabeln (ändra i Systemegenskaper -> Avancerat -> Miljövariabler eller lägg filen i till exempel c:\windows\system32).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad händer? Se som sagt till att lägga filen i en mapp som finns med i PATH-variabeln (ändra i Systemegenskaper -> Avancerat -> Miljövariabler eller lägg filen i till exempel c:\windows\system32).

Jag har fått det att funka nu med

@echo off
START "Firefox" "C:\Program\Mozilla Firefox\firefox.exe" firefox

Nu måste jag bara lösa så att det startar med startsidan istället för www.firefox.com/par :S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greveen
Nu måste jag bara lösa så att det startar med startsidan istället för www.firefox.com/par :S

Testa
@echo off
"C:\Program\Mozilla Firefox\firefox.exe" www.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Testa
@echo off
"C:\Program\Mozilla Firefox\firefox.exe" www.sweclockers.com

Attans det funka inte, men jag testa att redigera bat filen och hittade firefox\par, la till sweclockers.com och nu funkar det perfekt!

tack!

Permalänk
Medlem

Annars om man vill så kan man göra en genväg, lägga i system-mappen och sen kan du starta programet genom Kör.

Dvs, för att starta Firefox behöver du bara skriva firefox. Givetvis ska genvägen då endast heta firefox

Permalänk

Eller så testar du Launchy och finner lösningen på alla dina svar.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moddelkaj
Eller så testar du Launchy och finner lösningen på alla dina svar.

Eller så testar man windows7.