DELL 2209WA - bör jag slå till?

Permalänk
Hedersmedlem

DELL 2209WA - bör jag slå till?

Hejsan kära sweclockers!

När jag såg det här höll jag på att gå i taket av upphetsning (okej, kanske en liten överdrift), när jag insåg att den inte hade en TN-panel, men ändå är billig!

Jag är inte, och har aldrig varit, jättekräsen med vad jag har för skärm. Dock så har jag blivit mer och mer sugen på att byta ut min gamla Samsung 940BF (19", 1280x1024). Nu när jag jobbar i sommar så funkar även ekonomin, så...

Nu är då frågan: Tycker ni att jag ska slå till? Jag kommer koppla skärmen till en stationär PC med en E6600 @ 3.2Ghz med 2GB RAM och ett 8800GT som kör Windows 7.

Det jag gör på datorn är framförallt spela, men också en hel del skolarbete och en del bild- och videoredigering.
Det jag är orolig för är att prestandan i spel kommer gå ner under en acceptabel nivå. Jag är ganska kräsen med FPS i spel (vill ha minst 70 fps konstant), hur tror ni det kommer funka med min dator? Jag är självklart medveten om att jag kommer behöva dra ner på detaljnivåerna en del (kommer självklart bara spela i native).

Det skulle också vara trevligt att veta om input-lag kommer orsaka några problem för mig? Jag läste att 2209 har viss input-lag. Jag har ingen aning om hur min Samsung står sig på den fronten, men har jag anledning att oroa mig för input lag?

Jag läste också nånstans att den har en generös döda-pixlar-policy som inte tillåter några döda pixlar, stämmer detta? 3 års garanti är inte fel det heller...

Det blev visst många mer eller mindre förvirrade frågor, men jag hoppas ändå på lite vägledning!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja! Speciellt med tanke på att du inte redan har en widescreenskärm. Om du är orolig för upplösningen i spel, så kan du med hjälp av nVidias drivrutiner lägga in svarta kanter och köra lägre upplösningar i "native".

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Hedersmedlem

Responstiden verkar lite i minsta laget (6ms) jag rekommenderar 2ms vid spelande och du kommer nog få dra ner detaljnivån på spelen rätt så mycket om du kör med ett 8800gt.
I alla fall medium med 1680*1050 i upplösning om du spelar spel som crysis och sådana krävande.
Förutom det funkar den nog rätt bra.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gfield
Ja! Speciellt med tanke på att du inte redan har en widescreenskärm. Om du är orolig för upplösningen i spel, så kan du med hjälp av nVidias drivrutiner lägga in svarta kanter och köra lägre upplösningar i "native".

Det låter ju kanonbra, tack för det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gfield
Responstiden verkar lite i minsta laget (6ms) jag rekommenderar 2ms vid spelande och du kommer nog få dra ner detaljnivån på spelen rätt så mycket om du kör med ett 8800gt.
I alla fall medium med 1680*1050 i upplösning om du spelar spel som crysis och sådana krävande.

Jag kan aldrig tänka mig att jag skulle se någon skillnad mellan 2ms som det är på min nuvarande skärm och 6ms, eller tror du verkligen det?
Att spela med mediuminställningar i krävande spel har jag absolut inga problem med. Tack så mycket för din input!

Permalänk
Hedersmedlem

Nja kanske inte och jag har tyvärr inget att jämföra med själv eftersom min första platta efter de gamla crt blev en med 2 ms.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Sötast

ms tycker jag är ett föråldrat begrepp. Det är inget som märks idag, det var på de första panelerna någonsin.

Självklart ska du slå till på 2209WA, sitter på den själv. Helt underbar.

Permalänk

Re: DELL 2209WA - bör jag slå till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
...
Det skulle också vara trevligt att veta om input-lag kommer orsaka några problem för mig? Jag läste att 2209 har viss input-lag. Jag har ingen aning om hur min Samsung står sig på den fronten, men har jag anledning att oroa mig för input lag?

...

Gick inte att hitta några riktiga siffror på din 940BFs (boyfriends? ) input-lag annat än folk skrev att det inte var något problem. Men lite fördröjning har den garanterat, det har alla TFTer som släppts hittills undantaget kanske två, tre modeller.
Skulle tippa på att Dellen har aningen mer input-lag men det är inget de allra, allra flesta känner av om man säger så.

Självklart bör du slå till om du nu inte känner för att lägga det dubbla på en skärm.
Dustin har dock haft sitt kampanjpris i två månader, innan dess var den faktiskt ännu billigare en kort period, vi får väl se när de tar och höjer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
ms tycker jag är ett föråldrat begrepp. Det är inget som märks idag, det var på de första panelerna någonsin.

Det där tycker jag var bra sagt.
Sen kan man faktiskt se konstigheter i vissa enstaka fall, men det gäller såvitt jag vet alla LCD-skärmar som finns idag.
Här är ett exempel från en recension av TS nuvarande skärm.
Nog för att den är gammal men har inte alla skärmar som säljs idag fortfarande overdrive-teknik? Det kan ge upphov till en del skumma effekter (som märks i vissa speciella, oftast väldigt sällsynta situationer).

Citat:

So does the 940BF ghost? Here’s the simple response: sorta but not really. The 940BF will only ghost in a very specific situation, and even then it will barely be noticeable. In almost any situation, you’d swear you were playing on a CRT. Every single movement is completely fluid, and you won’t notice a single ghost until you have a dark object move on a light-gray background. In this situation, the dark object, oddly enough, leaves a white ghost, a brighter color than the background it’s moving against. So basically, a grenade being thrown through the air on a map that’s overcast, like dod_donner, leaves a white contrail on it. This is not something to worry about though. The first reason is that this specific situation isn’t the most common thing in the world and it doesn’t directly affect any gaming situations. Secondly, it took us two weeks of playing on this thing to notice it. Once you know what to look for, it’s easy to see. However, it’s such a small problem compared to what we witnessed on that abysmal lan monitor that we can’t fault Samsung for it.

En sak till, senaste recensionen av 2209WA.
http://flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=124471404...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för ditt inlägg, Jonte! Det där om ghostingen på min nuvarande skärm var intressant att läsa, det är faktiskt inte något jag nånsin lagt märke till, och jag har haft den i 3 år nu!

Jag håller också med er om att responstid inte verkar vara relevant nu för tiden. Jag har spelat på en urgammal Dell-LCD som har 24ms responstid. Där snackar vi ghosting värd sitt namn!

Min danska är inte superbra, men den recensionen verkade säga precis samma sak som alla andra recensioner och omdömen, att det är en grym skärm!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng

Du har ingen koll, och du rekommenderar ändå folk saker? Bra där, inputlag spelar roll. 6 i ms märker du inte av, ingen märkbar skillnad mot 2, däremot kan inputlaget förstöra vid spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack så mycket för alla snabba inlägg! Skärmen är nu beställd, jag tror att jag kommer bli jättenöjd!

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Någon som vet skärmens input lag?

Permalänk

Har du fått skärmen än ts? Om du har fått den, vad tycker du om den?

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk

vad gör den där skärmen så himla prisvärd? tacksam för svar

Permalänk

Hoppas jag får min 2209wa skärm på fredag, beställde från Dustin i söndags och räknar med att Qpad hörlurarna kommer in i morgon så dom skickar det pronto så att jag har alla grejerna på fredag.

Dock var jag sjukt mycket inne på att köpa nec 2690wuxi2 men kände att IPS tekniken inte riktigt är mogen för min del så tänkte prova dellen först och senare om något år köpa en uppdaterad nec med IPS teknologin.

Input lag på denna har jag sett olika siffror på, en fick 9ms som medelvärde en annan fick 20ms. Men överlag har denna skärmen fått väldigt bra betyg för det man får för priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik_Ljung
vad gör den där skärmen så himla prisvärd? tacksam för svar

Länkar till en annan tråd så samma sak inte behöver skrivas om och om igen.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=925...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kizzy
Hejsan.

Någon som vet skärmens input lag?

Mellan 0 och 30, medel låg vid typ 20 tror jag, men har även hört om sjukt låga siffror på den. Tror på 15-20 själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz

håller med. vi märker absolut ingen skillnad på 2 eller 6 , de e för fort för oss ändå för de ska bli "lagg" Men dock är det bra å ha en som går lågt för då är det bättre andrahandsvärde på den _=

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ctrl.alt.elit
Har du fått skärmen än ts? Om du har fått den, vad tycker du om den?

Ja, jag fick den i går, Dustin är bra på leveranserna!

Jag måste säga att jag är fantastiskt nöjd med den. Efter att ha dragit ner brightness ganska rejält och minskat skärpan lite så trivs jag enormt bra med den!

Jag är ingen expert på skärmar alls, men t o m jag kan se att detta är en bra skärm! Färgerna ser otroligt naturliga och jämna ut. Betraktningvinklarna är superba jämfört med min gamla Samsung 19" med TN-panel. Svärtan är riktigt bra också.

Ghosting har jag inte märkt något alls än så länge. Tror inte jag är tillräckligt kräsen för att märka och/eller jämföra input lag o s v, men allt känns helt okej med musrespons i spel.

Foten är otroligt bra. Hela konstruktionen känns väldigt stabil, trots att foten kan vridas och vändas och höjas/sänkas väldigt mycket. Designen är klockren tycker jag. Den är stilren, och knapparna är få och diskreta.

Menyerna för inställningar är bra upplagda och välstrukturerade. Menyn finns inte på svenska för den som kanske bryr sig om det.

Då var det bara det negativa kvar... Tyvärr ger skärmen ifrån sig ett surrande/pipande ljud när det har blivit varm (ca 10-15 minuters användning). Jag tvivlar på att detta ljudet ska vara där, och jag tänker returnera den till Dustin asap. Ljudet är inte jättestarkt, det hörs inte ens när jag sätter på mig mina hörlurar, och det är möjligt att alla inte ens kan höra det (högfrekvent ljud), men jag tänker ha den här skärmen ett bra tag framöver, så jag tänker inte behålla ett exemplar med någon typ av fabriksfel.

Där var mitt korta och enkla omdöme, tack för mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Mellan 0 och 30, medel låg vid typ 20 tror jag, men har även hört om sjukt låga siffror på den. Tror på 15-20 själv.

Tycker du det är bra värden om man spelar online spel som t.ex. TF2, L4D, counter-strike med mera?

Permalänk

Skulle inte tvekat för de priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker du det är bra värden om man spelar online spel som t.ex. TF2, L4D, counter-strike med mera?

Ja, det är inte märkbart och iaf 60% sitter med samma inputlag, 30% med mer och 10% med crt eller tfts med mindre. Uppskattade lite men du fattar iaf.

Jag vet inte hur mycket jag har på min skärm, men det ligger nog nära där, och det funkar ypperligt att spela på enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag hämtade ut en Dell 2209WA tidigare under kvällen. Jag är absolut ingen expert vad gäller bildhantering, hur färger ska se ut med mera, men betrakningsvinkeln är rejält överlägsen min Samsung 960BF (3½år gammal). Färgerna är bra och skärpan är bra. Testade ARMA 2 lite snabbt, och skärmen verkade hänga med bra. Splinter Cell vore kul att testa igen för jag vet om att svart inte riktigt var svart på min 960BF.

Är det någon som vet vad inställningarna bör stå på? Jag tycker det ser bra ut som det är nu. Contrast och brightness på 75 båda två!

Edit: Skärmen blir väldigt, väldigt varm. Är det normalt? Bra mycket varmare än min 960BF (den drar väl iofs mer ström!)!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Citat:

Då var det bara det negativa kvar... Tyvärr ger skärmen ifrån sig ett surrande/pipande ljud när det har blivit varm (ca 10-15 minuters användning). Jag tvivlar på att detta ljudet ska vara där, och jag tänker returnera den till Dustin asap. Ljudet är inte jättestarkt, det hörs inte ens när jag sätter på mig mina hörlurar, och det är möjligt att alla inte ens kan höra det (högfrekvent ljud), men jag tänker ha den här skärmen ett bra tag framöver, så jag tänker inte behålla ett exemplar med någon typ av fabriksfel.

Min gav också ifrån sig ett irriterande ljud. Det kom så fort man drog ned ljusstyrkan lägre än 100%, och eftersom skärmen är väldigt ljus från början hamnade ljusnivån på 10%. Då jag för övrigt har en helt tyst dator (vattenkyld) helt utan fläktar i samma rum, så ansåg jag ljudet ej acceptabelt. Ljudet hördes även med musik på, från högtalare eller hörlurar.
Skärmen drabbades av samma öde som din, dvs returnerades.
I övrigt en ok skärm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe

Edit: Skärmen blir väldigt, väldigt varm. Är det normalt? Bra mycket varmare än min 960BF (den drar väl iofs mer ström!)!

Ja den blir väldigt varm, men ska inte vara någon fara.

Får min imorgon, jäkla spännande det kommer bli. Hoppas jag får en tyst skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har inte något surr och jag är mkt ljudmedveten.

Har försökt "höja" skärmen, går det verkligen? Har inte klurat ut hur iaf!!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Hedersmedlem

Till min stora förvåning har det surrande ljudet från min skärm försvunnit spårlöst! Underbart!

DeluxXxe: Min blir också varm, jag är ganska säker på att det är normalt, men knappast skadligt. Man kan höja skärmen, dock så vet jag inte om den är "höjd" till max när man packar upp den (låter ju ganska korkat att den skulle vara det?). Det är bara att ta tag i den och dra uppåt, behövs inte alls mycket kraft hos mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Till min stora förvåning har det surrande ljudet från min skärm försvunnit spårlöst! Underbart!

DeluxXxe: Min blir också varm, jag är ganska säker på att det är normalt, men knappast skadligt. Man kan höja skärmen, dock så vet jag inte om den är "höjd" till max när man packar upp den (låter ju ganska korkat att den skulle vara det?). Det är bara att ta tag i den och dra uppåt, behövs inte alls mycket kraft hos mig.

Den var tydligen på högsta redan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur går det med spelandet på skärmen? Du sa att du spelar mycket. Har du provat spela på online spel? Får du bra score?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Hur går det med spelandet på skärmen? Du sa att du spelar mycket. Har du provat spela på online spel? Får du bra score?

Det går utmärkt att spela på skärmen. Jag har testat de flesta typer av spel, och jag har aldrig sett någon ghosting, och input lag vet jag inte... Jag har inte haft en CRT på 6 år, så jag har inte så mycket att jämföra med!

Permalänk

Hur får man den i 75hz. Har den i 60hz nu och det är jobbigt att titta på skärmen.

Jag har ATI 4870, vista ultimate 64. Har använt powerstrip funkar ej. På nvidia korten kunde man lösa det genom att skapa en egen profil för att fixa problemet men hur ska vi ATI användare fixa detta?