Permalänk
Medlem

Laptopöverflöd och beslutsångest.

God afton alla här på SweClockers.

Nu har minsann tiden även kommit för mig att ge sig ut på jakt efter ett vackert litet maskineri som förhoppningsvis ska kunna uppfylla mina "krav", men det tycks finnas en mindre insjö av olika laptops och just därför vänder jag mig slutligen, likt så många andra, till lite önskemål om åsikter här på forumet.

Nå, vad ska jag nu använda datorn till? Man skulle kunna säga allting, men för att göra det hela lite klarare: jag är en person som ofta råkar befinna mig på andra ställen än hemma vid min stationära dator samt att jag har ett visst intresse i att spela, och därför letar jag efter en laptop jag kan ha med mig som ska kunna klara av en del. Kriterierna jag försöker uppfylla är:

* Minst 15 tums skärm, vilket dock inte tycks vara särskilt svårt att uppnå i dagsläget.
* 4gb RAM, inte heller allt för besvärligt och datorer med mindre kan man alltid uppgradera lite.
* Grafikkort och Processor som åtminstone bör klara av lite kommande titlar som BF 1943, Diablo 3 och Star Craft 2 samt inte heller svika med dagens titlar som WoW etc. Dock är jag heller inte så ruskigt kräsen att allt ska köras på max grafik, det är sånt stationära datorer finns för.
* HDMI-uttag är verkligen ett plus.

Jag utgick ifrån en budget på cirkus 6-8k kronor för att se hur långt man kunde komma, och efter en del möda och besvär hittade jag följande datorer som jag på ett eller annat sätt tycker uppfylla lite av det jag söker efter. Och nu kommer hela poängen med denna forumpost; är jag på rätt spår?

Jag tog mig även friheten att kolla upp vardera laptops processor och grafikkort på Notebookchecks benchmark-lista, varpå deras position i listan tas upp nedan.

HP DV6-1100.SO
Processor: Turion X2 Dual Core RM-75 (plats 83)
Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 4530 (plats 85)

Acer Aspire 5738G
Processor: Intel Core 2 Duo Mobile T6400 (plats 63)
Grafikkort: nVidia GeForce G105M (plats 102)

HP DV6-1128EO
Processor: Turion64 RM-74 (plats 84)
Grafikkort: ATI HD4530 (plats 85)

Toshiba Satellite P300D -215
Processor: AMD Athlon X2 Dual-Core QL-64 (plats 88)
Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD 3650 Hypermemory (plats 71)

Dell Vostro 1720
Processor: Intel Core 2 Duo P8600 (plats 31)
Grafikkort: NVIDIA GeForce 9600M GS (plats 67)

Acer Aspire 5930G
Processor: Intel Core 2 Duo P7350 (plats 51)
Grafikkort: NVIDIA GeForce 9600M GT TurboCache (plats 56)

Hum.. ja. Förhoppningsvis kan kanske någon lite mer datorkunnig urskilja vad jag är ute efter samt ifall någon av de ovannämna bör undvikas likt pesten. Eller helt enkelt om det finns några egna åsikter där ute om bra datorer, möjligtvis i min prisklass.

Vad skulle möjligtvis kunna saknas.. hmm.. jag tror inte jag lär vara i behov av något dunderbatteri då eluttag nästan alltid brukar finnas till hands. Någorlunda stryktålig bör den väl också vara trots att jag försöker vara hur försiktig som helst vid transport etc. Snitsiga färger och former är heller inte världens största krav, men kanske ett litet plus i kanten.

Ursäkta om det blev en lite lång post, jag försökte bara ge så mycket imformation som skulle kunna tänkas behövas. D:

Tack på förhand.

Permalänk

Jag skulle valt någon av HP datorerna eller Dell Vostro 1720.

1. Dell
2. HP dv6 - 1100
3. HP dv6 1128

Både HP och Dell har bra kvalitet och bra support. Dell datorn har bäst prestanda. Toshiba och Acer skulle jag personligen aldrig köpa då deras kvlaitet och support lämnar en del att önska.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Permalänk

Skulle köpa https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-6930g-vista-...

den har vart med i metro och fick 4 / 5.

och du ser på inet vad datorerna får på 3dmark.

Permalänk
Medlem

@trollhattan: Acer Aspire 6930G Vista Premium ser minsann väldigt läcker ut, men ja, den ligger också på en till två extra tusenlappar. ;<

@Skutte007: Tackar så hjärtligt för din åsikt D: ska se om jag kan hitta några fler reviews om dem tre.

Permalänk

Dustin

HP PAVILION DV6-1105 AMD 2.1 3GB/320 DVDRW 15.6#VHP 6.990 kr
(ATI Mobility Radeon HD 4530)

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50