Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har jag rätt till script och lösenord?

Permalänk
Medlem

Har jag rätt till script och lösenord?

Jag är tekniskt ansvarig på en campingplats i norra Sverige. (Låter lite häftigare än det är, jag kan inte oerhört mycket, har ingen utbildning...)

I vilket fall så beställde min chef trådlöst internet över hela campingområdet för 1,5 år sedan. Detta var av ett mindre företag som kallar sig Inside Internet Independent SurfZones.

Överenskommelsen mellan dem var att vi skulle sälja s.k. internetkort, alltså 'tid' på Wi-Fi:t. Det fungerade sisådär förra sommaren och det var många kunder som tyckte det var för dyrt. (ex 69kr för en dag). Därför tog vi beslut att avskaffa kostnaden, alltså införa gratis internet för campingens alla gäster.

Det är här problemen dyker upp. Jag har varit i kontakt fram och tillbaka med dem och de vägrar blint ge någon information om ex. lösenord på accesspunkterna eller IP-adresser på dessa eller deras script till routern osv.

Någon som vet om jag har någon juridisk rätt att få dem att lämna ut dessa uppgifter?

Tack på förhand
KuddZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuddZ
Jag är tekniskt ansvarig på en campingplats i norra Sverige. (Låter lite häftigare än det är, jag kan inte oerhört mycket, har ingen utbildning...)

I vilket fall så beställde min chef trådlöst internet över hela campingområdet för 1,5 år sedan. Detta var av ett mindre företag som kallar sig Inside Internet Independent SurfZones.

Överenskommelsen mellan dem var att vi skulle sälja s.k. internetkort, alltså 'tid' på Wi-Fi:t. Det fungerade sisådär förra sommaren och det var många kunder som tyckte det var för dyrt. (ex 69kr för en dag). Därför tog vi beslut att avskaffa kostnaden, alltså införa gratis internet för campingens alla gäster.

Det är här problemen dyker upp. Jag har varit i kontakt fram och tillbaka med dem och de vägrar blint ge någon information om ex. lösenord på accesspunkterna eller IP-adresser på dessa eller deras script till routern osv.

Någon som vet om jag har någon juridisk rätt att få dem att lämna ut dessa uppgifter?

Tack på förhand
KuddZ

Ni har ju brutit överenskommelsen om ni har slutat sälja wifi-korten. Fick Inside Internet Independent SurfZones en procentdel av dessa 69kr per kort?

Om du skulle ta tag i detta rättsligt kan det nog bli problem då ni säkerligen har skrivit på överenskommelsen.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Ni har ju brutit överenskommelsen om ni har slutat sälja wifi-korten. Fick Inside Internet Independent SurfZones en procentdel av dessa 69kr per kort?

Om du skulle ta tag i detta rättsligt kan det nog bli problem då ni säkerligen har skrivit på överenskommelsen.

Vi köpte just dessa kort för 39kr per kort. Vi köpte alltså korten av dem först, sedan sålde vi vidare till kunden. I slutet på förra sommaren så började vi sälja korten för inköpspris, det var då vi började prata om att koppla bort Inside helt.

Saken i sig var ju att vi har köpt utrustning och installation för närmare 30K av dem. Eftersom vi betalat en sådan hög summa så tycker jag att vi borde ha rätt till i varje fall den enklaste informationen; såsom lösenord till accesspunkterna.

Skulle vara synd att behöva kasta pengarna i sjön...

Permalänk
Medlem

Beroro väl på hur avtalet ser ut och vem som äger utrustningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Beroro väl på hur avtalet ser ut och vem som äger utrustningen.

Det är vi som står som ägare till utrustningen, alltså en Gemtek P-560+ router och fyra Compex AP54 accesspunkter

Permalänk
Medlem

Då kan ni kanske resetta allt bara?

Om ni däremot hyr en tjänst av dem eller dem "hyr plats för nätverket" av er så bör ni inte ha någon rätt till lösenord eller liknande.

Prata med den som beställde internet och kolla vad ni äger och inte äger samt vad avtalet säger, sedan är det väl bara att sätta igång och tweaka runt så det passar?

Mina $0.02!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuddZ
Vi köpte just dessa kort för 39kr per kort. Vi köpte alltså korten av dem först, sedan sålde vi vidare till kunden. I slutet på förra sommaren så började vi sälja korten för inköpspris, det var då vi började prata om att koppla bort Inside helt.

Saken i sig var ju att vi har köpt utrustning och installation för närmare 30K av dem. Eftersom vi betalat en sådan hög summa så tycker jag att vi borde ha rätt till i varje fall den enklaste informationen; såsom lösenord till accesspunkterna.

Skulle vara synd att behöva kasta pengarna i sjön...

Ok. Det låter som att ni skulle kunna få fram lösenorden då. I värsta fall är det bara låta något bruteforce-skript stå igång några dagar.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Om ni har köpt utrustningen så har ni givetvis all rätt att ha full tillgång till den, inklusive alla lösenord med mera. Tillgång till internet däremot är en annan femma eftersom det är en tjänst de tillhandahåller som de inte behöver fortsätta med om ni inte längre vill betala för det.

Men tillgång till er egen utrustning ska ni självklart ha. Det vore absurt att de skulle sälja på er prylar som ni själva äger men inte skulle få full tillgång till. Men det gäller just också bara prylarna ni köpt, inget annat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig hemsida hade dom ialf : http://www.inside.se/

Och avtal är under uppbyggnad

Du skulle kunna kontakta Gemtek direkt för att se om dom vill släppa en annan/original mjukvara till deras produkt och hur du gör för att reset'a den,

Visa signatur

c:\spel