Problem: 6 postbilder på skärmen, grafikkort/överhettning

Permalänk
Medlem

Problem: 6 postbilder på skärmen, grafikkort/överhettning

Har en Dell Latitude D630 som inte vill fungera.

När jag sätter igång den får jag upp "post" och den lilla baren nere i mitten laddar. Problemet är att skärmen visar post-bilden 6 gånger, uppdelat på varsin sjättedel av skärmen.

Datorn tar sig inte förbi post, men det går att komma in i bios (dock fortfarande med 6 bilder av grafikkortets utsignal = knappt läsligt).

Jag har tidigare som temporär lösning underklockat och stängt av "självöverklockningen" på grund av överhettning, men det känns inte trovärdigt att det skulle vara orsaken.

Har bara tills imorgon på mig att fixa datorn så snabba svar uppskattas väldigt mycket.

Hälsningar Oliver!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Avstängd

Tag ut batteriet OCH laddaren och håll ner powerknappen i 60 sec, resetar bios. Koppla i batteriet igen och se om du får något resultat.

Permalänk
Medlem

Tack, ska prova.
Kom lite längre efter lite donande i bios. Innan windowsboot gnäller datorn under bluescreen på "nv4_disp" så det är antingen grafikkortets drivrutiner eller överhettat/trasigt grafikkort som jag har förstått det.

Edit:
Bios, inte dos

Edit2:
Problemet kvarstår, inte helt förvånande, trots biosåterställningen.

Ska prova att ominstallera graffe-drivisar, funkar inte det känns det som att det måste vara hårdvaran det beror på.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Avstängd

Grafikchipet är integrerat och delar kylning med CPUn. Fungerar dina fläktar så är det väldigt ovanligt att grafiken ger sig först på en D630.
Troligare är det att det är problem med dina drivrutiner så kör igång den i felsäkert och installera om dem.

Permalänk
Medlem

Jo, men med tanke på att den har haft temperaturproblem tidigare så känns det mer logiskt att det beror på det nu också.

Får bluescreen innan jag kommer in i Windows så felsäkert läge är nog att utesluta är jag rädd. Skadar ju inte att prova dock.

Edit: Felsäkert läge fungerar, dock fortfarande med "6 skärmar". Väntar på windowslösenordet nu.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Kom inte in via felsäkert läge då lösenordet inte fungerade, antar att man behöver logga in som admin, vilket ägaren inte har möjlighet till (företagsdator).

Ska hänvisa till ominstallation av drivrutin, sen om det inte hjälper invändig dammrensning, och som sista utväg får de skicka iväg datorn på reparation/utbyte av moderkort.

Tack för den snabba feedbacken!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz