Permalänk
Medlem

Tips på svensk folkmusik

Jag har blivit anförtrodd av min syster att fixa musik till hennes bröllop (eller snarare då till festen efter bröllopet!). När vi äter vill hon ha "typ folkmusik" i bakgrunden.

Det enda jag har hittat är Benny Anderssons Orkester, och vissa låtar är bra men vissa är i princip dansband, och det är inte vad vi är ute efter!

Så nu tänkte jag att swec säkert kan hjälpa mig!! Är det någon som har tips på svensk folkmusik, gärna instrumentaliskt, lite fioler/dragspel osv?
Eller finns det kanske något så... "Best of Folkmusik"-album?!

Permalänk
Medlem

Cornelis Wreeswijk är ju alltid nice.

Permalänk
Korsordsguru
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Hah, jag tänker automatiskt Otyg, och kanske Garmarna, men två sekunder senare inses att detta kanske inte är helt vad som efterfrågas, och att jag därmed är en del av trenden i tråden.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Perssons Pack är mycket folkmusikinspirerat, men samtidigt mycket fest

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Men Kebnekajse såklart! Att ingen knep det på första försöket.

edit: Norrlåtar går förstås också bra. De är lite mer arbetarprogg, men vem har det skadat?

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Soundtracket till Star Wars IV - A New Hope blir nog bra, det ska jag ha spelandes på mitt bröllop.

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

Haha där ser man jag trodde den här tråden skulle stendö direkt!! Tack för alla seriösa och oseriösa förslag
Som sagt lite Cornelius är ju aldrig fel... har en liten lista nu jag ska gå igenom ikväll, flera förslag här som jag aldrig hört talats om

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Men Kebnekajse såklart! Att ingen knep det på första försöket.

edit: Norrlåtar går förstås också bra. De är lite mer arbetarprogg, men vem har det skadat?

Rekar verkligen Kebnekajse för bröllop med blandad publik, och tackar mattias för att jag äntligen kom ihåg vad mina gamla barndomsfavoriter Norrlåtar hette.
Just Ko över Sarek är en låt jag letat efter länge, ingen har vetat vad jag sökt efter, obildade jävlarna..

Tack

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Oj, oj, oj...

Svensk folkmusik hittas bäst på obskyra CD-skivor som getts ut av små bolag – eller som tryckts upp av spelmanslagen själva. Ett par tips är skivorna "Alla tiders dragspel" och "Gammeldans" som verkar vara de enda "riktiga". Alla andra skivor som jag har har jag själv köpt på spelmansstämmor direkt av pensionärer. Här har du lite sökord dock:

Typ av låtar:
Polska
Hambo
Schottis
Vals
Snoa

Vanliga låtar:
Gärdebylåten
Äppelbo gånglåt
Avestaforsens brus
Månsken över Ångermanälven
Delsbo Brudmarsch
Horgalåten
Kostervalsen

och många andra. Problemet är att låtarna är fruktansvärt lokala.

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

http://www.drone.se/katalog.php

Här finns gott om skivor med nyckelharpor, fioler, stämsång och allt annat som gnisslar och låter.

Kan du komma över den rekommenderar jag skivan "Svett & Tagel" av gruppen Tritonus.

Lycka till.

Visa signatur

C2D e6750 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Antec p182 | Corsair XMS2 2GB | Albatron GeForce 8800GTS 320MB | Corsair 520W