Permalänk
Robot

Modifierad Lepai TA2020 T-amp

Lepai TA2020 hör till dem billigare T-amps:en man kan hitta idag, därför tycker jag att det är extra roligt att visa upp en som är modifierad.

För 180kr inklusive frakt brukar man inte kunna förvänta sig så mycket, särskillt när det gäller Hifi. Men när det gäller denna lilla rackare är det annorlunda. Första gången jag koplade in den blev jag häpen över hur klart och fint den förmedlade ljudet.

När det gäller billiga produkter från Kina kan man inte alltid förvänta sig att allt ska vara tipp topp:

*Nästan alla motstånd och hälften av kondensatorerna hade helt fel värden (rätt värden står på kretskortet).

*Kretskortet är av undermålig kvalitet, och det är därför lätt att man råkar skada kopparbanorna när man löder av komponeter.

Trots dessa ganska stora brister är det svårt att tycka illa om denna lilla T-amp.

Jag har bytt ut alla komponenter som hade fel värden, plus att jag har satt i större drosslar för att få lite mer djupbas, en större kondensator till "strömbanken", och en volympot från Japanska Alps.

Dessutom har jag satt i en OP-amp som är mer lämpad för ändamålet, den som satt i tidigare var främst gjord för gitarrförstärkare.

Som avslutning har jag satt på lite finare rattar av aluminium.

Jag skulle säga att modifieringen har varit värd vartenda öre!

Lista med komponenter jag har bytt till:

6x Nichicon Gold Tune 2,2UF 16v

1x Nichicon Gold Tune 470UF 16v

1x Nichicon Gold Tune 6800UF 35v

1x Rubycon 100UF 25v

2x Polyesterfilmkondensatorer 0.47UF

Metallfilmsresistorer 1W värden mellan 100-20K ohm

4X Drosslar 10UH 5A

1x Alps Potentiometer 50K

1x OP-amp Burr Brown OPA2134PA

1x 8-pin DIP IC Socket (för att enklare kunna växla mellan olika OP-ampar.)

2x Röda lysdioder (originaldioden blå)

2x 15x15mm aluminiumrattar 1/4"
1x 25x17mm aluminiumratt 1/4"

Kommentera gärna!

Besök albumet: Modifierad Lepai TA2020 T-amp av Basic_version

Permalänk
Medlem

Skulle då inte skada med lite bilder över självande moddningsprocessen.. Eller är jag tidigt ute bara?

Permalänk
Medlem

Mycket nice, har du någon lista över de komponenter du bytte?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Mycket fint!

Visa signatur

Jag är invandrare :)

Chokri var namnet

Permalänk
Medlem

Var hittar man dessa små rackare?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Mycket nice, har du någon lista över de komponenter du bytte?

Tack för att du påminde! Har lagt till det nu.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostade alla komponenter???

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Var hittar man dessa små rackare?

Dem finns att köpa på Ebay, främst från Hong Kong.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Hur mycket kostade alla komponenter???

Ungefär 350-400kr uppskattningsvis. Många av komponeterna kom i flerpack då jag köpte dem från Ebay.

EDIT: Hade svårt att hitta en schysst volympot till en början, så det fick bli Alps:en som kostade 112 kr på Elfa
Drosslarna var inte heller särskilt billiga eller lätta att hitta, ungefär 27 kr/st med frakt, och då är det bara en liten del av alla komponenter.

Permalänk
Medlem

Fint. En 180kr-förstärkare som fått en uppgradering för det dubbla^^

Har du ngn länk med närmare instruktioner om hur man gör? Jag är lite sugen själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Fint. En 180kr-förstärkare som fått en uppgradering för det dubbla^^

Har du ngn länk med närmare instruktioner om hur man gör? Jag är lite sugen själv.

Här finns det mycket tips: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=1553590

Permalänk

Här är en bild som visar hur den ser ut omodifierad: http://www.hifi88.cn/L20202.jpg

Permalänk
Medlem

Med risk för att bli hånad; Det är en sorts slutsteg du har förbättrat, & du använder den istället för stereo'n när du kopplar datorljudet till externa högtalare? ;P

Lite bilder på själva proceduren skulle vara skojj, & den viktigaste frågan; Har du ett rejält ljudkort, eller kör du direkt från moderkakan?

Kul bygge, lite halvträligt att behöva uppgradera en sprillans ny grej för över den dubbla kostnaden, men det kanske är billigt i sammanhanget?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Kan du visa en bild hur den är kopplat till dina högtalare etc.
( Om du nu har gjort det? )

Väldigt snyggt, blev sugen att köpa för att den såg så snygg ut

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

Hur hög effekt kan du få ut utan hörbar kvalitétsförsämring?

EDIT: Undrar också hur du har gjort med strömförsörjningen?

Permalänk
Medlem

Frågan är dock ifall de hade förfinat den men hade massa färdiga kretskort över som de ville bli av med. Därför misstämde komponenterna med trycket på kretskorten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megamannens
Frågan är dock ifall de hade förfinat den men hade massa färdiga kretskort över som de ville bli av med. Därför misstämde komponenterna med trycket på kretskorten.

hah isf e de pissit, men jag tvivlar

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt nice men varför byggde du den inte helt från scratch i stället? Bra galleri i övrigt med ordenlig lista på komponenter och förklaring saknar lite bygga in action bilder dock

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

jo skulle ju varit kul att se lite blider på kortet med allt bortlött.. hör man mycket skillnad då? har tittat på en sån själv, det var så jag råkade hamna här.. ska nog testa den i orginalutförande först, och sen byta där det märks tills den blir bra men inte tänkar jag plöja ner några 3-400 i den iaf

Permalänk
Medlem

vartifrån köpte du den?

Visa signatur

MacBook 1,83 GHz 512mbRam 80gig

Permalänk

Köpt ifrån Ebay. Går att få för runt 150 kr just nu.

Permalänk
Medlem

Tja, suttit o läst på andra forum om att modda Lepai. Fick min första för ca 2v sedan den gick sönder efter bara 2 dagar. Läst nått att man ska ta bort "zener diode" så att den inte går sönder. Har du någon information om detta?

För jag har beställt en ny från samma säljare på ebay, betalade futtiga 5 USD (38:-) för en ny med frakt. Och är sjukt sugen på att den inte ska paja igen.

Så:
* Vad ska tas bort så att den INTE pajar efter 2 dagar?
* Lite bilder med förklaringar vad som ska tas bort och vad som ska sättas dit om man vill ha bättre ljud. Inte allt för avancerat.
* Gärna saker som man kan köpa för en billig peng och vart man hittar dem ( artikelnr ), ska bygga en strand-stereo och kostnaderna börjar dra iväg redan.

Ser framemot en liten turtorial från din sida då jag är väldigt pepp att få denna att funka längre och bättre!

// Gunnar

Permalänk
Skrivet av dayu:

Tja, suttit o läst på andra forum om att modda Lepai. Fick min första för ca 2v sedan den gick sönder efter bara 2 dagar. Läst nått att man ska ta bort "zener diode" så att den inte går sönder. Har du någon information om detta?

För jag har beställt en ny från samma säljare på ebay, betalade futtiga 5 USD (38:-) för en ny med frakt. Och är sjukt sugen på att den inte ska paja igen.

Så:
* Vad ska tas bort så att den INTE pajar efter 2 dagar?
* Lite bilder med förklaringar vad som ska tas bort och vad som ska sättas dit om man vill ha bättre ljud. Inte allt för avancerat.
* Gärna saker som man kan köpa för en billig peng och vart man hittar dem ( artikelnr ), ska bygga en strand-stereo och kostnaderna börjar dra iväg redan.

Ser framemot en liten turtorial från din sida då jag är väldigt pepp att få denna att funka längre och bättre!

// Gunnar

Talar du om zenerdioden vid nätdelsfiltret? Den är till för att förhindra strömspikar till de aktiva kretsarna och bör inte tas bort.

På min förstärkare har jag bytt ut i princip alla passiva komponenter, ändrat ingångsimpedansen till 10k, gjort om inputbuffersteget, bytt ut alla kondensatorer till polyester samt motstånd till 0,25W (och självklart till de värden som står på kortet). Men viktigast av allt, jag har bytt ut allting som är felaktigt ikring förstärkarchippet till de komponenter som rekommenderas av tripath i databladet. När man söker runt, verkar det populärt att byta ut till de värden som står på kortet, men med tanke på att det ändå är tripath som designat chippet så tror jag nog att deras komponentval ger bäst resultat. Det sistnämnda (rekommenderade komponenter), samt att fixa en riktigt rejäl kondensator som klarar av minst 15V, då jag tror den medföljande nätdelen inte är riktigt pålitlig, är nog det viktigaste.

EQ:n är väl inte lika högt prioriterad, inte heller ingångssteget (möjligen att byta OP-förstärkare om du orkar. Jag körde på en NE5532, men eftersom den kräver lite extra komponenter så skulle jag nog rekommendera dig att köra på en TL072 i stället. Kostar typ en sjättedel av den som galleriskaparen använder från BB. De komponenter som är ditmålade på PCB-kortet, men som inte finns där, mellan utgångarna och nätadapterjacket, behöver du inte bry dig om heller.

Nu har du sagt att du inte vill lyxa till det, men om du har möjlighet att köpa från någon butik med bra priser på polyesterkondensatorer (4,7 µF och uppåt), så kan det göra en del att byta ut alla elektrolytkondensatorer i signalbanan mot dessa. Värdena kan variera, men om du räknar på f = R * C, så ska du få en frekvens på högst 3 Hz för att basåtergivningen inte ska bli särskilt påverkad.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Fatta inte så mycket av vad du just nu skrev, tacksam för svar dock

*1. Remove the zener.
- Not sure what it does but everyone says to remove it bc it can blow the amp.* Tydligen så hänger den sig , sätts på en loop så den hänger sig o bränner sönder nått. Då jag läst 10tal inlägg då dom funkar skit bra frånbörjan o sedan pajar den. Är juh efter allt hongkong saker och gav 138:- för den forsta 38:- för den andra så... Nått ska tas bort och de är Zener saken. Är nyfiken vart den sitter så jag kan ta bort den.

Så ska du förklara, förklara med bilder o pilar, för allt detta snack har jag redan läst och blir inge klokare för de. Inte så lätt o förstå då man inte har någon kunskap inom området. Så en förklaring så en 10åring skulle förstå.

Permalänk

Förstår inte riktigt varför den skulle kunna få förstärkaren att explodera, men jag är inte fullkomlig jag heller. Jag kan ju säga att jag inte tagit bort min zener och den fungerar fortfarande.

Angående de andra komponenterna, så bör du väl kanske hålla dig borta då, för om du inte kan dimensionera dem själv så finns det ingen som kan göra det. Det tar lång tid och jag tror ingen är villig att lägga ner de timmar det tar för att skriva en detaljerad bildbeskrivning av det hela. Och det gör inte så himla mycket med ljudet egentligen och med tanke på att du ska ha den på stranden så blir ljudskillnaden fulllständigt försumbar. Det du kanske i stället bör göra då är att modda dit en liten fläkt, för att slippa värmeproblem

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar iaf

Är nu nyfiken om jag kan koppla in en högtalar sladd i min högtalare sedan att klyva den andra ändan och köra en sladd på 2 portar?? dvs klyva den röda, dra röd till röd port och den andra röda till den andra röda porten, och samma sak med den svarta delen.

Tänkte om de låter bättre och de är bättre för Ampen och köra så som jag så smidigt försökte föklara eller om man bara ska köra på en port och låta den andra vara.
Varför jag vill de är för att den högtalare jag tänkte köra med har ett filter som betydligt förbättrar ljudet. Är 2st små högtalare, gissar på 4" och en diskant som går genom filtret.

Permalänk
Medlem

Fick min andra nu iaf, testa den lite snabbt så funka den. Tog bort zener dioden, test spelar inga problem. Sätter på den lite senare igen så kommer det bara ett sketet klickande ljud o den andra är paj... rooooligt!