Modifierad Lepai TA2020 T-amp
Lepai TA2020 hör till dem billigare T-amps:en man kan hitta idag, därför tycker jag att det är extra roligt att visa upp en som är modifierad.
För 180kr inklusive frakt brukar man inte kunna förvänta sig så mycket, särskillt när det gäller Hifi. Men när det gäller denna lilla rackare är det annorlunda. Första gången jag koplade in den blev jag häpen över hur klart och fint den förmedlade ljudet.
När det gäller billiga produkter från Kina kan man inte alltid förvänta sig att allt ska vara tipp topp:
*Nästan alla motstånd och hälften av kondensatorerna hade helt fel värden (rätt värden står på kretskortet).
*Kretskortet är av undermålig kvalitet, och det är därför lätt att man råkar skada kopparbanorna när man löder av komponeter.
Trots dessa ganska stora brister är det svårt att tycka illa om denna lilla T-amp.
Jag har bytt ut alla komponenter som hade fel värden, plus att jag har satt i större drosslar för att få lite mer djupbas, en större kondensator till "strömbanken", och en volympot från Japanska Alps.
Dessutom har jag satt i en OP-amp som är mer lämpad för ändamålet, den som satt i tidigare var främst gjord för gitarrförstärkare.
Som avslutning har jag satt på lite finare rattar av aluminium.
Jag skulle säga att modifieringen har varit värd vartenda öre!
Lista med komponenter jag har bytt till:
6x Nichicon Gold Tune 2,2UF 16v
1x Nichicon Gold Tune 470UF 16v
1x Nichicon Gold Tune 6800UF 35v
1x Rubycon 100UF 25v
2x Polyesterfilmkondensatorer 0.47UF
Metallfilmsresistorer 1W värden mellan 100-20K ohm
4X Drosslar 10UH 5A
1x Alps Potentiometer 50K
1x OP-amp Burr Brown OPA2134PA
1x 8-pin DIP IC Socket (för att enklare kunna växla mellan olika OP-ampar.)
2x Röda lysdioder (originaldioden blå)
2x 15x15mm aluminiumrattar 1/4"
1x 25x17mm aluminiumratt 1/4"
Kommentera gärna!
Besök albumet: Modifierad Lepai TA2020 T-amp av Basic_version