Permalänk
Medlem

Tyst-speldator sökes!

Hej,
För ca: 7-8månadersen la jag ner all tid jag kunde för att köpa en ny dator, jag gjorde det stora misstaget att beställa allt via datorbutiken som sedan gick i konkurs. Det va jävligt segt att inte få delarna jag beställt men efter 2-3 månader fick jag i alla fall tillbaka pengarna. Nu sitter jag här dock på samma dator som då och vill mer än gärna uppgradera!

Jag hade lagt ca: 6 000kr sist men tänkte öka till runt 7-8k för att få ut lite mer nöje!

Nu behöver jag dock lite tips på bara datorer gärna ska de va väldigt tysta!
Och om det är som för 7-8månadersen så vill jag helst se intel-system.

Ett system som jag kollar lite på är http://www.dustin.se/pd_5010308812.aspx just för att det är så tyst och som ni märker orkar jag verkligen inte lägga ner mycket tid på att läsa igenom alla trådar utan hoppas på lite hjälp härifrån av er som är lite mer kunniga i ämnet!

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jackeswe

Grafikkort: 1450kr
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...
så vitt jag vet så är det meningen att det ska vara tyst. [/B]

Allt jag läst om det där kort är att det är långt ifrån tyst.

Om man ska skaffa ett tyst ATI med standardkylaren ska man välja Toxic kortet:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=441115

Sen skulle jag inte satsa på den disken om man är känslig för ljuden vid seek när nålen rör sig, WD black är snabb men låter beroende på hur ljudkänslig man är. Skulle satsa på en Samsung disk, inte riktigt lika snabb men min erfarenhet är att man knappt hör när nålen rör sig.

Speldator och tyst är inte det lättaste

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk
Medlem

Toxic är helt klart det tystaste grafikort jag nånsin haft, tyvärr gjorde ett dåligt vattenblock slut på det. Tyvärr finns det ju inte nånstans i Sverige att få tag på! Vapor-X är Sapphire´s version mer inriktad på ljud och kylning medan Toxic är mer inriktat på prestanda i den klassen, men Vapor-X går inte att vattenkyla om man hade tankar på det.

Min WD-Black låter inte så värst mycket, inte mer än min Samsung Spinpoint men överlag är de flesta optiska läsare mer högljudda än dom.

Om du vill spara in pengar på kortet men ändå ha Toxic kylning kan du köpa ett billigare 4890 och min Toxic kylare för ett par hundra

Visa signatur

I7-930 @3.6GHz | XFX 5870 XXX | OCZ Platinum DDR3 3x2GB | ASUS Rampage III | Lian-Li 343B | Corsair H5O 2x Scythe GT @1700RPM P&P |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men häng nu inte upp er förmkt på att den ska va super tyst, det är lika viktigt att det är en bra speldator. Självklart förstår jag att den kommer låta, men vill ändå minska ljudet. (den jag har nu låter brutalt mkt)

Permalänk
Medlem

Du sa faktiskt tyst speldator så då får du tips på tysta komponenter. Sapphires Vapor-X serie (Toxic & Vapor-X) är överklockade 4890/4870 så prestandan är det inga fel på, sen kan jag säga att jag spelade med mitt 4890 Toxic med öppen sida, och jag hörde lite sus när den låg på hög belastning men inte högre än någon annan fläkt i chassit och den höll bra temp. Så GPU mässigt om du inte vill köra med tredjeparts kylare och riskera voida garantin på egen montering är de två korten kanske de tystaste du kan få som original.

Sen är väl kanske en bra cpu-kylare bra att lägga till, jag kör vattenkylning så jag har absolut ingen aning om vilka som är bra.

Visa signatur

I7-930 @3.6GHz | XFX 5870 XXX | OCZ Platinum DDR3 3x2GB | ASUS Rampage III | Lian-Li 343B | Corsair H5O 2x Scythe GT @1700RPM P&P |