Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

Fan, kommer 80 gb in i veckan på komplett måste ja ha en!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fan, kommer 80 gb in i veckan på komplett måste ja ha en!

Du kan ju bara hoppas, själv tvivlar jag på det.

Permalänk

Kommer 160GB in i veckan måste jag ha den.

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Du kan ju bara hoppas, själv tvivlar jag på det.

De har ju iaf en preliminär leverans på onsda, vem vet:)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

De har ju iaf en preliminär leverans på onsda, vem vet:)

Japp, vi får väl sitta och hålla tummarna, jag hoppas innerligt att de skickas på Onsdag, då får jag en lagom till helgen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Japp, vi får väl sitta och hålla tummarna, jag hoppas innerligt att de skickas på Onsdag, då får jag en lagom till helgen!

Stora frågan är om det kommer kännas som en nedgradering att endast ha 80 gb ;)...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Stora frågan är om det kommer kännas som en nedgradering att endast ha 80 gb ;)...

Mekaniska diskarna går ju inte IBM "Deathstar"-ödet tillmötes så fort du sätter i en SSD, snarare så ökar totalt utrymme med 80GB i detta fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Mekaniska diskarna går ju inte IBM "Deathstar"-ödet tillmötes så fort du sätter i en SSD, snarare så ökar totalt utrymme med 80GB i detta fall.

Såtillvida man inte gör denna uppgradering på en vanlig laptop, som i mitt fall. Men min nuvarande laptop-hdd är på 60 gig, så jag kommer få 20 gig mer utrymme. Wohoo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt, laptop

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är inte 180GB-modellen kanske värdelös? Jag menar, är det inte bättre att köpa 2st 80GB och köra i RAID 0 så får man samma utrymme som om man köper 160GB varianten, men en rejäl prestanda skjuts. Utan att det kostar mer i princip?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Har man plats i datorn så är det väl kanske smartare med 2 st 80GB modeller.
Men har man en laptop har man kanske inte så mycket val.

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Såtillvida man inte gör denna uppgradering på en vanlig laptop, som i mitt fall. Men min nuvarande laptop-hdd är på 60 gig, så jag kommer få 20 gig mer utrymme. Wohoo.

&

Citat:

Som sagt, laptop

I min nyvakenhet så missade jag helt vad som stod i signaturen. Sorry.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Är inte 180GB-modellen kanske värdelös? Jag menar, är det inte bättre att köpa 2st 80GB och köra i RAID 0 så får man samma utrymme som om man köper 160GB varianten, men en rejäl prestanda skjuts. Utan att det kostar mer i princip?

Kör du de i RAID 0 så har du ju fortfarande bara 80GB?

Permalänk
Citat:

&

I min nyvakenhet så missade jag helt vad som stod i signaturen. Sorry.

Kör du de i RAID 0 så har du ju fortfarande bara 80GB?

Det stämmer om du kör Raid 1, vilket speglar den ena disken för extra säkerhet.

edit.

Jag rekommenderar kontinuerlig backup av viktig data vid raid 0 eller ha viktig information på en annan disk. Självkart bör man ta backup vid vanlig disklagring också men med raid 0 ökar risken en smula.

Visa signatur

CHASSI: Addtronics 7896a | MB: DFI LanParty-UT| HDD: 1 Maxtor 80 gig @ ata133 | CPU: AMD X2 3800+ @ 2500 mhz [250*10] | [color="blue"] Minnen[/color]: Gskill 2x1024 |GFX: XFX 7800gt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blizzardo
Det stämmer om du kör Raid 1, vilket speglar den ena disken för extra säkerhet.

edit.

Jag rekommenderar kontinuerlig backup av viktig data vid raid 0 eller ha viktig information på en annan disk. Självkart bör man ta backup vid vanlig disklagring också men med raid 0 ökar risken en smula.

En smula? Är det inte 100% ökad risk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
En smula? Är det inte 100% ökad risk?

På snurrande diskar, ja. Men på SSD? Förmodligen är risken betydligt lägre... risken är egentligen bara att t.ex. kontrollern eller liknande går sönder på den ena SSD'n, då pajar hela RAID 0 volymen. Det ska bli intressant att få lite driftdata på SSD i RAID 0, jag tror riskerna minskat så pass att man kan bortse från dem (på en vanlig hemmaburks systemdisk, alltså).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysterix
På snurrande diskar, ja. Men på SSD? Förmodligen är risken betydligt lägre... risken är egentligen bara att t.ex. kontrollern eller liknande går sönder på den ena SSD'n, då pajar hela RAID 0 volymen. Det ska bli intressant att få lite driftdata på SSD i RAID 0, jag tror riskerna minskat så pass att man kan bortse från dem (på en vanlig hemmaburks systemdisk, alltså).

Intressant resonemang. Så bara för att vi går från delvis mekaniska till helt elektroniska diskar, så upphör MTBF och annat att gälla?
MTBF på en WD VelociRaptor är 1,4 miljoner timmar. På tex Intels MLC-SSD är den 1,2 miljoner (Corsairs tex 1 miljon), alltså klart lägre.
Garantitiderna är också betydligt kortare.

Trots lägre MTBF för tex en Intel-SSD är det alltså obefintlig risk att en sådan går sönder och riskökningen vid RAID-0 är försumbar?

Förklara gärna lite mer ingående så att jag (och möjligen andra) förstår.

Edit: Tillägg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari

Laptop?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Förklara gärna lite mer ingående så att jag (och möjligen andra) förstår.
[/B]

Mmm, Ska försöka!:) Det ska sägas att jag inte alls är säker, det verkar bara 'rimligt' på något vis.

En SSD slits ju mest (eller enbart, kanske?) av skrivcykler. När en cell havererar, så ser kontrollern till att ta den ur bruk. Då "tillräckligt många" celler inte längre kan ta emot skrivningar anses disken vara förbrukad. Vilken gräns tillverkarna använder för detta har jag ingen aning om. Dessutom, cellerna kan fortfarande läsas, så en smart kontroller kan läsa in datat i "skrivtrasiga" celler och lägga dem i fungerande.

En snurrande HD däremot, där är det vanligaste haveriet att läshuvudet kommit åt skivan, eller att läsarmen inte längre flyttas som den borde. Alternativt att motorn ger upp. Det orsakar direkt ett RAID 0 haveri. Även en HD kan få döda sektorer, men det kraschar ju inte disken.

Därför antar jag att RAID 0 risken är betydligt mindre med SSD än HD. Att kontroller eller minnescache plötsligt ska gå sönder känns osannolikt.

Permalänk

Men vem idag är inte medveten om Raid 0 risken och har därför allt av värde någonstans i säkert förvar mer än på Raid 0 diskarna

Så är man inte helt dum och kör Raid 0 utan att veta vad man sysslar med behöver man aldrig vara särskilt orolig, värsta scenariot är att det tar lite tid att installera om och kanske vänta in disken som man byter på sin garanti om den nu skulle crashat helt

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysterix
Mmm, Ska försöka!:) Det ska sägas att jag inte alls är säker, det verkar bara 'rimligt' på något vis.

En SSD slits ju mest (eller enbart, kanske?) av skrivcykler. När en cell havererar, så ser kontrollern till att ta den ur bruk. Då "tillräckligt många" celler inte längre kan ta emot skrivningar anses disken vara förbrukad. Vilken gräns tillverkarna använder för detta har jag ingen aning om. Dessutom, cellerna kan fortfarande läsas, så en smart kontroller kan läsa in datat i "skrivtrasiga" celler och lägga dem i fungerande.

En snurrande HD däremot, där är det vanligaste haveriet att läshuvudet kommit åt skivan, eller att läsarmen inte längre flyttas som den borde. Alternativt att motorn ger upp. Det orsakar direkt ett RAID 0 haveri. Även en HD kan få döda sektorer, men det kraschar ju inte disken.

Därför antar jag att RAID 0 risken är betydligt mindre med SSD än HD. Att kontroller eller minnescache plötsligt ska gå sönder känns osannolikt.

Du kommer fortfarande inte bort från att MTBF är "Mean Time Before Failures" och inte "Mean Time Before End-Of-Write-Cycles".

SSD-n är någonting tillräckligt "nytt" för att ännu inte har testats i en mycket stor skala. Tillverkarna är inte villiga att satsa sina pengar på att diskarna håller (d.v.s. inte enbart får slut på sina skriv-cykler) längre än sina motsvarande mekaniska diskar, eller att garantera att "vi har implementerat det rätt och data hålls intakt när vi har kört slut på antalet skriv-cykler".

I teorin kan man bara slänga på fler "reserv"-celler och därmed öka livslängden, men omogna kontrollers och inte alltid fullt goda integritetskontroller har redan nu ställt till trubbel. Stora datacenters som tidigt prövade på att använda sig av den äldre generationens SSD-n (de ökända JMicron) kunde få upp emot 30%-ish felfrekvens under bara någon/några veckor.

ps. Det finns numera SLC diskar som säljs för datacenter marknaden också, och som inte uppvisar de äldre helt sjukt korta livslängderna.

Edit: Det finns en enorm skillnad om wear-leveling är implementerad som "sudda - skriv - verifera - repetera till annat block vid problem" eller bara "ha en räknare som håller koll på antalet sudda/skriv cykler och om det går över ett visst värde, byt block". Läsningar kan faktiskt också ge upphov till bit-flippar. Det hela "fixas" med en dos ECC, men då det mer eller mindre kan betraktas som "minne som tar onödig plats" så har billigare SSD-n mycket mindre av denna vara (och därmed är också risken för fel mycket större).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Är intel 80 gb värd sitt pris nu när Crucial M225 64GB med bra kontroller kostar 1400kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=466928,459908

Intel snabbare läs bättre på 4k 16gb mer
Crucial snabbare skriv mer Cache bättre pris bild

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

M225 är väl samma som vertex?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Suck, jag som nästan hade bestämt mig för att shoppa en vertex...
M225 är näst på identisk med vertexen och bra mycket billigare...
känns lite som hela havet stormar, får nog sitta ner i båten tills i höst..

att vänta på att något ska bli billigare är dock ett trevligt i-landsproblem
;-D

här var en test med x25, vetex och m225:an:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=850&p=8

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk

Indilinx ser oxå ut att äntligen ha fått ordning på sin Garbage Collector, enligt - http://www.pcper.com/article.php?aid=760&type=expert&pid=11 - från information som ges där låter det som att det skulle vara en firmware som kommer från ocz och inte från indilinx, men ocz har farit med osanning när det kommer till firmware tidigare, det behöver inte betyda mer än att de har ändrat ID-strängen till att innehålla "ocz" och att firmware dyker upp hos konkurrenterna (däribland crucial) ngra veckor efter det att ocz-användarna har bugg-testat den.

Med den här typen av firmware skulle indilinx-baserade diskar alltså prestera bra även i sk "used state".

Permalänk
Medlem

Hur är det med värmeutvecklingen av Intel G2? Liknande en mekanisk disk? Svalare? Varmare? Funderar lite på hur jag ska bygga i mitt chassi om SSD:n ska sitta vid en fläkt eller om jag sätter min mekaniska där.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Patriot kör 10 år garanti på Torqx serien, detta gäller alltså även 64GB's versionen. Läs mer på http://www.patriotmemory.com/products/groupdetailp.jsp?prodgr...

Torqx är i princip samma disk som Vertex, det enda som skall skilja är firmware.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Patriot kör 10 år garanti på Torqx serien, detta gäller alltså även 64GB's versionen. Läs mer på http://www.patriotmemory.com/products/groupdetailp.jsp?prodgr...

Handlar inte denna tråd om Intels SSD G2 serie??

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Givetvis men jag la in det för att visa att en tillverkare vågar köra 10 års garanti, detta just pga att det diskuterades tidigare i tråden.
För mig känns Intel disken ändå som ett trevligare val än alla diskar av "vertex" typ (obs skriver vertex endast pga att den är mest vanlig)

Edit: Står lite om vilka temperaturer du kan förvänta dig från en SSD på denna sidan http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task... visst nu är inte G2'an eller ens G1'an med i testen så du kan nog kallt räkna med att 34nm G2'an är en bit kallare än diskarna på den listan.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Hur är det med värmeutvecklingen av Intel G2? Liknande en mekanisk disk? Svalare? Varmare? Funderar lite på hur jag ska bygga i mitt chassi om SSD:n ska sitta vid en fläkt eller om jag sätter min mekaniska där.

Det är väl det minsta du behöver oroa dig över. X25-M G2 drar 0,075 W i vila och 0,15 W i något, troligen diskintensivt, program som Intel testade med. En av de bästa fördelarna med SSD.

Har som er annars hela tiden varit lite orolig över skrivcyklerna. Foldar ju 24/7 och foldingklienterna skriver ju hela tiden med jämna mellanrum.

Om jag låter foldingklienterna skriva till hårddisken så kommer ju hårddisken aldrig ha nån chans till att stänga av sig. Hårddisken kan man väl skriva till i princip oändligt med gånger men å andra sidan slits väl den mekaniskt när den får stå och snurra hela tiden.

Och låter man foldingklienterna skriva till SSDn så slitar man ut flashcellerna snabbare.

Kollade i foldingklienternas arbetsmappar och det verkar som ungefär 29 MB (4 CPU-klienter och 1 GPU-klient) skrivs varje checkpoint. Det kan säkert variera med olika WUs men de WU jag får nu är de som jag nästan alltid får så det är nog ett bra medelvärde. Med checkpoints på 5 min blir det då 8352 MB/dygn. Med 1 timme blir det 696 MB/dygn vilket låter trevligare. Enligt Intel så ska deras X25-M G2 tåla 20 GB/dygn i 5 år så då har man ju nåt att gå efter iaf...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Det är väl det minsta du behöver oroa dig över. X25-M G2 drar 0,075 W i vila och 0,15 W i något, troligen diskintensivt, program som Intel testade med. En av de bästa fördelarna med SSD.

Har som er annars hela tiden varit lite orolig över skrivcyklerna. Foldar ju 24/7 och foldingklienterna skriver ju hela tiden med jämna mellanrum.

Om jag låter foldingklienterna skriva till hårddisken så kommer ju hårddisken aldrig ha nån chans till att stänga av sig. Hårddisken kan man väl skriva till i princip oändligt med gånger men å andra sidan slits väl den mekaniskt när den får stå och snurra hela tiden.

Och låter man foldingklienterna skriva till SSDn så slitar man ut flashcellerna snabbare.

Kollade i foldingklienternas arbetsmappar och det verkar som ungefär 29 MB (4 CPU-klienter och 1 GPU-klient) skrivs varje checkpoint. Det kan säkert variera med olika WUs men de WU jag får nu är de som jag nästan alltid får så det är nog ett bra medelvärde. Med checkpoints på 5 min blir det då 8352 MB/dygn. Med 1 timme blir det 696 MB/dygn vilket låter trevligare. Enligt Intel så ska deras X25-M G2 tåla 20 GB/dygn i 5 år så då har man ju nåt att gå efter iaf...

Enligt det jag läste på Anadtech skulle intels diskar tåla 100Gb/dygn i 5 år.

Visa signatur