Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mando84
Jag har läst att Adaptec och Areca snart kommer med RAID-kort som stödjer TRIM. Men det lär nog dröja väldigt länge innan det finns RAID på moderkort som stödjer TRIM.

Areca har mycket intressant för ssd

Och ja det är inte fel att vara påläst då det kommer mycket just för ssd!

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk
Medlem

Släppts för plock står det på min orderstatus på komplett:

"Släppts för plock" innebär i korthet att produkten finns i lager och att en plocklista skrivits ut. Produkten kommer inom kort plockas av vår lagerpersonal om den är något större, annars kommer vårt automatiserade system att sköta detta. När denna lista skrivits ut kommer produkten skickas kort efteråt.

Så imorgon skickas förhoppningsvis en 80gbare till mig Har beställt ett sånt där kit för hårddisken, nu ska jag bara få allt och sätta in det, sen blir det bort med XP och ett nytt fräscht OS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Webhallen har en billig adapter för 2.5"->3.5". [/B]

Dusitnhome har en för 16 kr. http://www.dustinhome.se/pd_5010316127.aspx

/Markus

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mry1

/Markus

Nej, 60kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nej, 60kr.

16 kronor med studentrabatt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
16 kronor med studentrabatt.

Studentjävlar!

Jag som arbetar vill också ha fina priser!

Permalänk

Lite benchmarks med 3*Intel X25-M G2 80GB i Raid 0:

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Lite benchmarks med 3*Intel X25-M G2 80GB i Raid 0:

http://i175.photobucket.com/albums/w143/pokerezzet/32stripe.p...

Tack för grafiken, men jag måste bara fråga... Märker du av nån skillnad rent konkret vid vardaglig användning av datorn, jämfört med en enda SSD? Benchmarks i alla ära, men tycker du det är värt att gå från 1xSSD till 2xSSD eller t.om 3xSSD för det du använder datorn till? Och oavsett svar på det, vad använder du datorn till, mest?

Permalänk

Bara 2 av diskarna är mina, den tredje är bara lånad av en kompis för att att testa lite, skillnaden mellan 1 disk och 2 diskar i raid 0 var inte stor i allmänt användande men jag kände att på sikt vill jag kunna installera photoshop och ett par spel och andra relativt stora program och då hade 80Gb disken börjat fyllas rätt bra med tanke på storleken på dagens spel. Har ju även bekräftats på ett par forum jag varit inne på att SSD diskarnas prestanda minskar ju mer de fylls upp. Jag hittar ingen poäng med att köpa en snabb SSD disk och sedan lägga spel och stora program som jag använder ofta på de mekaniska diskarna för att spara plats på SSD:n, har jag köpt en snabb disk skall så många program/spel som möjligt använda kapaciteten. Packar också upp mycket film/spel och annat från mina lagringsdiskar och då var Intel diskens 70MB writespeed en klar akilleshäl. Att gå till raid 0 kändes helt rätt för mig men att ha 3 eller 4 diskar i raid 0 känns lite overkill

PS. Att nu med 3 intel i raid 0 diskar kunna packa upp en dvd film på 4,5GB från lagringsdisken till intel raiden på drygt 20 sek är rätt nice : )

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mry1

/Markus

Tack för den länken Lagom bra pris var också fraktfritt för oss studenter ^^

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 | ATI Radeon 4870 | Intel 80GB X-25-M G + 500GB Western Digital | 4096 MB Corsair RAM

Permalänk
Medlem

@ Dreas89..

När beställde du ifrån Komplett?
Jag beställde i söndags och står fortfarande bara "Bekräftad" på min.
Men det står fortfarande även "1st har förväntat sänddatum 2009-08-05".

Hoppas innerligt att detta ändras nu under dagen.
Annars får jag installera W7 RC på raptorn så länge å sen installera om allt när jag får disken. Vill kunna använda datorn liksom.

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boman89
@ Dreas89..

När beställde du ifrån Komplett?
Jag beställde i söndags och står fortfarande bara "Bekräftad" på min.
Men det står fortfarande även "1st har förväntat sänddatum 2009-08-05".

Hoppas innerligt att detta ändras nu under dagen.
Annars får jag installera W7 RC på raptorn så länge å sen installera om allt när jag får disken. Vill kunna använda datorn liksom.

Beställningen lades den 2009-07-31T19:05, så jag hoppas också innerligt att jag kommer få en. När det står släppts för plock så ska det väl vara så att de finns i lager som det verkar iaf.

Permalänk
Medlem

okej..jag beställde två dagar efter dig, men jag har ju förhandsbokat en från den beställningen så..
Står det släppts för plock så ska den ju finnas på lager och borde ändras till skickad ganska snart.
Så har det iaf alltid fungerat förut när jag köpt från komplett

/ C

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

okej..jag beställde två dagar efter dig, men jag har ju förhandsbokat en från den beställningen så..
Står det släppts för plock så ska den ju finnas på lager och borde ändras till skickad ganska snart.

/ C

Släppt för plock har inget att göra med om produkten finns i lager eller inte, den har bara skickats till nästa nivå i hanteringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

/ C

Snackade nu med en på Komplett, han sa att det verkade som om att jag skulle få vänta till en 12e! Förbannade skit! Men förhoppningsvis har han fel, för det har hänt förut att kompletts kundservice kan ha problem med det där släppts för plock som jag fattat det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Studentjävlar!

Jag som arbetar vill också ha fina priser!

Du får skaffa ett arbete hos en arbetsgivare med personalrabatt hos Dustinhome

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Släppt för plock har inget att göra med om produkten finns i lager eller inte, den har bara skickats till nästa nivå i hanteringen.

Enligt komplett själva så har du fel: "Släppts för plock" innebär i korthet att produkten finns i lager och att en plocklista skrivits ut. Produkten kommer inom kort plockas av vår lagerpersonal om den är något större, annars kommer vårt automatiserade system att sköta detta. När denna lista skrivits ut kommer produkten skickas kort efteråt."

Jag hoppas du har fel och tror du har rätt dock

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Du får skaffa ett arbete hos en arbetsgivare med personalrabatt hos Dustinhome

Det har jag redan, dessvärre visstidsanställd så har inte den förmånen. =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Enligt komplett själva så har du fel: "Släppts för plock" innebär i korthet att produkten finns i lager och att en plocklista skrivits ut. Produkten kommer inom kort plockas av vår lagerpersonal om den är något större, annars kommer vårt automatiserade system att sköta detta. När denna lista skrivits ut kommer produkten skickas kort efteråt."

Jag hoppas du har fel och tror du har rätt dock

Utgick mycket ifrån tidigare köp från komplott, men jag hoppas ni hinner få diskarna till helgen.

Permalänk
Medlem

Det sägs att SSD-diskar slits ut efterhand; jag har förstått det som att tillverkarna lägger in fler sektorer som kan sitta på "bänken" och hoppa in när en sektor är skadad.

Hur har Intel löst det med G2, har dom någon ny lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av problemet med livslängd, av det man läser så verkar det ju som TRIM ska lösa det problemet för gott? Är det så att dagens SSD-diskar krymper bit för bit allt eftersom man använder dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Jag är också intresserad av problemet med livslängd, av det man läser så verkar det ju som TRIM ska lösa det problemet för gott? Är det så att dagens SSD-diskar krymper bit för bit allt eftersom man använder dom?

Jag kan inte svara på din fråga. Men av det jag förstår av TRIM så håller den snarare disken snabbare över tiden. Av det jag förstått hur det fungerar så sliter TRIM snarare mer på disken än utan TRIM.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Utan att söka åt all information om det här igen, så beräknar Intel en livslängd på 5 år på den här SSDn om man i genomsnitt inte skriver mer än 20GB per dag på den.

Vet inte hur mycket det skrivs på min per dag, men ett borde vara under 1GB. Det är bara vid ominstallation eller installation av spel det blir någon större siffra. Resten är bara lite surfning och liknande. Så jag är då inte orolig att hårddisken ska vara förbrukad förrän långt efter att jag garanterat bytt ut den ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Utan att söka åt all information om det här igen, så beräknar Intel en livslängd på 5 år på den här SSDn om man i genomsnitt inte skriver mer än 20GB per dag på den.

Vet inte hur mycket det skrivs på min per dag, men ett borde vara under 1GB. Det är bara vid ominstallation eller installation av spel det blir någon större siffra. Resten är bara lite surfning och liknande. Så jag är då inte orolig att hårddisken ska vara förbrukad förrän långt efter att jag garanterat bytt ut den ändå.

Okej, vad jag har hört så är det Växlingfilen som sliter mest på disken. Tappar man mycket systemprestanda om man lägger den på vanlig 7200-varvare?

Permalänk
Medlem

*Host.* Pinsamt läsfel i min första draft!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridder
Okej, vad jag har hört så är det Växlingfilen som sliter mest på disken. Tappar man mycket systemprestanda om man lägger den på vanlig 7200-varvare?

Anmärk att det är antalet skrivcykler som är problemet i en SSD, inte antalet läscykler. Disken dör inte katastrofalt utan hamnar i ett läge då den endast kan läsa data.

Med tanke på hur lång garanti man har på disken, hur fort SSD-n utvecklas idag, hur lågt priset på din SSD kommer att vara när den väl har tömt alla sina läscykler så är det enligt min åsikt onödigt jobb att försöka minimera antalet skrivningar.

(obs! gäller nödvändigtvis inte för netbooks som kan ha flashminnen av mycket lägre kvalitet/som ej kan bytas ut)

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Du förlorar i systemprestanda om du lägger den på en vanlig 7200 RPM-are.

Du vinner i form av längre skrivlivslängd. Anmärk att det är antalet skrivcykler som är problemet i en SSD, inte antalet läscykler. Disken dör inte katastrofalt utan hamnar i ett läge då den endast kan läsa data.

Med tanke på hur lång garanti man har på disken, hur fort SSD-n utvecklas idag, hur lågt priset på din SSD kommer att vara när den väl har tömt alla sina läscykler så är det enligt min åsikt onödigt jobb att försöka minimera antalet skrivningar.

(obs! gäller nödvändigtvis inte för netbooks som kan ha flashminnen av mycket lägre kvalitet/som ej kan bytas ut)

Bra svar! Då är det bara att köra på, och sen hoppas på det bästa

Nej precis, jag har en EEE PC 1000, kör med ett SD-kort som växlingsfilen ligger på. Speciellt för att inte slita på disken i onödan.

Permalänk
Medlem

Hur mycket används egentligen pagefile om man har tillräckligt med ramminne ledigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridder

Äh, enligt min erfarenhet kan du lika gärna skippa växlingsfilen om du har hyfsat med RAM (definitivt från 3GB). Nu är det säkert en massa specialfall som detta är en dum idé. Men vid normal användning (inkl normala spel) får du en tystare snabbare dator med något mer plats.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Men köp inte av Inet. Vet inte vad som hänt med Inet, men helt plötsligt har de enorma överpriser på många utav deras tillbehör. Bara ta deras PCI-E -> 2x 12v adapter som kostar 79:- nu och ska väl kosta ca 29:- i vanliga fall. Nä jag vet inte vad som hänt med Inet, men ser en väldigt negativ trend hos dem just nu. Var klassiskt datorbutiken förrut att vara billigast på några av de populäraste produkterna och sen svindyra på allt vad tillbehör hette.

Webhallen har en billig adapter för 2.5"->3.5".

Precis! Vissa saker har skjutit i pris. Intel 80 Gb G2 SSD 2924:-
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-2-5--ss...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Precis! Vissa saker har skjutit i pris. Intel 80 Gb G2 SSD 2924:-
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-2-5--ss...

Någon som vet vad som händer med Intel 160GB G2 SSD priser?
Inet har ju höjt från 4795kr igår till 6140kr idag...

Något på gång?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Av det jag förstått hur det fungerar så sliter TRIM snarare mer på disken än utan TRIM.

TRIM minskar slitet på disken, men eliminerar förstås inte slitet.