Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5739G Tråden

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461324

Här kan ni ladda ner manual för att läsa mer om datorn och se mer bilder: Manual Länk

Grafikkort:
Nvidia GeForce GT 240M, 1024MB DDR3 (40nm)

Processorhastighet:
P8700, 2.53Ghz, 1066Mhz (45nm)

Minne:
4 gig DDR3 1066Mhz

Funderar på att beställa den nu under helgen, verkar vara väldigt prisvärd.

Sen får man ju Windows 7 med när det kommer: Windows 7 Scrolla ner och tryck på acer, Lär ju funka även om man beställer från Inet.

Någon på Sweclockers lär ha den, kan ni isåfall berätta lite vad ni tycker om den och posta några bilder kanske

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag inte tillför så mycket i tråden, men det verkar definitivt vara den mest prisvärda laptop i denna prisklassen som finns på marknaden idag. Blir ett köp inom några dagar!

Edit: Beror ju självklart på vad man skall ha datorn till, men när det gäller spel.

Permalänk
Medlem

En till 5739G, dock en annan, något sämre modell;
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbara-da...

Permalänk
Medlem

Är det någon som har skaffat denna dator och kan göra ett utlåtande?
Skulle gärna vilja veta hur ni upplever skärmen och upplösningen, är det för låg upplösning eller funkar det bra, hur är färgerna mm?

Har nämligen kollat en del på bärbara och har fastnat för hp:s finfina skärmar då det känns som om skärpan är mycket bättre?!

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att veta om utblåset sitter på undersidan som den gör på en viss hp

EDIT:

La till länk till Datorns manual på första inlägget, där kan ni se mer bilder på den, och kollar man på dom bilderna eller bilderna i recensionen så verkar det som att utblåset värkar vara på sidan av datorn.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt inte sett att den skulle göra det på just denna/dessa datorer. Men det återstår att se .

Permalänk

Notebookcheck har precis recenserat Acer Aspire 5739G med Nvidia GeForce GT 240M fast med den betydligt långsammare P7350-processorn:
http://www.notebookcheck.net/Hands-On-Acer-Aspire-5739G-in-Re...

GT 240M verkar presterar ungefär som Radeon 4650, vilket inte är fy skam för 10 000 kr med en P8700.
5813 i 3DMark06 1280x1024

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Väntar på att någon ska recensera denna dator, ganska sugen på den, Men kostar ju en del.

Permalänk
Medlem

Enligt Inet.se ger datorn nästan ~6800 3DMark 06-poäng, dock i lägre upplösning än vad notebookcheck.net testade i:

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5739g-vista-...

R

Permalänk
Medlem

Beställd.

Återkommer med Recension när den kommer (1-2 dagar hoppas jag på)

Permalänk
Medlem

Ska bli trevligt med en recension på denna!

ursäkta att jag lånar tråden lite för att se om jag får svar här först. Jag har kollat på en dator på dell som har en processor vid namn Pentium (dual core) T4200 2.0ghz 1mb cache, då kan man uppgradera till Core 2 duo T6500 med 2mb cache (l2 eller) för 700kr. Är det värt det? Är det stor skillnad på dessa processorer?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft datorn i ett par dagar och ni får gärna ställa frågor, orkar tyvärr inte sätta mig och skriva en recension just nu. Kan däremot säga att jag kör Empire: Total war på Very high utan lagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axen91
Jag har nu haft datorn i ett par dagar och ni får gärna ställa frågor, orkar tyvärr inte sätta mig och skriva en recension just nu. Kan däremot säga att jag kör Empire: Total war på Very high utan lagg.

Hehe okej, är det mycket onödiga program installerade på datorn när man får den? (bloatware)

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna dator för det verkade den vettigaste datorn för priset (8000~), jag fokuserade på grafik, cpu och ram. Enligt toplistor med benchmarks för både cpu och grafikkort så insåg jag att dethär är datorn jag skulle ha.

Har inte hunnit testat den fullt ut ännu men kan ta upp en del saker. Hoppas de kommer till nytta!

Utblåset sitter på vänster baksida, alltså inte under. Den blir ganska varm om man spelar eller belastar cpu samt grafikkortet. Dock inte lika varm som äldre laptops blev. Dvs. går ej att steka ägg på den. Sålänge luftflödet är fritt fungerar det bra.

Låter inte allt för mycket. Men det är en kraftfull maskin och därav krävs bra kylning, så räkna med att ni hör fläkten. Jag lägger dock bara märke till den om inget ljud spelas upp och jag verkligen tänker på det. Den är i mina öron tyst för att vara en dator med prestanda.

Den är väldigt lätt för sin storlek.

Högtalarna sitter på baksidan vilket jag tycker är en missplacering. men det kanske har en vettig förklaring, ganska bra högtalare till skillnad från de flesta andra laptops jag har/haft.

Tangentbordet är liknande Macbooks tangenter, dvs platta. Detta är ovant för mig och jag får svårt att 'känna' vart jag befinner mig på tangentbordet. Detta är självklart en vanesak och försvinner med tiden, tror jag.

tuchpaden är lite knäpp tycker jag, den är 'dold' i plasten som är runtom och likaså där får jag svårt att känna vart på plattan jag befinner mig. Men återigen, detta är en vanesak.

Skärmen är riktigt härlig anser jag, den är tydlig och har bra färger. Stör mig dock på att den inte går att vinkla bak mer än en normalt uppfäld skärm. Ibland står jag upp och har datorn på ett lägre bord när jag spatserar omkring med min dator och då går den inte att vinkla bakåt tillräckligt.

Fanns många program installerade från start. Med alla onödiga program och spel som jag inte ville ha räknade jag till 46 avinstallationer. Men det var väldigt många småspel av dessa. Men vad jag förstår så är det såhär på alla nya bärbara.

När det gäller prestanda kan jag inte yttra mig allt för mycket för tillfället. återkommer kanske på den biten. Provade crysis och valde optimerade inställningar och den valde att lägga allting på high, (steget under very high för er som inte vet). Fungerade fint. Ska installera Fraps sen och kolla min FPS.

Gratis upgradering till windows seven när det släpps, tror det gäller vid uppvisat kvitto samt att man får stå för frakten.

So far ger jag den 8/10 för jag inte har hunnit testat prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megaman9
Hehe okej, är det mycket onödiga program installerade på datorn när man får den? (bloatware)

Ja, det är mycket men överkomligt. Som tidigare talare sade så är det många småspel.

Permalänk
Entusiast

Hmm... siffrorna och specifikationerna ser trevliga ut. Och den har en intressant prislapp.

...men...

Det står ju Acer på den ... =/

Har tyvärr väldigt dålig erfarenhet med Acers produkter, både via jobbet och privat.
Och närt jag skriver "väldigt dålig erfarenhet" menar jag det verkligen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Sitter också och funderar på att slå till på den här acern, men som många säger är man lite uppmärksammad för kvaliten.

Valet för mig står nu mellan denna och Hp DV6-1240eo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455300. Hp:n har sämre processor, men aningen bättre grafikkort. Sen så står det ju Hp på den också

Visa signatur

| E8400 | P5Q-deluxe | HD4850 | Antec 300 | 4GB pc8500 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andrixx

Fanns många program installerade från start. Med alla onödiga program och spel som jag inte ville ha räknade jag till 46 avinstallationer. Men det var väldigt många småspel av dessa. Men vad jag förstår så är det såhär på alla nya bärbara.

Wow, det var inte lite avinstallationer.
Det första jag kommer göra är att ta bort allt sånt skit, lär behöva leta runt på nätet och kolla vad programmen gör för nåt.

Kul att höra vad du tycker om datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amroth
Sitter också och funderar på att slå till på den här acern, men som många säger är man lite uppmärksammad för kvaliten.

Valet för mig står nu mellan denna och Hp DV6-1240eo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455300. Hp:n har sämre processor, men aningen bättre grafikkort. Sen så står det ju Hp på den också

Hp-datorns RAM-minne ær DDR2, medans Acern har DDR3. Ær det någon stor prestandaskillnad?

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

En kollega till mig köpte Acer Aspire 6930G'n vilket e ungefär samma fast grafikkortet är ett ATI HD4650 1GB och CPU en C2D T6400 (2.0).

I Cod5 va väl prestandan OK men han fick dra ner på en del godis. Upplösningen som funkade bäst med lite godis på va 1024x768.

Gör att jag istället funderar på denna, borde va snabbare med sina 2.53GHz, grafikprestandan är ju ungefär den samma ju. Avvaktar era prestandatester med spänning!

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Medlem

Papas: DDR3 har dubbelt så hög överföringshastighet som DDR2.

elitesk: Jag prioriterar snabbare processor om valet skulle stå mellan 6930 och 5739, 240m ligger 1,5k 3Dmark poäng under 4650.

Vad jag inte förstår är varför Acer inte har någon dator som innehåller P8700 tillsammans med en 4650? Det kanske är på väg? Någon som vet?

EDIT: Nu såg jag att PCCITY valt att lägga dv6-1240eo som annonsvara och därmed blev den 1000 kr billigare. Vilket gör det än mer attraktiv.

Visa signatur

| E8400 | P5Q-deluxe | HD4850 | Antec 300 | 4GB pc8500 |

Permalänk
Medlem

Liten updatering:

Min kompis köpte HPn ni talar om och jag har ju då acern.

Crysis high ingen kantutjämning
Acern: 7-9 FPS
HPn: 8-12

Crysis very high ingen kantutjämning:
Acern: 17-22 FPS
HPn: 24-25 FPS

World of warcraft effects Ultra:
Acern: 25 FPS i befolkad storstad
HPn 35 FPS i befolkad storstad (samma ställe som med Acern)

Detta stämmer bra då HPn har ett bättre grafikkort, men som nämnt innan har acern bättre processor och DDR3 som är dubbelt så snabbt som HPn.
Så ska man mest spela kanske HPn är ett bra alternativ speciellt om den sjunkit från sina 10000kr till 90000kr. Värt att tänka på är att det ska enligt min kompis kosta honom ca 450kr~ att få upgradera till windows seven.

Själv är jag mycket nöjd med min billigare som har ddr3 >:)
så länge jag kommer kunna spela Diablo 3 när det släpps så är grafikkortet i Acern topp för mig.

Permalänk
Medlem

Ok lite saker här

Andrixx; Vilken dator är det du kör? Du skriver att prisklassen är runt 8000:- men prisjakt ger 10000:-

Om man, som jag, fokuserar mer på snabbhet vid surf/allmänt användande samt bild/video-redigering är det viktigare med Acerns DDR3 och bättre processor eller väger HPns grafikkort tyngre?

Permalänk
Medlem

Ser nu att jag gjort en riktig tabbe och sett fel dator

Jag har Acer 5739G men enligt vad länken till prisjakt visar så är det inte samma CPU och Grafikkort i den jag har och 5739G som visas i länken av trådskaparen. Blir förvirrad nu.

Min cpu är P7350 och grafikkortet GT130M 1GB

Permalänk
Medlem

Tänkte jag ställer upp kandidaterna mot varandra lite

HP: Acer:

CPU ID: T6500. CPU ID: P8700
CPU Speed: 2.1GHz. CPU Speed: 2.53GHz
Bus Speed: 800MHz. Bus Speed: 1066MHz
Bus/Core Ratio:10.5. Bus/Core Raitio: 9.5
L2 Cache Size:3MB. L2 Cache Size:3MB
L2 Cache Speed:2.1GHz. L2 Cache Speed:2.53GHz

Grafik:

ATI Radeon HD4650 1GB DDR3. Nvidia GeForce GT 240M, 1GB DDR3
3DMark 05: 12960. 3DMark 05: 11419

(anm: notebookcheck.net)

Minne:

4GB DDR2. 4GB DDR3

Disk:

500Gb, 5400RPM. 500Gb, 5400RPM

Vikt:

2.88Kg. 2.8Kg

Sämre CPU/Minne på HP'n men bättre grafikkort. Acer snabbare cpu/minne men något sämre grafikkort (i varje falll då i 3dmark 05..).

Fan va svårt det blev...vilken ska man haaaaaa???????

(kanske nånn helt annan..)

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Medlem

Haha har kollat den där statistiken många gånger och var inne på Acern, men nu när HP:n sjönk i pris till 8990 så blev det svårare. Och som du säger, så kanske det finns någon helt annan där ute som är mer intressant?

Visa signatur

| E8400 | P5Q-deluxe | HD4850 | Antec 300 | 4GB pc8500 |

Permalänk

Får hem Acern idag, återkommer med spel prestanda om jag får tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amroth
elitesk: Jag prioriterar snabbare processor om valet skulle stå mellan 6930 och 5739, 240m ligger 1,5k 3Dmark poäng under 4650.

Uhm, då lär du mena 3dmark05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megaman9
Uhm, då lär du mena 3dmark05

Det stämmer.

Var och kollade på både HP:n och Acern idag i affären. Måste säga att jag tycker utseendemässigt så ligger HP bättre till. Mycket stilrenare, känns mer rejält. Blir nog att klippa till på Pccitys kampanjpris.

Visa signatur

| E8400 | P5Q-deluxe | HD4850 | Antec 300 | 4GB pc8500 |

Permalänk

Sitter och lirar Wh40k Dawn of War 2 på medium och Wow på medium/high lr nåt sånt och båda spelen flyter som smööör. Minst lika bra som på min stationära burk.(Nån Intel Quad processor och Geforce GTS 512mb kort.)
Har dock inte testat nåt vidare noga så de är mycket möjlgit att de fiunkar fin fint på högre inställningar, speciellt Wow.
Lirar även Tribes Vengeance på Ultra High utan problem.

Ska även testa fler spel framöver, UT3, Planetside, Bionic Commando... Jag återkommer, om jag komemr ihåg!

Är otroligt nöjd som de är nu, värd varenda krona.