Är det här verkligen passiv kylning? (se bild i bifogad länk)

Permalänk
Medlem

Är det här verkligen passiv kylning? (se bild i bifogad länk)

Köpte en gammal Pentium II 400MHz på tradera för att använda i min brandväggsdator, se http://www.tradera.com/Helt-tyst-CPU-400Mhz-auktion_96210260.

Stämmer det verkligen att den här processorn har passiv kylning? Kylflänsen blir så varm att man bränner sig efter att ha tillbringat några minuter i BIOS.

Permalänk

Oj oj oj nu blir det till att söka tillbaka i minnet

Den är ju inte direkt ny hehe så skulle inte förvåna mig om den använder sig av passiv kylning. Men du kanske skulle kunna sätta dit några små fläktar?(antar att kylaren är rätt så liten...

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Klistra dit lite stål så blir det nog bättre.

Permalänk
Medlem

Är det ingen fläkt på den så är den ju passiv!
jo kan tänka mig att den blir väldigt varm, med en passivt kyld CPU gäller det att burken har bra kylning, eller att man som ovan förbättrar med mer metal

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Oj oj oj nu blir det till att söka tillbaka i minnet

Den är ju inte direkt ny hehe så skulle inte förvåna mig om den använder sig av passiv kylning. Men du kanske skulle kunna sätta dit några små fläktar?(antar att kylaren är rätt så liten...

Hehe, nej inte är den ny precis. Visst kan jag sätta dit fläktar men tanken var ju att jag skulle slippa fläktljud.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oliviro
Klistra dit lite stål så blir det nog bättre.

Klistra... ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Är det ingen fläkt på den så är den ju passiv!
jo kan tänka mig att den blir väldigt varm, med en passivt kyld CPU gäller det att burken har bra kylning, eller att man som ovan förbättrar med mer metal

Tror du att den kan ha använts utan fläkt tidigare, på den tiden det begav sig? Det finns ju inga fästanordningar för en fläkt vad jag kan se.

Permalänk

Det finns separata fläktar / kylflänsar att köpa till dem, sök på google så hittar du några varianter. Nedan är maxtemperatur för de olika PII CPUerna:

Intel Pentium II
Pentium II (1st generation, 'Klamath') 72-75°C depending on MHz
Pentium II (2nd generation, 2.0V core), 266-333MHz 65°C
Pentium II (350-400MHz) 75°C
Pentium II (450MHz) 70°C

Pentium II temperatures are the maximum temperatures of the thermal transfer plate (on which the heatsink is installed).

Som du ser räcker det gott och väl till för att bränna sig på dem.

Permalänk
Medlem

Man kunde köra dem passivt men oftast fanns det en fläkt fastskruvad direkt i flänsen.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

De gammla PIIorna brukade ha en chassi fläkt där bak som blåste in på flänsen. Räckte gott och väl för att kyla den

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd

oh memories..

De brukade vara aktivt kylda. Det var ung. då jag tröttnade på små fläktar så jag tog bort den och satta fast en lågvarvig 80mm papst fläkt (dessa var stooora på den tiden) med buntband. Kylde bättre och flera ggr tystare.

(Lite mer ur minnesfacket: Minns att min PII 400Mhz CPU kostade lite över 3500kr. AMD var inte där för att ge någon ordentligt kunkurrans så Intel tog ut överpriser)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Fan hade 3 st PIIor ingen av dem hade aktiv kylning monterad på flänsen :S

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Den allra första ATX-standarden sa att nätagget skulle blåsa över processorkylaren. Om det betyder att processorn är passivt kyld kan diskuteras.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ah just ja, de nätaggen blåste åt "fel håll" >;D

Visa signatur

Permalänk

Min gamla server hade dubbla P3 733 MHz som var passivt kylda.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar.