Tyst multitasking/gaming dator [~8k]

Permalänk
Medlem

Tyst multitasking/gaming dator [~8k]

Tjo, har nu fått min dator såld och behöver lite hjälp med en ny TYST
dator.

Info:
- Budget på 7-9k, helst under 8k.
- Körs på 1920*1080 i spel
- Måste klara av 2 skärmar (24"+19")
- Skall klara WoW' "bra"*!
- TYST är det som är viktigast, tysthet gör över prestanda, dock inte överdrivet.
- Har skärm, tangentbort, mus och all kring utrustning (utom mic)
- Skall ingå mic i priset, dock inge speciellt, men den ska funka så bra som möjligt (självklart?).
- Kmr att överklockas!

* Även Crysis (lite), Battlefield Heroes, Prototype, diablo 3 och Starcraft 2

Har själv fixat ihop ett packet hos inet.se som jag tker blev helt okej.
Dock lite frågor, för dubbla 4850. Räcker ett Be quite 500watt?
Och den andra frågan, hur tyst är "Be quite" och hur tyst är corsair.

Byta kylare till något billigare som Vendetta 2?

Här e packetet:

(Fläktgaller för att göra lite tystare, kapar de de dumt gjorda orginal.)

Tack för allt!

MvH,
Humper

Permalänk
Medlem

Gärna snabb hjälp här
Tänkte köpa datorn väldigt snart

Permalänk
Medlem

Inte bra chassi till det då det inte finns nån fläkt som drar ur luften i överdelen.
varmluften kommer att vara kvar där uppe o värma upp grafikkorten. Om du köper ett grafikkort som blåser ur luften på baksidan så går det bra med det chassit men inte vid passiv kylning, Kommer bli Väldigt varmt!

Vet inte vilket chassi jag ska rekommendera istället för det där som är tyst

Mvh

Permalänk
Medlem

hmmm hade inte du en tråd uppe redan för ett tag sen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Japp de hade jag, tyvärr blev det inte riktigt som jag ville och nu har jag tillslut
fått datorn såld.

NiQ3, jo ja har tittat på det, men ja tror att caterpillar är tystare men det du
valde ser snyggare ut, dock är det sak samma eftersom det kommer vara inne
i ett skåp.

Men som du säger tidigare så blir det nog ganska varm då de är fel väg sådär.
Först tänkte jag egentligen ha GTX 260 men våger inte p.ga ljud nivå.

Tack för tipsen!

MvH,
Humper

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag för att rädda dig, Humper!

Om du kollar på min signatur, så ser du att jag två stycken GTX 260 och de låter inte ett smack @ 40%, möjligtvis väldigt väldigt lite om man är VÄLDIGT kräsen, men . Ungefär som Noctua kanske.

Jag har Gigabyte GTX 260+ från inet, btw.

Så det skulle inte göra något att du kör på GTX 260 istället för 4850 med passiv kylning, GTX 260 är väldigt tyst.

Edit:

Citat:

Written by Guru3D
We test all cards on dBA levels. Obviously the reference coolers all perform roughly the same. The customized coolers are either louder or softer depending on what they try to achieve.

* So in IDLE mode, you will not hear the card. We measure less than 38 dBA coming from the PC.
* Gaming with an average title not stressing the GPU too much we can hear the fan a little, we measure roughly 40 dBA.
* When we loop 3DMark Vantage for a while the GPU really heats up, as side-effect the fan RPM will go up even higher, the noise-levels are now 42-43 dBA which definitely can be heard, overall these results are okay, really.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Japp de hade jag, tyvärr blev det inte riktigt som jag ville och nu har jag tillslut
fått datorn såld.

NiQ3, jo ja har tittat på det, men ja tror att caterpillar är tystare men det du
valde ser snyggare ut, dock är det sak samma eftersom det kommer vara inne
i ett skåp.

Men som du säger tidigare så blir det nog ganska varm då de är fel väg sådär.
Först tänkte jag egentligen ha GTX 260 men våger inte p.ga ljud nivå.

Tack för tipsen!

MvH,
Humper

Säger som många. Kanske värt att vänta på i5.

Och GTX 260 varför vågar du inte pga ljud nivån. Det kortet är skit tyst med fläkten på orginall settings. Och kyler bra.

Permalänk
Medlem

För att min dator förnärvarande låter alldeles för mycket för att sova med på.
Men då blir det nog ett GTX 260 (Gigabyte).
Och då får de bli även corsair 650watt med på det.

Tack tack, med GTX 260 så blir det caterpillar eftersom dom tar luft innifrån och skickar ut.

Med i5 så tror jag inte att det blir mycket bättre än phenom II.
Känns ganska onödigt att vänta på det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

För att min dator förnärvarande låter alldeles för mycket för att sova med på.
Men då blir det nog ett GTX 260 (Gigabyte).
Och då får de bli även corsair 650watt med på det.

Tack tack, med GTX 260 så blir det caterpillar eftersom dom tar luft innifrån och skickar ut.

Glöm inte att byta moderkort, det moderkortet du har just nu i ditt 'paket' är för Crossfire, och inte SLI.

Edit: Typo

Permalänk
Medlem

Här har du ett paket, med ett par modifieringar:

- Moderkort så att du har stöd för två stycken GTX 260+ i framtiden (SLI)
- Snabbare och bättre hårddisk

Om du vill ha bättre minnen så skall du köpa dessa, men då blir det en hundring dyrare. Värt det imo. Jag tycker det är lite konstigt dock att inet har A-Data DDR2 PC8500 minnen, fast inte ens deras hemsida har det, så det kan vara att de är PC6400 (800 MHz) minnen (dock så kan jag ha fel). Så jag tycker att du skall köpa dessa.

Permalänk

Kolla på min sign det är det du behöver, själv tycker jag att mina smyg låter mer än min dator när jag ska trippa iväg och käka en nattmacka ect.
här en en länk på min dator(bygglogg)
http://www.sweclockers.com/album/?id=4296
I detta chassi så ligger min cpu nu på 48c och +10-15c vid load grafikkortet ligger på samma gradantal på 55% fläkt

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Även om man kanske inte får dubbel prestanda för samma pengar är det väl nästan förargligt att inte klara av att vänta den sista veckan? Om inte annat lär väl amd sänka sina priser (även om det kanske tar lite tid)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Även om man kanske inte får dubbel prestanda för samma pengar är det väl nästan förargligt att inte klara av att vänta den sista veckan? Om inte annat lär väl amd sänka sina priser (även om det kanske tar lite tid)?

Jo men när i5 släpps så kmr det vara riktigt dyrt även moderkorten för den.
Brukar ta ca en månad innan priserna är normala. Så får väl se lite.

Tack för alla andra tips. Moderkortet visste jag redan och kan ju även skaffa corsair minnen. Hårddisken är de ju inprincip lika bra

Ha redan fått alla mina pengar så börjar bli ganska ivrig och en månad blir ganska länge att vänta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo men när i5 släpps så kmr det vara riktigt dyrt även moderkorten för den.

Redan nu finns det ju en hel del moderkort för 1000 - 1500 kr; så "riktigt dyrt" är väl kanske att ta i (även om priserna kanske sjunker sedan).

Permalänk
Medlem
Citat:

Hårddisken är de ju inprincip lika bra

Nja, finns ju en skillnad mellan dessa två hårddiskar, Caviar Black har en accesstid på 4.2ms tillskillnad från Spinpoint F1 som har 8.9ms.

Du kan kolla på en review här fall du vill se skillnaderna mellan dessa två hårddiskar.

http://techreport.com/articles.x/15363/1

Lycka till med köpet btw! Skulle vara kul att få höra hur det sedan gick!

Permalänk
Medlem

Japp, kommer att lägga upp ett litet galleri sen.
Skulle egentligen vilja ha haft en SSD disk men de ligger tyvärr utanför min budget.

Intel gen2 skulle sitta fint, fattar inte vrf de inte finns som 64gb.

Kanske måste vänta lite på i5 men jag vill iaf ha en quadcore.