Permalänk
Medlem

Köpte ett chassi från ACE (chassit säger jag inget om dock) med medföljande 500W-aggregat. (Det räcker att hålla i PSU:n för att känna att kvaliteten är bristfällig.) Jo, jag ville ha en dator för att kunna emulera diskdrive till min C64:a, och jag har liggandes ett mATX-kort med en Sempron 2800+. Perfekt dator för ändamålet. Om min WD 250GB var på gång att ge upp vet jag inte, men efter en omgång "ACE-spänning" så startade inte den hårddisken mer.

Jag avråder köp av nätaggregat från ACE.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid "spännande" med ACE.;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Alltid "spännande" med ACE.;)

Verkar som du satt tråden under bevakning?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ju inte låta bli, är som ett kliande myggbett.:p

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Läs den här testen av lite olika budgetagg och sen köper ni nåt av ett vettigt märke modell corsair, seasonic eller enermax och är glada

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
mitt ace funkar fortfarande, hade ett fsp förut som paja, så ST*U

ace kan jämföras med agg i samma prisklass och samma effekt, alla fsp's agg är dyrare än ace's i samma effekt klass. dessutom har ace aggen sleevade kablar, vilket mitt fsp åtminstone inte hade

Om du nu skall jämföra effektklasser, så bör du veta att ACE anger max peak -effekt som aggregatet klarar i några sekunder, medan FSP anger den effekt som aggregatet klarar under kontinuerlig belastning vid 40°C drifttemperatur (max peak för FSP är mycket högre än det som aggregatet är märkt med).

Det är en avsevärd skillnad på dessa två märkningar, det är som om du skulle jämföra hur snabbt två bilar gör 0-100km/h men den ena mäter du då den kör nedför en 45° backe, medan du mäter den andra på plan mark.

Så om du skall jämföra FSP mot ACE, så jämför siffrorna för vad aggregaten klarar under kontinuerlig belastning (även om jag inte riktigt litar på ACE uppgifter där heller).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

ACE är som en plastig JVC stereo med en fet klisterlapp som det står 600W på. Corsair, FSP etc. är mer som NAD/Rotel/Krell utan lappar men riktigt byggda och testade under belastning.

Permalänk
Snusfri

Har ett ACE-agg i min semesterfilmserver och burken har halvdött nu.
Alla diskar och fläktar drar igång, och även alla dioder på mobot lyser som dom ska, men får ingen bild ut från grafikkortet (gammalt s3 virge pci).

Tror ni man haft tur så det bara är grafikkortet som dött eller nått mer som rykt?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Har ett ACE-agg i min semesterfilmserver och burken har halvdött nu.
Alla diskar och fläktar drar igång, och även alla dioder på mobot lyser som dom ska, men får ingen bild ut från grafikkortet (gammalt s3 virge pci).

Tror ni man haft tur så det bara är grafikkortet som dött eller nått mer som rykt?

Koppla ur allt som inte behövs för att boota, fungerar det inte byt grafikkort, fungerar inte det så är det rätt givet vart felet ligger.

Permalänk
Medlem

Har haft agget som följde med Ace Spades chassiet i över ett och ett halvt år. Det funkar faktiskt mot all förmodan, men till nästa datorköp väljer jag nog mycket hellre ett Corsair agg.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att byta nätagg nästa vecka. Har ett ace 480w nu. Finns det risk att det går sönder och tar andra komponenter med sig?

Permalänk
Medlem

KKL §31 är ju en bra grej måste jag säga.. om man vill ha nya delar i datorn menar jag, bara att köpa ACE och anordna en liten majbrasa!

Visa signatur

<| Phenom II X2 550 @ X4 3,4 Ghz | GA-MA790X-UD4 | 4 Gb OCZ Platinum DDR2 6400 @ 4-4-4-12 | XFX HD4850 1Gb | HAF 922 |>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikkoii
Har haft agget som följde med Ace Spades chassiet i över ett och ett halvt år. Det funkar faktiskt mot all förmodan, men till nästa datorköp väljer jag nog mycket hellre ett Corsair agg.

Samma, men jag bytte till corsair eftersom det lät lite mycket. Men förutom det så funkade det 100%.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiie
KKL §31 är ju en bra grej måste jag säga.. om man vill ha nya delar i datorn menar jag, bara att köpa ACE och anordna en liten majbrasa!

Dagens tips!

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem

min 620 wattare gav precis upp... fläkten dog och agget började lukta bränt. funkade bra förövrigt, dvs i idle men vid belastning herregud vad den luktade... ska lämna tillbaka till netonnet och köpa en corsair 400 wattare ist. kör med ett colorsit 420 watt nätagg som reserv. verkar hålla hittills.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
min 620 wattare gav precis upp... fläkten dog och agget började lukta bränt. funkade bra förövrigt, dvs i idle men vid belastning herregud vad den luktade... ska lämna tillbaka till netonnet och köpa en corsair 400 wattare ist. kör med ett colorsit 420 watt nätagg som reserv. verkar hålla hittills.

Colorsit = exakt identiskt med ACE(öppna och titta inuti så ser du).

Smart att byta till Corsair.

Jag har för övrigt både ett ACE 520W och ett Colorsit 520W, ACE brann som jag nämnde tidigare i tråden men Colorsit -agget har faktiskt hållit även om det dippar sjukt på 12V när man kör OCCT. Tittar man inuti så är de som jag nämner identiska, men det finns faktiskt en skillnad. Colorsit-agget har en extra effekt-transistor på en av kylflänsarna, ACE är alltså strippat på en hel effekttransistor tom jämfört med Colorsit. I övrigt är allt identiskt. Kvalitet ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Colorsit = exakt identiskt med ACE(öppna och titta inuti så ser du).

Smart att byta till Corsair.

körde det agget i min förra dator i typ tre år och den har funkat perfekt hittils. kan säga att spänningarna är stabilare än på mitt ace agg.
står nu förresten mellan corsairs och cougars 400wattare, dator i sign...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Jag hade ett ace för ~3 år sen. Verkade funka bra tills jag startade ett spel och det började lukta bränt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Jag funderar på att byta nätagg nästa vecka. Har ett ace 480w nu. Finns det risk att det går sönder och tar andra komponenter med sig?

Ja det kan dra med andra komponenter, alla som är rädda om sina saker byt ut erat Ace mot ett kvalitétsagg.

Jag hade tur att det bara var min nätdela som brann upp, så fort ni känner en lukt som påminner om bränt hår. Då har nätdelen varit och haft lite party

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Jag hade ett ace för ~3 år sen. Verkade funka bra tills jag startade ett spel och det började lukta bränt.

exakt samma sak hände mig! fläkten slutade snurra och det luktade grillat nätagg men datorn ständes inte av. fick panik och ryckte sladden

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv

162 röster, inte statistiskt korrekt än men fan vilken felprocent!

Bäst att ansvarig på Ace läser detta och åtgärdar.

Permalänk

Felet med Ace är väl att dom specar "peak" och inte "continuous" som t.ex. Corsair eller Antec gör... Borde vara straffbart att göra så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Felet med Ace är väl att dom specar "peak" och inte "continuous" som t.ex. Corsair eller Antec gör... Borde vara straffbart att göra så!

Inte bara:

- de har extremt högt rippel (lätt att kolla själv i OCCT)

- de dippar snabbt vid långvarig last (lätt att kolla själv i OCCT)

- de låter som en hårtork

- de blir varma, värmer tom upp chassiet så det är märkbart varmare utanpå än med andra agg(kan ha samband med det höga ripplet)

- öppnar man och tittar så är det bevisligen sämsta klassens komponenter som sitter i

- de poffar frekvent.

Det är alltså lite mer än felaktiga spec, vilket är illa nog, som gör ACE till marknadens troligen sämsta nätagg.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

många som hatar ace här ser jag ,jag har en liten fråga nu jag körde prime och helt plötsligt slocknade datorn ner o starta inte upp som den brukar göra vid blåskärm. Där antar jag att mitt nätagg av märket ace inte pallade , en sak till som jag har märkt är att ibland så fryser datorn då jag spelar wow och oftast händer det då jag tvärt går ut i windows för o kolla msn medelanden jag kan typ stänga ner den 4-5 g ånger efter det så hänger sig datorn helt.

så dom 2 sakerna antyder jag på att nätagget inte håller måttet..samt att min kompis köpte av mig en dator med ett 400watts ace nätagg som jag dessutom drev ewtt 8800gt.. detta nätagg har inte heller stöd för extra ström som krävs så en adapter kabel blev faktum där. detta nätagg har dött för honom.

jag har i allfall nu beställt ett 400watts corsair nätagg o hoppas för dom 430kr att det håller låååångt mycke bättre

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd

Jag sitter med ett ACE RawDeal+ 620Watt, det funkar hitills, okej det blir varmt som fan och ska ha en tempstyrd fläkt, men den är nog inte temp styrd för agget blir varmt som fan men det blåser inte ut någon luft...

har kollat i OCCT och det ripplar ganska så bra, men som sagt så finns ju KKL §31 så att om det där och tar med sig mer saker så är det ju inga problem...

Det enda som jag kanske inte får nytt då är nog CPUn då den är lappad så den tacks nog inte att KKL´s §31 lag...

Men som sagt, det funkar hitills men fan kablarna är ju korta som assss..

Nej nästa agg blir nog corsair <3 igen

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Har byggt ett system till brorsan innehållandes ett Ace Raw Deal+ 460W. Andra komponenter i systemet är Phenom II x2 550, Radeon HD4850, Gigabyte 770 UD3, samt 4GB DDR2-minne. Subjektivt tycker jag att nätagget är tyst, och har inte haft några problem med det. Avvikelserna för spänning såg ut att ligga inom 5% (Avläst i HWMonitor). Byggde för ca en månad sen.

Permalänk
Medlem

Böt i fredags mitt Ace 480w (det som medföljer i Ace Clubs 4 chassiet) mot ett Corsair 450w. Kan bara säja att Corsair'et vägde minst det dubbla mot ace och hade 3 dubbelt så många och långa kablar :). Det enda positiva med Ace agget var att det var tyst, nog lite tystare än Corsair.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Böt i fredags mitt Ace 480w (det som medföljer i Ace Clubs 4 chassiet) mot ett Corsair 450w. Kan bara säja att Corsair'et vägde minst det dubbla mot ace och hade 3 dubbelt så många och långa kablar :). Det enda positiva med Ace agget var att det var tyst, nog lite tystare än Corsair.

Om det var tystare än ditt corsair så verkar det ju skummt? eller ja det är ju mitt ACE med, men det blåser ju ingen luft heller så jag funderar på om min fläkt ens snurrar! ;P

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Böt i fredags mitt Ace 480w (det som medföljer i Ace Clubs 4 chassiet) mot ett Corsair 450w. Kan bara säja att Corsair'et vägde minst det dubbla mot ace och hade 3 dubbelt så många och långa kablar :). Det enda positiva med Ace agget var att det var tyst, nog lite tystare än Corsair.

Då är väl snarare frågan om du har tillräckligt tyst kylning på komponenterna för att höra skillnad. Om du inte satsat på tyst kylning lär väl övriga komponenter överrösta nätaggregatets fläkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jo ska man överklocka och ha relativt törstiga komponenter är det nog bättre att satsa på Corsair i en enklare oklockad burk funkar dem säkert jättebra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I